דעות

נשיא הבורסה ליהלומים: "קיימת סכנה ממשית להמשך קיומו של הענף"

תעשיית היהלומים מספקת תעסוקה לכ-15 אלף משפחות בישראל. אנו קוראים לרשויות המדינה לעבוד איתנו ביחד כדי להציל את הענף למען המשק הישראלי
יורם דבש |  9
יורם דבש נשיא בורסת היהלומים (צילום גיל לביא)
"מה שלא הורג-מחשל", כך כתב פרידריך ניטשה בפתגם הידוע שמצוטט בפי כל. ואולם, המשבר הנוכחי בתעשיית היהלומים הישראלית מאיים להרוג אותה יותר מאשר לחשלה.  
בורסת היהלומים הישראלית מהווה ארגון גג לחברות היהלומים בישראל, שפעילותן נאמדת בקרוב ל-30 מיליארד שקל בשנה. התעשייה מכניסה סכומים משמעותיים לתקציב המדינה ומהווה 14% מכלל הייצוא של מדינת ישראל (!) ושנים רבות נחשבה ל"יהלום שבכתר" של התעשייה הישראלית. זוהי אחת התעשיות הוותיקות והגדולות בישראל - בת 80 שנה - שמספקת תעסוקה לכ-15 אלף משפחות באופן ישיר ועקיף, כולל ייצוג גדול יותר של עובדים חרדים מבכל ענף תעשייה אחר. בזכות כך גם הרוויחה הבורסה הישראלית ביושר את מקומה כאחת מהבורסות המובילות בעולם.  
עם זאת, במהלך העשור האחרון חלו תמורות משמעותיות בתעשיית היהלומים, ובשל תמריצי מיסוי ומנועי צמיחה שהובילו מדינות אחרות בעולם, הסחר ביהלומים ירד משמעותית בישראל והענף החל להצטמצם. במשבר הקורונה, עם סגירת השווקים הגדולים בעולם היהלומים כמו הונג קונג וארה"ב, צמצום ההוצאות של משקי בית בכל העולם והימנעות מחתונות ואירועים המוניים, וללא טיסות, כנסים ותערוכות, הענף כולו נכנס למשבר עמוק.
המצב בישראל החריף עוד יותר כתוצאה מעצירה כמעט מוחלטת של המסחר העולמי. החל מחודש ינואר, בו פרץ משבר הקורונה בעולם, הענף כמעט מושבת לחלוטין. אין טיסות, מסחר ועסקאות. הנזק המצטבר מוערך ביותר מ- 2 מיליארד שקל, רבים התייאשו והמצוקה גוברת. 
בורסת היהלומים הישראלית מאגדת למעלה מ-1000 עסקים קטנים ובינוניים הנדרשים לסיוע מהיר בהיבטי הזרמת ההון לאור מחנק האשראי וכן בבחינת מנועי צמיחה. העסקים הקטנים נאנקים תחת הצורך בתשלומים לבנקים (ובריבית גבוהה בהשוואה לענפי תעשייה אחרים במשק), ותחת דמי הניהול במתחם בורסת היהלומים – לרבות הוצאות ביטחון כבדות, ביטוח, שילוח ועוד.
הצעדים שבהם נקטה הממשלה אינם מספיקים ואינם מיושמים בשטח, לכן השפעתם על ענפי הייצוא בכלל והיהלומים בפרט - זניחים. כתוצאה מכך קיימת סכנה ממשית להמשך קיומו של אחד מענפי היצוא הוותיקים והבכירים של מדינת ישראל, ואחד המרכזים הגדולים בעולם של תעשיית היהלומים.
בימים אלה מתחילות חלק מבורסות היהלומים הגדולות בעולם להתאושש, בהן אלה שבהונג קונג, סין וארה"ב. אסור שהבורסה הישראלית תישאר מאחור. לכן, יש למדינת ישראל אינטרס ברור לסייע לתעשיית היהלומים ולהחזירה להובלה בישראל ובעולם. הסיוע נדרש במספר תחומים בראשם שחרור מחנק האשראי על ידי הרחבת הערבויות לבנקים והגדלת מסגרת ההלוואות. אנו קוראים למשרד האוצר להגדיל את הסכומים הייעודיים לפעילות העסקית כחלק מהלוואות בערבות מדינה והלוואות בערבות לעסקים בסיכון.
שנית, יש לסייע משמעותית לעסקים במתחם הבורסה באמצעות פטור מתשלומי ארנונה עד לסוף שנת 2020, וכן בסיוע בהשתתפות בדמי הניהול של מתחם בהיבטי הוצאות הביטחון הכבדות, ביטוח, תחזוקה כללית, עלות המשלוחים ועוד. שלישית, מתן סיוע ייעודי לענף לצורך קידום פעילות שיווקית, מעבר למסחר דיגיטלי והטמעת טכנולוגיות חדשות, עלינו להיערך למעבר ממסחר פיזי למסחר דיגיטלי באמצעות הכשרת היהלומנים, יצירת פלטפורמות דיגיטליות, השקעה בחדשנות ומציאת פתרונות יעילים ומהירים לאור השינויים הנדרשים בענף היהלומים.
כבר התחלנו לפעול בכיוון הזה כאשר הרחבנו את פלטפורמת הסחר הדיגיטלית "Get Diamonds" והפכנו אותה, תוך שבועות ספורים, לזירת הסחר המקוון הגדולה בעולם. רביעית, יצירת  מנועי צמיחה כמו הגדרת הבורסה כ"אזור סחר עולמי" – במסגרת זו יוענקו תמריצים למשקיעים בינלאומיים לקיום עסקאות במדינת ישראל במתחם בורסת היהלומים. הדבר יתרום לא רק להגדלת הכנסות המדינה כתוצאה מהגעת משקיעים זרים אלא גם בהיבטי נדל"ן, מסעדנות, מלונאות ועוד. בחינת מודל עסקי זה נמצאת במשרד הכלכלה ורשות המיסים ואנו מבקשים לזרז את עבודת המטה בעניין.
כידוע, לא כל הנוצץ זהב. הענף שלנו אולי נראה זוהר, אבל יש בו 15 אלף משפחות שרובן נמצאות בחל"ת וזקוקות לסיוע של המדינה, ומה שמתאים למסעדנים לא מתאים ליהלומנים. לצערי מה שהשכילו לעשות הממשלות בארה"ב, הודו וסין ודובאי, לא השכילו לעשות בישראל. אך עדיין לא מאוחר מדי.
כל השקעה בענף היא השקעה כדאית למדינה בהיותו ענף ייצוא מוביל שתורם רבות לשוק התעסוקה ולקופת המדינה. זה צריך להיות חשוב למדינה במיוחד בימים אלה. אנו קוראים לרשויות המדינה, בואו נעבוד עכשיו ביחד כדי להציל את הענף ולהשיבו לעמדת ההובלה למען אלפי העובדים המועסקים בענף, למען המשק הישראלי המשווע להכנסות ולמען חיזוק מעמדה הכלכלי של מדינת ישראל בעולם.
הכותב הוא יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אותי יותר מדאיג יחזקאל מהפלאפל שרוכב על ווספה
    בכיין 08/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאשר כל בעלי המזראטי, הפרארי והמרצדס,
    סגור
  • 7.
    אף אחד לא יזיל דמעה.
    חיים 07/2020/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מאז ותמיד הענף הזה היה כלכלה שחורה שהמדינה לא נהנתה ממיסים ריאליים,הכל נעשה מתחת לשולחן במחשבים,אז אולי האדון הנכבד יבקש עכשיו סיוע???? אין סוף לצביעות החזירית
    סגור
  • 6.
    ענף היהלומים כמו חולה קורונה מבקש חיבור למכונת הנשמה
    אין תקומה לענף בארץ 07/2020/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הענף הזה גוסס לא בגלל הקורונה אלא כבר שנים מספר.ההודים שולטים ללא מתחרים בייצור ובמסחר והישראלים הולכים ונדחקים למסחר במלוטש וכל מיני נישות קטנות של ייצור. אין ריווחיות ליצרנים שהם עמוד השידקה של התעשיה ולכן גם הבנקים המממנים בורחים ומצמצמים חשיפה מזה זמן.
    סגור
  • 5.
    מקורב לביבי נוסף שגילה שה"קוסם" הוא נוכל. (ל"ת)
    צברי 07/2020/29
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 4.
    מסחר מסחר מסחר
    אשר 07/2020/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכל נשאר במשפחה מסחר מסחר מסחר.איפה התעשיה?
    סגור
  • 3.
    כמו כל דבר הסינים בולעים את הענף
    Yl 07/2020/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זהו גם בענף המסורתי הזה נמחק ממפת ישראל אן שום יתרון ל ישראל בענף ההודים והסינים גם רוכשים גלל וגם מיצרים וגם משווקים צריך להגיד ביושר בענף גוסס
    סגור
  • 2.
    מר דבש אולי תהיה נאה מקיים,ולא רק נאה דורש...
    יהלומן בעל מצפון 07/2020/28
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אולי כדאי שחברות היהלומים הגדולות שהשמינו כמו חזירי בר,במשך עשרות השנים האחרונות ושקיבלו הטבות מס מטורפות,(האמת שלמעשה הם לא שילמו בכלל מס,חוץ מאחוז אחד מס מחזור עלוב שהרבה מהם גם עקפו בצורת עסקים ותשלומים במזומן). ושבכלל לא יצרו בישראל אלא בכל מיני מדינות אחרות,אולי שהם יתאגדו ויעזרו לעסקים הקטנים שזקוקים לעזרה,הם הרי ניצלו את המדינה במשך שנים,אז אולי זה הזמן לתת משהו בחזרה,במקום לצעוק את הקוזק הנגזל ולנסות לחלוב מהמדינה כסף שלא מגיע להם,ובא על חשבון נכים וזקנים.יורם דבש אולי תתחיל בדוגמא אישית שלך,ותמכור את מטע הזיתים שלך,ועם הכסף תתן סיוע לעסקים בבורסה...
    סגור
  • 1.
    ענף היהלומים בישראל מזמן כבר אינו ענף תעשייתי
    ססיל רודז 07/2020/28
    הגב לתגובה זו
    11 0
    וזה לא סוף העולם אם הענף הזה יקרוס,גם ענף הטקסטיל קרס,ההיפך הוא הנכון,אם ענף היהלומים יקרוס זו תהיה תעודת כבוד למדינת ישראל שהופכת,אם כבר לא הפכה להיות כלכלת שירותים.ענפים כגון ענף הטקסטיל והיהלומים מקומם במדינות עולם שלישי שבו כוח העבודה זול,בזמן שמדינת ישראל היתה כזו,היה לזה מקום,היום דברים משתנים,וצריך להתאים למצב,את התמיכה מדינת ישראל צריכה לשמור לענף הטכנולוגיה בכללותו שבו חברה שמבצעת אקזיט,מדינת ישראל מקבלת נתח יפה של שליש בתור מס,מענף היהלומים מדינת ישראל מקבלת קדחת ושם רע,בורסת היהלומים הנה קן צרעות להברחות,הלבנות כספים,הלוואות בריבית קצוצה,איומי רצח על חייבים,דיכוי זכויות אדם,ועוד רבות רעות חולות,מי שנהנה פה אלה חברות שבכלל לא מייצרות בישראל,ועדיין מקבלות הטבות ששום סקטור יצרני במדינת ישראל לא מקבל,וללא שום סיבה מוצדקת הנראית לעין,הגיע הזמן לעצור את הסיפור הזה,ולהפוך דף!!!
    סגור
  • כל מה " שמגיע להם" הם קיבלו..
    מישהו 07/2020/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הבכיינים הכי גדולים הם הגנבים ורמאים בקן הצרעות הזה, גם אם יש צדיקים בסדום אז המאפייה שם מסבירה לו ש זה לא עובד פה כך המילה הזו "יושר",
    סגור