דעות

"משטרת ישראל הייתה צריכה להגיב באופן רשמי למתקפה מצד נתניהו"

דובר המשטרה לשעבר בתקופת חקירות אולמרט טוען שניתן היה לעצור את כדור השלג שיצרו קצינים בכירים עם הביקורת על דברי נתניהו: "בתקופתי הובלנו קו ממלכתי ומאופק"
תנ"צ (בדימוס) רפי יפה |  24
רפי יפה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של רפי יפה)
חקירת ראש הממשלה לשעבר אולמרט זכורה לי היטב. נודע לי עליה מהפרסום בחדשות, שכן בצמרת היועמ"ש והמפכ"ל האמינו שכדי לקיים חקירה הוגנת, רצוי שרק מעטים ידעו מקיומה. על כן, כדובר המשטרה דאז, מודרתי מתיאומה טרם חשיפתה בתקשורת. לאחר הפרסום נאלצתי לפתע להכין בחיפזון אסטרטגיית דוברות.
במעלה החקירה, עם הישמע הביקורת על עצם ניהולה (על אף שאושרה ע"י היועמ"ש), הקו שהוביל את מערך הדוברות היה ממלכתיות ואיפוק. את המסרים שלנו העברנו תוך שימוש רחב בהודעות רשמיות, תוך גיבוי מלא של צוות החוקרים והקצינים.
באחד המקרים, כדי לערער את פועלם של החוקרים "הלהוטים", נטען שביום הזיכרון תפסה אותם הצפירה באמצע חיפוש באחד ממשרדי הממשלה, אך אלה לא הפסיקו את עבודתם. תדהמתם מההאשמה וההכחשה הגורפת הביאה אותי להוציא להגנתם את המפכ"ל בכל כובד משקלו, כדי  שאף אחד לא יתבלבל בעמדת הגיבוי לעצם החוקיות של פעולתם.
הפרסום ביום שני בחדשות, בו בכירים במשטרת ישראל תקפו בעילום שם את ראש הממשלה והודיעו ש"יחכו לו" בחקירות נוספות, ודאי הובילו לסערה בלשכת המפכ"ל. הדרך האנונימית ותוכן הדברים אינם מיטיבים עם המשטרה בהתחשב בעיתוי – רגע אחרי שנכנס למשרד לביטחון פנים השר אוחנה (שבניגוד גמור לציפיות התנהל על פי הפרוטוקול), וכשעל הפרק עדיין עומד מינוי מפכ"ל קבוע ובמקביל נערכים במשטרה דיוני שיבוצים.
בעוד שאת הדברים שפורסמו אמרו כאמור גורמים אנונימיים, את המחיר האישי והמקצועי עשויים לשלם גורמים לא אנונימיים בכלל. ייתכן ואותם קצינים שמתחו את הביקורת החריפה על נתניהו יזמו באופן עצמאי את המהלך, ויתכן והושפעו מדרבון היתר של מי מהעיתונאים שהפצירו בהם שזו העת להגיב – ואפשר בעילום שם. האם הם הבינו עד תום את המשמעויות של צעד כזה? אני בספק.
בחטיבת הדוברות של המשטרה נמצאים בעלי תפקידים עתירי ניסיון, כך שאני משוכנע שהתנהלותם התבססה על מכלול שיקולים מקצועיים. דברור חקירות דוגמת אלה של ראש הממשלה הוא אתגר עצום שדורש לשלוט בלהבה כל העת ולא להישרף ממנה. הגישות שונות ומגוונות וסביר להניח שכל יועץ תקשורת ודובר היו פועלים באופן אחר.
קראו עוד ב-ice
להתרשמותי, אילו הייתה המשטרה יוצאת מיד אחרי דברי רוה"מ בהודעה רשמית לתקשורת ברוח "החוקרים פעלו בניקיון כפיים ובמקצועיות", יתכן ואפשר היה למנוע את ההדלפה מצד אותם בכירים. בכך הייתה המשטרה ממצבת את עצמה ככתובת ברורה לפניות בנושא, מצמצמת במידת האפשר את ההיגררות הלא רשמית לזירה התקשורתית וכן שומרת על קו ממלכתי ומאופק. גם כשזה כואב ומעצבן - אסור למצמץ.
משהדבר לא נעשה והדברים כבר הודלפו, היה על המשטרה לפחות להגיב על הפרסום במהירות ולקבוע כי הדברים שפורסמו מטעמם של קצינים אנונימים הם חמורים, אינם משקפים לחלוטין את עמדת המשטרה ודינם להידחות על הסף. ייתכן שפעולה בשני חלונות הזמנים הללו הייתה מונעת את הידרדרותו של כדור  השלג הזה, שהגיע אף לפנייה של נתניהו למח"ש שתחקור את הגורמים מאחורי הדברים, ולדרישה דומה של השר אוחנה ממ"מ המפכ"ל מוטי כהן – שעושה עבודת קודש – שיאתר אותם.
ברור לחלוטין שהדלפה כזו מצד קצינים בכירים פוגעת קשות בתדמית המשטרה בעיני הציבור, כפי שציין בצדק השר במכתבו למ"מ המפכ"ל, אבל האם דברים שנאמרים נגד גורמים במשטרה שחברו לפרקליטות כדי להפיל ראש ממשלה מהימין אינם פוגעים בה קשות גם הם? התשובה היא כן, ומאוד. הייתי שם כמה שנים טובות ועמוסות כדובר המשטרה ומסרתי מידע בפרשיות רבות ומורכבות שסוקרו בפרופיל תקשורתי גבוה לא פחות, והקונספציות הללו רחוקות מן האמת.
מטבע הדברים חקירת רוה"מ מסווגת במשטרה כחקירה בפרופיל תקשורתי גבוה ורגיש במיוחד. מלווה אותה אסטרטגיית דוברות מקיפה המיושמת בכל שלב, בין שבאופן מתוכנן ובין שבאקראי, באמצעות הודעות נצורות, מסרים, מרואיינים, תדרוכים ועוד.
עימותים פומביים ותקשורתיים מול אישי ציבור כמו ראש הממשלה אינם נוחים ואף מביכים, אולם המשטרה למודת ניסיון מהכפשות עבר וביכולתה להכיל את הביקורת. חוסר הפירגון וההערכה זה חלק מה-DNA שלה, ועל כן במשטרת ישראל מכבדים נבחרי ציבור גם כשהדבר אינו הדדי, ויודעים היטב שהעימות מולם עלול לגבות מחיר אישי וכמו כן ארגוני.
לזירה התקשורתית כללים וקצב משלה והיא אינה נעה בהכרח במקביל לציר החקירתי או התקדמות ההליך המשפטי. בזירה הייצרית הזו, התכלית העיקרית שרותמת למענה כמעט את כל הכלים, היא השפעה על מקבלי החלטות וקהלי יעד שונים שנבחרים ע"י מי מהשחקנים הראשיים בה. דבר אחד שבטוח הוא שבזירה הזאת, הישג בקרב אינו ערובה לניצחון. להיפך, דווקא הסבלנות עשויה להשתלם.
תגובות לכתבה(24):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    כישלון - היית דובר כושל
    שי 11/2020/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתקופתך הגיעה המשטרה לשפל המדרגה בתקשורת. אתה גמד תבררי ומות...עכשיו אתה מלא המלצות...
    סגור
  • 21.
    עם שר לעומתי כמו אוחנה השוטרים פשוט מפחדים
    חוח 06/2020/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל מתנגדי ביבי וחוקריו יעופו בקרוב במטרה להפוך גם אותם לפודלים שלו
    סגור
  • 20.
    הרשות הרביעית החדשה
    יורם 06/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוודאי שדובר המשטרה היה יכול לומר כי המשטרה פועלת במקצועיות וללא משוא פנים במקרה זה ,גלוי נאות איני חושב כך במקרה זה. אולם צורת התבטאות מהווה כעין איום ובכלל מי שם אותם כדוברים ומדוע הם מסתתרים ?! מחר גם לאנשי הצבא יהיה מה לומר לממשלה לפרקיליטות לשופטים .הרי המשטרה כפופה לפרקיליטות האם היא מסוגלת לאיים בצורה כזו ? לא משנה אם את/ה תומך בראש הממשלה או לא או סבור שהוא אשם/זכאי , כבוד התפקיד מחייב (אע"פ שכל אדם זכאי עד שמוכחת אשמתו ) בקיצור פשיזם במיטבו לכן חייבים למצות איתם את הדין ! נ.ב צריך להפריד בין היועץ המשפטי לפרקיליטות ללא קשר מי בתפקיד ! כמו כן איני חושב שביקורת על השופטים כמובן לא באופן אישי היא לגיטימית ובריאה כמו שנאמר " בימי אני יושב " האבסורד הוא שכל זה נעשה בתקופתו של הליכוד כי השופט ברק לכאורה הציל את הממשלה בחוק הבינלאומי ופשוט ניצל את העניין, בזמן בן גוריון הוא היה יכול לעשות זאת .מסקנה : סכנה לדמוקרטיה והכל בחסות החוק כבוד האדם וחירותו נותן למיעוט לשלוט ברוב .לגבי השאלה אם הכל שפיט פה אני מסכים עם ברק כעיקרון אלא מאי בסמכות מי זו השאלה ?!
    סגור
  • 19.
    הגיון בריא של הכותב מול המפכל לשעבר המכסח
    גמליאל 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הידד לדובר המשטרה לשעבר שהתנסח בשיקול דעת ממלכתי, כאשר לעומתו זכורים דברי השחץ וההשמצה של המפכל לשעבר וחבר מרעיו שהשחירו את פניו של נתניהו בתקשורת לפני שנפתח נגדו תיק ובמהלך ההליך.
    סגור
  • 18.
    הגיון בריא של הכותב מול המפכל לשעבר המכסח
    גמליאל 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הידד לדובר המשטרה לשעבר שהתנסח בשיקול דעת ממלכתי, כאשר לעומתו זכורים דברי השחץ וההשמצה של המפכל לשעבר וחבר מרעיו שהשחירו את פניו של נתניהו בתקשורת לפני שנפתח נגדו תיק ובמהלך ההליך.
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    האיש אינו מבין היכן הוא חי
    רפי לאופרט 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המשטרה איננה רשות אוטונומית. היא כפופה לממשלה ונתונה לביקורתה. הממשלה מנהלת את המשטרה ולא להיפך. כדאי שהמשטרה תפנים, ותדאג שגם המשרתים בה יפנימו את יחסי ההירארכיה בינה לבין הממשלה. אם נעשתה טעות בפרסום עובדות, יש לתקנה עובדתית ותו לא. את מלחמתה הפוליטית דל המשטרה, צריך לנהל השר לביטחון הפנים ולא שוטרים במדים. תגוובתו ההזויה של תת ניצב בדימוס במשטרה על מערכת יחסי ההירארכיה בין המשטרה לממשלה, מעוררת את הדאלה הנוקבת: האם לא הגיעה העת להפריד את מחלקות החקירה המשטרתיות מהמשטרה ולהפכן לרשות ממלכתית עצמאית, דוגמת ה- FBA בארה"ב. עצמאית
    סגור
  • 16.
    כבוד למשטרת ישראל שאינה בהכרח ראויה לו
    נועם 06/2020/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כותב המאמר מרשים ביכולת כתיבתו. הבאה לו לבטח מחשיבתו היוצרת וראוי הוא לכל שבח על דברם ואופי ניסוחם המכובד. ברם, בלא רצון לפגוע במשטרת ישראל בכלל ובקצינים אחרים ראויים וטובים שיש בפרט, לא ניתן להסתיר את העובדה הכאובה באשר לאחרים במשטרת ישראל, שיכולת התנסחותם ובכלל יכולתם להוות אישיות מייצגת של משטרת ישראל, אינם חולפים על גובהו של דשא לאחר קיצורו בידי מכונה משוכללת. לו לומדת היתה משטרת ישראל להעיף החוצה מבין שורותיה את מי המבזה בדרך התנהלותו את פעילותה ועשייתה, יכולה היתה מזה זמן לעלות על דרך המלך ומשפרת היתה את תדמיתה בעיני הציבור, שבמילא ברובו כפוי טובה. שוב, יישר כח לכותב המאמר.
    סגור
  • 15.
    צא ולמד מה משמעות המושג דמוקרטיה
    יואל הנביא 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תגובתך החמורה, מעידה שאינך מבין את המושג דמוקרטיה... ולאור התנהלות השוטרים החוטאים בשכרון הכח והניצבים שחטאו בהטרדה מינית... ברור גם למה! הרשות המבצעת היא מעל המשטרה והצבא, ולא להיפך... הבנת את זה, ברוך?
    סגור
  • 14.
    משטרת ישראל, אתם אזרחי המדינה, הזהרו מביבי
    ?? 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אל תצאו נגד אזרחי המדינה , חלקם הם המשפחה שלכם הקרובה והמורחבת, הלחמו למענינו ולא למען העבריין ביבי.
    סגור
  • 13.
    אמת לאמיתה
    רמי כהן 06/2020/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רהוט וברור כן ירבו כתבות מסוג זה השופכות אור
    סגור
  • 12.
    אהבתי את הכתבה
    אהרון שם טוב 06/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מעניינת צריכים לשמר את האיכות שבדבריך
    סגור
  • 11.
    כך היה צריך לפעול
    ישראל חן 05/2020/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צודק לחלוטין
    סגור
  • 10.
    מילים כדורבנות
    אמיר 05/2020/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ניכר המון ידע ומקצועיות בדבריך הלואי שהיו יכולים לקחת דוגמא ולהמשיך בדרך המלך
    סגור
  • 9.
    רצ
    רציו 05/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יופי יפה חוכמה בדיעבד גם אני יודע
    סגור
  • 8.
    בתקופתך...
    מושקה 05/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מבלבל את המוח, לא היה לך אומץ בגרוש...על מי אתה עובד.
    סגור
  • 7.
    תגובתי
    אסף שבו 05/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קול שפוי שרואה מזווית בריאה ומערכתית
    סגור
  • 6.
    אל תהיה מנוצל ,בשביל 2דקות שיזכרו אותך (ל"ת)
    יעל 05/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בנתיים את אנונימית (ל"ת)
    ליעל 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    לא העיפרון הכי מחודד בקלמר
    אברי שדה 05/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא יכול להיות דובר רק במשטרת ישראל. מגוחך
    סגור
  • אתה בטח העיפרון המחודד שיודע לכתוב בגג רבע משפט (ל"ת)
    לאברי שדה 06/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כתבה מדויקת
    שרון 05/2020/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין כמו אנשי המשטרה של פעם, דור אחד יחיד ומיוחד. כל מילה בסלע
    סגור
  • 3.
    תגובה לכתבה
    דנה אזולאי 05/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נקודת מבט מעניינת ונכונה וחבל שלא פעלו כך
    סגור
  • 2.
    הטור של תנ״צ רפי יפה
    ישראל כהן 05/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שבטוח שאמון הציבור במשטרה נפגע
    סגור
  • 1.
    כתבה מאוד מעניינת
    טל נבון 05/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכותב גורם לי לחוש געגוע לתקופה אחרת בה הכל היה יותר בשליטה
    סגור