דעות

חיים רמון: "משרד הבריאות יצר פאניקה שגבתה חיים"

שר הבריאות לשעבר חושב שהדרג המקצועי עלול להוביל אותנו למשבר בריאותי וכלכלי שלא חווינו מעולם, טוען שזו תהיה טעות להכניס את כל המשק לסגר נוסף וקורא לרה"מ ולשר הבריאות להפסיק להקשיב לפקידים: "אנשים שאין להם מושג איך לנהל מגיפה"
חיים רמון |  8
חיים רמון (צילום טוויטר/חיים רמון)
נתחיל עם הדבר החיובי והחשוב בכל משבר הקורונה – החלטת הממשלה על הסגר עד פסח הייתה החלטה נכונה. לא ידענו בזמנו מה יקרה ואיך הדברים יתפתחו ולכן ההחלטות הבסיסיות וההתחלתיות היו נכונות. אבל מאז הפסח התחלנו לעשות טעויות - ידענו במי פוגעת המחלה, גילינו שהיא פוגעת באופן משמעותי באנשים מבוגרים וזה הנתון הכי חשוב.  בשלב הזה משרד הבריאות וראש הממשלה יצרו פאניקה שגבתה חיים: הניתוחים האלקטיביים שנדחו, אנשים עם התקפי לב פחדו להגיע לבתי חולים, ילדים לא הגיעו להתחסן. זה עלה לנו בחיים של אנשים. צריך היה להבין ולעשות איזון. אני לא מאלה שטוענים שהקורונה היא שפעת, אבל ברור שהפגיעה במבוגרים יותר קשה אלא פעלו בהתאם.
לצערי הרב, משרד הבריאות לא מפרסם נתונים. נתונים שהם קריטיים להבנת המצב. מהנתונים שיש בידי עד גיל 60 היו 120 חולים קשים, עד גיל  40 היו רק 25 חולים קשים בלבד. הרוב המכריע התרכז בגילאי 65-85. היה צריך לפתוח את המשק לגילאי עד 65, להחזיר את בתי החולים ולהחזיר את החיים למסלולם.
הנגיף הכלכלי גובה חיי אדם. יש נתונים של מכוני מחקר רבים, מהם עולה שכשיש 10 אחוז אבטלה, יש גידול של אחוז  בתמותה, כלומר מדובר בלפחות 450 איש מתים והם לא זקנים – הרבה מעבר למה שאנשים שמתו כתוצאה מהמחלה. צריך להבין שלהשלכות הכלכליות על המשק יש השלכות בריאותיות והכל בגלל התנהלות לא נכונה של מקבלי ההחלטות - ראש הממשלה ומשרד הבריאות, שעד היום לא מפרסמים את נתוני הגילאים של החולים קשה.
היום התפרסם שבצה"ל יש 240 חולי קורונה, כולם חולים קלים, למה? כי כולם אנשים צעירים. הם לא חולים, הם מאומתים. צריך לבודד את המבוגרים ולא את כל המשק. אם לא אמרת מה אחוז האסימפטומטיים, מה אחוז החולים הקשים, מה הגילאים שלהם וכו', לא אמרת דברים שעליהם אפשר לבסס נתונים. אם הייתי היום בממשלה, הייתי דורש קודם כל לדעת את הנתונים. אם הרוב המכריע של החולים ימשיכו להיות המבוגרים כמו בגל הראשון, אז מעל לשני שלישים מהחולים קשים יהיו מעל גיל 60.
במשרד הבריאות יש אנשים שאין להם מושג איך מנהלים מגיפה ואין להם את הכישורים לכך. הם אלה שיצרו את הפאניקה ועשו טעויות קשות. הם לא הבינו שאסור להוריד את בדיקות השב"כ, זה כלי חיוני. החוקרים האפידמיולוגים פוגעים בפרטיות בצורה הרבה יותר קשה – הם נכנסים הרבה יותר לפרטיות מאשר השב"כ, היה צריך להעביר כבר מזמן את ניהול המשבר לרח"ל (רשות חירום לאומית) ולטפל טוב יותר במחדל הקשה של בתי האבות – רק בבתי האבות של העשירים לא קרה כלום ולא במקרה: בבתי האבות מהמעמד הבינוני-נמוך לא העמידו את האמצעים הדרושים כדי להתמודד עם המגיפה.
במשרד האוצר יושבים פקידים שמסתכלים רק דרך הגרוש. קחו דוגמה מאוסטריה. אני קורא לראש המסים - להחזיר לעצמאיים את המקדמות חזרה ובסוף השנה להתחשבן איתם - בלי לשאול שאלות מיותרות. אם בסוף השנה העסק יחזור להרוויח, הוא יחזור גם לשלם. עד עכשיו העבירו רק 20-30 מיליארד – הקצב של התמיכה לא טוב. הקו-פרדוקציה בין המחדלים של הדרג המקצועי של משרד הבריאות והדרג המקצועי של משרד ראש הממשלה יביאו אותנו למשבר בריאותי וכלכלי שלא חווינו מעולם. לצערי הרב ראש הממשלה ושר האוצר ממשיכים לשמוע לפקידים. תפסיקו לשמוע להם ותקבלו החלטות נכונות.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אחריות למחדלים
    יוסי 07/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האחראי למחדלים הור ראש הממשלה האחריות היא שלו ושלו בלבדמר רמון תפסיק לחמוק מהאמת הזו ולהאשים את כל העולם ובן דודו
    סגור
  • 7.
    רק הוא חסר לנו עכשיו
    ציקלופ 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אחד שלא עשה כלום בחיים ורק יודע לתת עצות. מי שאל אותך בכלל? תחזיר את הכסף להפועל קודם כל.
    סגור
  • 6.
    חיין רמון
    נשר 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    די לך.לכתוב שטויות העוח מנסה אתה להשמיע כולך חלאס רד מהבמה בכבוד
    סגור
  • 5.
    חיים רמון צודק
    אזרח 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    4 1
    באם צעירים מתחת לגיל 30 נידבקים בקורונה ומחלימים לבד ללא בעיות מיוחדות והם עיקר הנידבקים, הרי שאת המשאבים לטיפול מונע יש להשקיע בשכבת הגיל שהיא בסכנה. כלומר יש בעיה בניהול משאבי המדינה בטיפול בבעיית הקורונה. אחת הבעיות היא חוסר שקיפות , מדוחים כל יום על מספר המונשמים אך לא מדווחים על הגיל הממוצע של המונשמים, להזכיכם הגיל הממוצע של פטירה מקורונה הוא +80 שנים. לעומת גיל ממוצע של פטירה בישראל לפני הקורונה שהוא 83 שנה
    סגור
  • 4.
    חיים רמון
    מזל 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צודק לחלוטין
    סגור
  • 3.
    מגיפה
    תמר 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    העובדות מדברות בעד עצמם והם מובילות לסגר כי המצב לא טוב בלשון המעטה עובדה פתחו" טיפונת"את הסגר והכל חזר על עצמו לא מכירים את המחלה עדין לא ממש מבינים איך ולמה והאם החום הגדול של הקיץ יכול להביא לעצירה ואם אדם שחלה במחלה מחוסן למקרה של מחלה בפעם נוספת אין הרבה ידע בשלב זה טועים אלה שמנסים להקטין את ממדיי המחלה צריך להבין שעדיין לא מבינים וזה מאוד חשוב כמו שאומר הפתגם "איזה הוא חכם היודע מה שאינו יודע" לכן חייבים משני זהירות וטובה שעה אחת קודם
    סגור
  • 2.
    נמאס לשמוע אותו
    אזרחית 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דעותיו האגרסיביות כבר לא רלוונטיות. הבן אדם מונע ממקום של שנאה ומנסה לייצר כותרות. הוא כברבאמת לא מעניין.
    סגור
  • 1.
    חיים רמון זה שחיסל את מערכת הבריאות ועוד דרש מאיתנו מס
    מוסה 07/2020/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חיים רמון. חוץ מלהפיל עלינו מס בריאות לא הועלת בכלום. אכלו לי שתו לי
    סגור