דעות

קמפיין "תיק 5,000" של כחול לבן: מעט מדי מאוחר מדי

מי שהיה היועץ האסטרטגי של נתניהו בבחירות ב-99' מנתח את הטעות בקמפיין של כחול לבן על קריסת מערכת הבריאות. מה הם היו צריכים לעשות אחרת ואיך על המפלגה להתקדם עכשיו?
אביב בושינסקי |  5
אביב בושינסקי (צילום לימור צור מגן)
הקמפיין החדש של כחול לבן על "תיק 5,000" המונה את מספר המתים מדי שנה בגלל קריסת מערכת הבריאות הוא שגוי. הקמפיין התחיל בגימיק, בדרך שהזמינה תגובות ציניות; זאת מאחר שבמוצאי שבת הודיעו כי מחר ייחשף "תיק 5,000",  ובאופן אינטואיטיבי הציבור חשב שמדובר בעוד תיק של נתניהו. מהר מאוד התברר שמדובר ב-5,000 מתים בבתי החולים, וזה חזר אל כחול לבן כבומרנג.
כרגע האג'נדה הקליטה ביותר של כחול לבן היא "רק לא ביבי" המסתמכת על כתבי האישום והמשפט הקרב הבא. זה קמפיין חזק מאוד, אבל זה לא מספיק. כחול לבן היא המפלגה החזקה ביותר בסקרים אך זה עדיין לא שובר שוויון.
 

שלושה שבועות לפני הבחירות פתאום להיזכר במערכת הבריאות זה כמו שאומרים בעברית: Too little too late . במסיבת העיתונאים הראשונה של בני גנץ כשנכנס לפוליטיקה עוד ב"חוסן לישראל", הוא דיבר על הקמת בתי חולים חדשים. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהתייחס למערכת הבריאות. מאז חלפה יותר משנה. להיזכר בזה עכשיו ולהעלות זאת כ"תיק 5,000" - הציבור מתקשה לקנות את האותנטיות של זה.
אני מניח שבמפלגה עשו סקרים וגילו שהבעיה של הצפיפות בבתי חולים זה אחד מהדברים הכי כואבים לאזרחים בישראל, ולכן הלכו על המהלך הזה. אך כשהולכים על מהלך כזה צריך גם לחשוב על איזה פתרון להציע.
להערכתי הקמפיין הזה לא יתפוס, כי הם לא משכנעים את הציבור שלכחול לבן יש פתרון יותר טוב, ויש לכך מספר סיבות: הראשונה היא שהליכוד מיהרו להוציא נתונים לפיהם הם הכפילו את ההשקעה במערכת הבריאות והגדילו את כמות הציוד הרפואי. הסיבה השנייה, ואולי הכואבת יותר, היא הסרטון בו מופיעה יעל גרמן בכבודה ובעצמה כשרת הבריאות ואומרת שיש לנו את מערכת הבריאות הטובה ביותר ואת הציוד הטוב ביותר. אם יעל גרמן מכחול לבן אומרת זאת - מה יגידו אזובי הקיר?
הסיבה השלישית היא שהציבור אינו נאיבי. בשנת 99' אהוד ברק יצא עם קמפיין דומה על "הזקנה במסדרון" בנהריה. עבדתי בזמנו עם נתניהו, וזה היה קמפיין חזק מאוד עם תשדירים נוגעים ללב. אז, בניגוד להיום, זה תפס. זו הייתה מכה מתחת לחגורה.
בתקופה ההיא, באופן אובייקטיבי, השקיעו פחות במערכת הבריאות. המצב הכלכלי היה פחות טוב ובמסגרת האנטי לנתניהו הקמפיין תפס היטב. אלא שלאחר שברק נבחר, גם הוא לא השקיע ולא שיפר את מערכת הבריאות, כך על פי נתונים בדוקים.
בני גנץ צודק. יש בעיה. אבל בין להצביע על הבעיה ובין לנסות לשכנע שאתה מסוגל לפתור אותה - יש מרחק. אם כחול לבן היו מדברים על זה מתחילת הדרך, מספרים על הבעיה ומציגים תוכניות לשיפור מערך בתי החולים - יכול להיות שהציבור היה משתכנע.
כך למשל, אתמול התראיין פרופסור רוני גמזו לתוכנית הבוקר ברשת 13 וטען שהמספרים של 5,000 מתים הם לא נכונים. אם בכחול לבן היו מושיבים צוות של מומחים ולא פוליטיקאים שיציעו פתרון ומפמפמים זאת בצורה יותר ממושכת, הקמפיין היה אפקטיבי.
מעבר לכך זה נפל גם על שבוע לא טוב. היום למשל, היה פיצוץ במליאה כששר הביטחון, נפתלי בנט, דיבר וכחול לבן יצאו בהפגנתיות מהמליאה. בנט תקף את הרמטכ"לים לשעבר גנץ ויעלון על כך שלא הצליחו לטפל בטרור המנהרות וטען שגם בבלונים הם לא יצליחו לטפל. לבוא ולומר שיש בעיה, וזו עובדה שהליכוד לא מצליח להתמודד עם הטרור מעזה בין אם זה המרגמות או טרור הבלונים, זה לא מספיק. המרחק בין הבעיה לפתרונה הוא גדול.
כחול לבן לא יודעים לומר איך יפתרו את הטרור מעזה כמו שהם לא יודעים לומר איך לפתור את בעיית מערכת הבריאות. לכן אני לא חושב שהקמפיין הזה יתפוס, וגם אם יש ניסיון לשינוי אסטרטגיה לא תהיה להם ברירה אלא לחזור לקמפיין לפיו נתניהו לא ראוי בשל כתבי האישום.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מדייק למטרה, מאמר ממוקד, אין נכון ממנו. (ל"ת)
    אדל 02/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מי שמצביע כחול לבן מצביע להוריד את נתניהו, זהו!!! (ל"ת)
    קלאנפאדי 02/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    הם אמרו איך יפתרו..
    שלומי 02/2020/10
    הגב לתגובה זו
    3 9
    יסיטו את רווחי הגז לבריאות יכנסו למערכה בעזה לצורך הרתעה ומיד לאחר מכן ינהלו מו"מ להסדרה.
    סגור
  • ואתה באמת מאמין לגיבובי השטויות הללו? (ל"ת)
    - 02/2020/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    אבירן 02/2020/10
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור