דעות

"משרד הבריאות עשה את כל המהלכים הנכונים - ונעלם במאני טיים"

יניב ליבוביץ', המתמחה בניהול משברים, טוען שמשרד הבריאות איבד את כל הקרדיט שצבר בקרב על התודעה הציבורית במשבר הקורונה בגלל זיהוי כושל של כמה עקרונות מפתח. ומי דווקא כן יצא מנצח?
יניב ליבוביץ' |  7
יניב לייבוביץ' (צילום דניס קפל)
משבר הקורונה ייכנס לדפי ההיסטוריה של האנושות, ולדברי הימים בישראל כמשבר שיכול היה לחולל מהפכה במערכת הבריאות. על ניהול המשבר הופקד משרד הבריאות, בראשות מנכ"ל המשרד, שהפך בן רגע מדמות אפורה ואנונימית לכוכב שמקבל חיקוי בארץ נהדרת. 
בר סימן טוב והצוות הבכיר הצליחו להשיג מטרה קריטית בשלבים הראשונים: ביסוס התחושה שיש על מי לסמוך ושהציבור נמצא בידיים טובות. מודל מסיבות העיתונאים היומי הפך למדורת השבט של הציבור, ניכר היה שהאזרחים מוכנים להקריב מה שצריך, וינהגו על פי דבריו של המרגיע הלאומי – בר סימן טוב – שהפך לנחמן שי ממלחמת המפרץ.
דווקא אז משהו קרה: הציבור הוכנס לשבועיים של סגר בבתים בתחילת החודש. המרגיע הלאומי נעלם לפתע מהמשדרים הרצופים, והשאיר את הבמה לבעלי אינטרסים שזיהו את הוואקום שנוצר, והחלו לתקוף ולהעלות שאלות בדבר תפקודו של המשרד כגוף המנהל של המשבר. בנקודה הזו החל משבר אמון בין הציבור לאזרחים. משרד הבריאות כשל בשני עקרונות חשובים במהלך ניהול משבר: 
העיקרון הראשון הוא אספקת מידע לכלי התקשורת, אחרת הוא יגיע מכיוון אחר ללא שליטה ובקרה. העיקרון השני הוא זיהוי מקדים של נקודות תורפה העלולות להתגלגל, להתפתח ולהתעצם במידה ולא יזוהו ויטופלו בשלב מוקדם.
עקרונות אלו באים לידי ביטוי בשלוש נקודות מפתח שפגעו קשות בתדמית "המרגיע הלאומי": 
א. משרד הבריאות לא השכיל לשתף את הציבור מהרגע הראשון בכמות הבדיקות היומית המתבצעת הביאה להדלפות עם מספרים נמוכים עליהם הצהיר ראש הממשלה בתחילה. 
ב. משרד הבריאות לא שיתף את כלי התקשורת (אפילו לא בתדרוכי רקע עמוקים כפי שנהוג בדובר צה"ל) בתכנון האסטרטגי לגבי התרחישים האפשריים, דוגמת מה קורה בכל ירידה ברף הנדבקים ואיך זה ישפיע על החזרה לשגרה, יצרה תחושת של חוסר שקיפות.
ג. שר הבריאות לא עמד בהנחיות שהוציא המשרד שלו עצמו, והביא לפגיעה קשה במניית משרד הבריאות.
בנקודה הזו, מספר שבועות מתחילת המשבר, משרד הבריאות איבד את כל הקרדיט שצבר בשבועיים הראשונים. בר סימן טוב היטיב לתקשר את אסטרטגיית הכניסה של ישראל למשבר אך לא שיתף באסטרטגיית היציאה שהותירו את הציבור עם המון סימני שאלה. 
בשבוע האחרון מנסה המשרד וקברניטיו לקחת פיקוד מחדש עם תקשור שוטף ויזום של כמות הבדיקות היומית ושיתוף הציבור באסטרטגיית היציאה, אבל זה מעט מדי ומאוחר מדי. משרד הבריאות שיכול היה לצאת המנצח הגדול של המשבר הזה, עשה בשבועיים הראשונים את כל המהלכים הנכונים כדי להיות זה שהציבור יזכור עוד הרבה זמן, אבל נעלם ב – money time. במקביל לכל אלו נוצרה תחושה של חוסר שקיפות שהגדילה עוד יותר את חוסר האמון בין המשרד המוביל לציבור המובל.  
אם ישראל תצלח את המשבר הבריאותי הזה ותתחיל לצאת ממנו בשבועות הקרובים, יש אך ורק מנצח אחד למערכה: ראש הממשלה, שידע לנהל את הקרב על התודעה הציבורית בצורה מצויינת. נתניהו הפציע בדיוק במקומות הנכונים עם המסרים האסטרטגיים הלאומיים והבינלאומיים שהשרו ביטחון בציבור, והשאיר למשרד הבריאות לטפל בטקטיקה בה יש הרבה יותר מה "לאבד".
כך נעלם לו המרגיע הלאומי והפסיד הזדמנות פז להעלאת קרנו של משרד הבריאות והפיכתו למשרד חשוב בתודעה הציבורית, וחבל.

הכותב הוא בעלי Leibovich – Media & Strategy המתמחה בין השאר בניהול משברים, ומייצג את התאחדות האולמות וגני האירועים במשבר הקורונה.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    תודה למשרד הבריאות על האחריות והניהול הנבון
    איתי 05/2020/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בזכותכם ישראל צלחה את הגל הראשון של וירוס קורונה עם מינימום אבדות בנפש כשחצי עולם בחוץ סופר את מתיו. תודה לכם!
    סגור
  • 6.
    דווקא לקרוא את זה חודש אחרי
    ג. 05/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל כך לא מדויק וכל כך מתלקק לביבי שבא לי להקיא בפה. חייב להודות, אומנם לא קראתי את הכתבה הזו בזמן שפורסמה ואולי לרגע לכל המתלהמים על ניהול מערכת הבריאות ראו רק שחור כי כולה היו כמה ימים בבית בזמן שמנעו התפשטות של אפידמיה עולמית. אבל לקרוא כל כך הרבה דברים לא מדויקים מבנאדם שאין לו שמץ של הבנה בבריאות הציבור ואגב בסוף הוכיחו שישראל התנהלה חכם מבחינת בריאותית בזמן הזה. ותוך כדי, אתה מתעלם לחלוטין מהפיל ששוקל 40 טון ונמצא בחדר ואפילו מחייך- משרד האוצר וההתנהלות של שר האוצר ומנכל משרד האוצר בתקופה של אחד המשברים הכלכליים הגדולים ביותר, מראה כמה אתה מחובר לטבור של ביבי... דווקא משרד הבריאות כן ארגן תוכנית יציאה (אתה יכול להסכים איתה למרות שאין לך באמת נתונים מה כן צריך לעשות) ולהתעלם מהבעיה הכלכלית היותר חמורה בהרבה מזה שלך ולי לא הכי נח שבמסגרתה פשוט הכניסו שטרונגול לכל העסקים בישראל והביאו לאחוזי אבטלה הגבוהים בהיסטוריה בלי שום תוכנית לא יציאה ולא כניסה בשום שלב! די גורם לי להגיד שביבי/הליכוד מפעיל/ים אחלה (ל)י(ח)צנים, בזמן שאנשים מתים פה מרעב ולאפחד לא איכפת! בהצלחה בסיבוב קורונה 2 גבר
    סגור
  • 5.
    ניתוח מדוייק
    יואל 05/2020/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפי מה שאני רואה המאמר נכתב עוד ניכתב לפני התפטרותו של סימן טוב, אבל אני מחזיק בדעה דומה ו"בר סי" יכול היה לצאת גדול. במקום זה סיים את תפקידו בטונים צורמים.
    סגור
  • 4.
    הפשלה של ביבי ומערכת הבריאות
    יוסף 05/2020/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יניב לייבוביץ, האם אתה יחצ"ן או קרוב משפחה של ביבי, סדצקי, גרוטו או ליצמן. הכתבה מוטה, מטעה ובשקר יסודה. הנ"ל אחראים להרס מערכת הבריאות. גם ללא הקורונה היה כאוס במערכת. אנשים חששו להגיע למיון. התורים הארוכים של חודשי המתנה לרפואה מקצועית. מחסור ברופאים. הרס בריאות הנפש. הברחת מתמחים ורופאים צעירים ועודועוד. החבורה הנ"ל, שיתפה פעולה עם המנכל בר סימנטוב בהופעות ראווה וכזב, להאדיר שמם של מי שחטאו והזניחו את מערכת הבריאות, ביבי וליצמן המצוין של ביבי. עבדתם עלינו ערב ערב. טענתם שלא צריך בדיקות, כשבכל העולם המומחים הדגישו את הצורך בבדיקות. שללתם את הבדיקות רק משום שנהגתם בריכוזיות והטלתם אימה על כל מי שהעז לחלוק עליכם, כפי שפעל האוטו נגד החכם המלומד פרופסור רוטשטיין שדאג לצוות שלו בהדסה, למשטרה, לצבא, למפעלים תעשייתיים ועוד. סדצקי ריכזה את מערך הבדיקות באופן בלעדי רק למעבדות משרד הבריאות הנחשלות, מפגרות, ללא ציוד וללא כוח אדם מינימלי. כשלתם בבדיקות, לכן פסלתם בדיקות, ככסתח. ההיגיון מחייב הרחבת הבדיקות גם לקופות חולים, טכניון, מכון וייצמן ולכל בתי החולים והאקדמיה. לא היה לכם מספיק ציוד
    סגור
  • 3.
    מומחה לניהול משברים ? איזה משבר הוא ניהל בחיים שלו ?
    אאא 04/2020/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל אידיוט עם איזה חתיכת נייר מאיזה מוסד אקדמי מיותר הופך ל"מומחה". לפני שרופאי האליל וה"מומחים" נכנסו לתמונה היו בארה"ב 2000 חולים ופחות ממאה הרוגים. בישראל ? 100 חולים והרוג אחד. איפה אנחנו היום ? מספר החולים והמתים מאז יישום הרעיונות של "המומחים" נראה כמו המפץ הגדול.
    סגור
  • 2.
    בר סימן טוב היה המרגיע הלאומי? נו באמת
    Kl 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כנראה שהזכרון של הכותב ושל הציבור קצר... לא ברור איך אפשר לשכוח את נאום ההפחדה של בר סימן טוב על כך שיהיו 10,000 מתים בישראל עד סוף אפריל! האיש הזה שכל יום בפריים טיים עלה לדבר רק כדי להפחיד את האוכלוסיה וזרע היסטרייה ופניקה. ככה גם השפיע על נתניהו לקבל את עמדת משרד הבריאות - הפחדה. אגב, המתפללים והמקוואות קיבלו ועדין מקבלים הנחות בגלל ליצמן. כי ברור ש 19 איש יכולים להתפלל אבל לעשות ספורט בחוץ יכולים רק 2.
    סגור
  • 1.
    יש רק אדם אחד שהרס למשרד הבריאות
    tch 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    השן הליצן - מן. ברגע שהוא הפר בעצמו את ההוראות של משרד הבריאות ועוד נדבק בעצמו מהנגיף - האזרחים הפשוטים הבינו שהכל בדיחה ועושים מעצמם צחוק. בר סימן טוב - עוד היה בסדר - ניסה לשדר מקצוענות אבל השר שלו הליצן הרס לו הכל
    סגור