דעות

"המחלקות לרפואה דחופה נאבקות לשרוד את הלילה"

בימי הקורונה, ועם הפעלת אגפים ייעודיים לחולים, נמצאות המחלקות לרפואה דחופה במצב קריטי. הגדלת כוח האדם והמשאבים, ישדרגו את איכות הטיפולים ויובילו לחיסכון כלכלי אדיר למערכת הבריאות
פרופ' מייק דרשר |  3
פרופ' מייק דרשר (צילום באדיבות האיגוד הישראלי לרפואה דחופה)
המחלקות לרפואה דחופה (מלר"דים), הן שער הכניסה של המטופלים לבתי החולים, וככאלה האחריות הרובצת על הצוותים הרפואיים היא כבדת משקל. מוזר, אבל דווקא בישראל, מדינה המזוהה עם חדשנות, טכנולוגיה ואימוץ "חשיבה מחוץ לקופסה", המעבר מחדרי המיון המסורתיים למלר"דים מתקדמים מתבצע בעצלתיים.
במרבית בתי החולים בארץ, במרבית שעות היממה, ובמרבית ימי השבוע כאשר תגיעו ל"מיון" תפגשו ככל הנראה רופא תורן צעיר וטרוד, שהגיע לתורנות אחרי יום שלם של עבודה במחלקת האם שלו. זהו רופא שלא עבר הכשרה ייעודית ברפואה דחופה, וביחד עם נציגים זוטרים ממחלקות אחרות, בסך הכל מנסים לשרוד את הלילה יחד עם המטופלים.
תמונת המצב הזו, מקבלת חשיבות גדולה עוד יותר, עם פרוץ מגפת הקורונה, שהכניסה ממד שלם של מורכבות לטיפול וניהול המלר"דים.
בואו נחזור מעט אחורה: בשנת 2012 הוכרה הרפואה הדחופה כהתמחות בפני עצמה בישראל - עם גוף ידע משלה וסל מיומנויות המיועדות הן להציל חיים והן להעניק טיפול יעיל ומקצועי במקרים דחופים מכל הסוגים – ומדובר בין היתר בתאונות דרכים, זיהומים, הרעלות, והחייאת לב ריאה. מאז ועד היום, קבוצה נבחרת של חלוצים – אבות מקצוע הרפואה הדחופה בארץ - הבוגרים הראשונים ו"שחקני רכש" ציוניים ממחלקות מובילות בחו"ל, בונים מחלקות לרפואה דחופה ראויות ואיכותיות, והופכים אי-ודאות, סבל וסכנה לסדר וריפוי לפעמים תוך שניות.
החזון מתחיל בהדרגה להתגשם – ולכך הציבור חייב לתת רוח גבית ולדרוש את העצמת התהליך. מומחים ומתמחים במקצוע רפואה דחופה, הנמצאים בכל שעות היום והלילה בכל בית חולים כללי בארץ – הם לא בגדר מותרות.
עידן הקורונה רק חידד את האתגר. במציאות בה עדיין המלר"דים אינם מאוישים על פי רוב על ידי רופאים ורופאות שייעודם המקצועי הינו הטיפול בכל מקרה דחוף – המשימה הופכת מורכבת יותר. לעניין יש גם השלכה כספית אדירה - וזאת מהסיבה הפשוטה שרופא מיומן שרפואה דחופה היא תחום התמותו, יפחית בכמות האשפוזים מיותרים, יפחית בכמות הבדיקות מיותרות, ייעל ויקצר את התהליכים וישדרג את איכות הטיפולים. המשמעות היא חיסכון כלכלי אדיר למערכת הבריאות שלנו.
בימים אלה חשוב גם להביא בחשבון שהמלר"דים בארץ הם המוקד של מוכנות בפני אסון. כל מלר"ד מפעיל מזה קרוב לחצי שנה אגף שלם נוסף על מנת לטפל בחולי קורונה ובכאלה החשודים כנדבקים. ימי חול ושבתות, חגים ומועדים, ימים ולילות –  ללא תוספת כוח אדם ומשאבים. את אלו חייבים להגדיל ומבלי להתמהמה. לרפואה הדחופה תפקיד מכריע בשגרה ובחירום, כשהמל"רדים, רק מזכיר, הם גם אלו העומדים בחזית הטיפולית באירועים רבי נפגעים, במלחמות ובאירועי פח"ע. 
השורה התחתונה ברורה וחד משמעית: המלר"דים בישראל הם נכס לאומי. יש להתייחס אליהם כאל תשתית שההשקעה הכספית בה משתלמת, בטווח המיידי ובזה הרחוק. הרפואה הדחופה בארץ נמצאת כעת בתקופה קריטית, יחד עם המדינה כולה. אם נשכיל לעודד (ולתקצב) את השלמת הבנייה והאיוש של המלר"דים, הרפואה בישראל תבצע עוד צעד חשוב והכרחי קדימה.
*הכותב הוא יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    האמת שמרוב פסיקים לא הצלחתי לקרוא (ל"ת)
    אל 08/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    האם יש אוזן קשבת?
    נורה כ. 08/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרופ' דרשר פונה לעיתונות כדי להתריע על הצורך הדחוף בהשקעת משאבים וכוח אדם במלרדים. עד כדי כך נואש הוא? הרי משרד הבריאות ובעקר ראש הממשלה שהכל מחליט בעצמו, הם הם הכתובת לקריאתו. הקוראים רק חווים על בשרם את מצבם העגום של המלרדים אבל להושחע לא נוכל. איך מעירים את מקבלי ההחלטות? או שמא הם לא ישנים אלא עסוקים בענייניהם שלהם? הם וצבא השרים וסגני השרים איתם. אנו, הקוראים, רק חווים על בשרנו את מצבם העגום של חדרי המיון וידנו קצרה מלהושיע.
    סגור
  • 1.
    צודק
    ורדה 08/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איתך במאבק הצודק שאתה פעיל בטח כבר הרבה זמן. מאחלת שהדברים אכן יתקדמו הכיוון הרצוי.
    סגור