דעות

תלמה בירו: "משבר הקורונה - הזדמנות לחזק את מיתוג החברה"

"אתה אף פעם לא רוצה לבזבז משבר טוב", אמר ווינסטון צ'רצ'יל בשעתו, ומנכ"לית איגוד השיווק הישראלי מנתחת מי החברות שאכן הצליחו להוציא מהמצב את המיטב, אילו כלים יש במזוודה של מנהלי השיווק וכיצד להתכונן ליום שאחרי
תלמה בירו |  3
תלמה בירו (צילום אייל יצהר)
"אין שום טעם  לחזור לאתמול כי אז הייתי אדם אחר" המשפט של לואיס קרול, הלקוח מ"אליס בארץ הפלאות", נאמר בדרך כלל עם נקודה בסופו. עד היום כשקראתי אותו, הסכמתי עקרונית עם הרעיון העומד מאחוריו. כן, אין טעם לחזור לאתמול כי אנחנו כל יום מתחדשים, לומדים, משתנים, ובכל יום אנחנו שונים במקצת ממי שהיינו אך תמול שלשום.
כשאני קוראת את המשפט הזה היום, בתקופה המאתגרת העוברת על כולנו כמכבש של הרס וחורבן, אני דווקא מוצאת טעם רב בלחזור לאתמול, לחיים שלנו שנעלמו לנו קצת לאחרונה. במלחמת העולם השנייה אמר וינסטון צ'רציל "אתה אף פעם לא רוצה לבזבז משבר טוב", והמשפט הזה של וינסטון הקשיש הוא נכון ומדויק תמיד ומתייחס לכל המשברים, בכל העולם, לכל אורך ההיסטוריה. 
בימים אלה אני נמצאת בקשר עם מנהלי שיווק רבים המספרים לי על הסיטואציות הבלתי אפשריות בהן הם ממשיכים לעבוד: ללא ישיבות צוות, ללא פגישות רבות משתתפים, ומבלי לדעת מתי הם ייאלצו לפרוש לבתיהם.
מנהלים בכירים מספרים על לילות לבנים של דאגה ועל כאב הלב שהם חווים כאשר הם משחררים אנשים הביתה. לטענתם, הם לא היו מודעים עד עכשיו לחיים המורכבים שיש לרבים מהאנשים העובדים עמם, אנשים אותם הם פוגשים מדי יום ביומו, אך מעולם לא חשפו את חייהם הפרטיים. ישנם גם כאלה שאומרים שבקרוב ישלחו לאיגוד השיווק קורות חיים, כי המשבר הזה פקח את עיניהם לראות שהם חייבים שינוי.
יחד עם זאת, עבור לא מעט חברות, משבר הקורונה הינו הזדמנות מצוינת לחזק את מיתוג החברה בקרב קהל הצרכנים, להשקיע בשירות הלקוחות שלהן, ואף ליזום מוצרים חדשים שהמציאות החדשה כפתה עלינו. ראו למשל את רשת מוצרי החשמל א.ל.מ שהקימה מעכשיו לעכשיו מוקד תמיכה, שירות ומכירה מותאמים לצרכי ותקציב הלקוח. וולט מציעה שליחויות עד הדלת ומצרפת לשורותיה מסעדות רבות בתקופה זו. בירה גולדסטאר, שהשיקה מארז בידוד שניתן לשלוח לחברים, ושיתוף הפעולה בין קשת לזאפה במסגרתו משודרות הופעות של אמנים בלייב ללא קהל.
מגפת הקורונה היא גם שעתה היפה של הטכנולוגיה, של האי-קומרס, של האפליקציות. גם קהלים אשר לא הזמינו בעבר מוצרים ברשת – עושים זאת כעת, כשאי אפשר לרדת לסופר וחייבים להזמין אונליין.
כך למשל, קהל אשר התרחק מאפליקציות בנקאיות, מבין שאין ברירה אחרת וחייבים לעבוד מול האפליקציה, כשהבנקים מדברים על פגישה אישית קבועה מראש. רבים מתוודעים ללימודים מרחוק, לסיורים וירטואליים, למשחקי מחשב, שכן היום כל אלה הם החיבור שלנו לעולם שבחוץ ולחיים שהיו השגרה שלנו עד לפני שבועות ספורים.
עבורנו, אנשי השיווק, שסופגים את גלי ההלם של הקורונה מדי יום ביומו, תקופת הבידוד אשר נכפתה עלינו יכולה להיות הזדמנות. כל תכניות השיווק והפרסום אשר תוכננו קדימה כבר אינן רלוונטיות, הן המציאות של אתמול. זה הזמן לדיוק פנימי, לבצע בקרת נזקים, לבנות תכנית הבראה ליום שאחרי, להיערך היערכות מחודשת, לבנות אסטרטגיית צמיחה חדשה, פנים ארגונית ומחוצה לה. גם הליך הדיגיטציה המואץ אליו אנו עדים בימים אלו, מחייב בחינה והערכת מצב מחודשת, שכן לא מן הנמנע שלאחר חלוף המשבר, יעבור שוק העבודה בישראל שינוי עמוק ומהותי. 
בתקופה זו על אנשי השיווק לחזק את שירותי האונליין של החברות בהן הם עובדים בדגש על פנייה והנגשת השירותים למגזר השלישי, שנמצא ברובו בבידוד ללא אפשרות לצאת למרחב הפיזי. טוב יעשו אנשי השיווק אם גם ימצאו דרך לצאת בקמפיין סושיאל, דיגיטל ואף טלוויזיה שבו יושם דגש על הפן האנושי. קמפיין שהמסר שלו יהיה "אנחנו פה בשבילכם בכל מצב וביחד נעבור את המשבר". קמפיין שיבליט את "הגיבורים החדשים" שלנו - הרופאים בבתי החולים, הרוקחים ברשתות הפארם או הקופאים ברשתות המזון.
כל מה שאנו מכירים כ"מיתוג מעסיק" קורם עור וגידים בעיקר בימים אלה. דווקא בתקופה זו חשוב להרגיע את העובדים, להיות להם לאוזן קשבת, לתמוך בהם, ולספק להם תחושה, ולו המועטה ביותר, של יציבות ובטחון אל מול חוסר הוודאות והכאוס שמתחוללים בחוץ. 
ויחד נזכור כל העת שאנו נמצאים במציאות חדשה ומאתגרת מכל בחינה, ולא פחות - מבחינת שיווקית. אך אולי דווקא מכאן אנו יכולים לצאת מחוזקים וטובים יותר. אולי דווקא התקופה הזו היא זמן נכון עבורנו, הן כאנשי שיווק והן כאינדיבידואלים, לעצור רגע ולחשוב מה באמת חשוב בחיים, מה אנו יכולים ללמוד מהמצב, מה נוכל בעת הזאת ללמוד מהילדים שלנו שעבורם אנחנו עובדים חיוניים תמיד, איפה כדאי שנשתפר, במה עדיף להתמקד, האם יש לנו צורך בשינוי או שחשוב שנמשיך בדרך שקבענו לעצמנו אי שם בנובמבר ודצמבר האחרונים, לפני הספירה.

**הכותבת היא מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קצת חיה בסרט..
    שר האוצר 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאנשים עוד חודש לא יהיה כסף לסופר, עסקים יתמוטטו כמו מגדל קלפים, והגברת בענייני מיתוג..
    סגור
  • מציע לך להחליף את המשקפיים דרכם אתה מסתכל על המציאות :) (ל"ת)
    אמיר 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    האחת והיחידה
    עפרה שפירא 03/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יכולת ההתנסחות והביטוי הבהירים, התכנים החשובים והנוגעים, היצירתיות, הכשרון , האיכפתיות ורוחב הלב. תלמה האחת והיחידה...
    סגור