דעות

"אין כל היגיון רפואי או מדעי המצדיק סגר כללי – בישראל או בעולם כולו"

פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה האונקו-גנטית בבית החולים שיבא, מתעקש על נתונים אמינים, מדוייקים ושקופים לציבור כבסיס להחלטה, וטוען: שקיפות ודיוק בנתונים הם הבסיס לאמון האזרחים

פרופ איתן פרידמן (צילום באדיבות המצולם)
בשבועות האחרונים מתרבים הקולות והשמועות על הטלת סגר בחגים כדי לשלוט בקצב התחלואה מוירוס הקורונה והמחלה הנגרמת ממנו – 19Covid-. כדי שהחלטות בעלות משמעות קריטית לנו כאזרחים מבחינה כלכלית ובריאותית – ובריאות נפשית כלולה בהגדרה זו – עם פוטנציאל להשפעות מזיקות ארוכות טווח, חייבים לבדוק את הבסיס המדעי והרפואי להחלטה על סגר. לקבלת החלטות שקולות ומאוזנות חייבים בראש ובראשונה נתונים מדויקים ואמינים בזמן אמיתי.
מהבחינה הזו, ההתנהלות בישראל היא מאלתרת ולא מקצועית – פרטץ', בלשון העם. לדוגמא, מנתוני מאגר המידע הממשלתי, שמקורו במשרד הבריאות, ברזולוציה שכונתית יש 57,773 אנשים שהם "מאומתי קורונה", כלומר שהבדיקה שלהם לנגיף הייתה חיובית בשלב כלשהו, ועוד 342 שכונות ששם היו פחות מ-15 נדבקים. לעומת זאת, לפי נתוני קופת חולים כללית, 96,996 אנשים מאומתי קורונה אובחנו בארץ מאז אובחן החולה הראשון. לפי הדיווחים למסד הנתונים העולמי שמתוחזק על ידי אוניברסיטת ג׳ונס הופקינס, יש בישראל 96,409 מאומתים. היעדר האמינות וחוסר העקביות של הנתונים הגלויים לציבור עובר כחוט השני גם בהגדרות של חולים קשים, שיעור החולים הקשים יחסית לבינוניים, ואפילו למספר המתים: כיום לא ברור מי מת ישירות כתוצאה מהקורונה, כמה מתו בפילוח שכונתי ומי מת מסיבה אחרת שבמהלך אשפוזו אותר נגיף הקורונה אצלו כמצב נלווה שלא תרם ישירות למותו.
למה נתונים אמינים ומדוייקים הם חשובים? שקיפות ודיוק בנתונים הם הבסיס לאמון שהאזרחים רוכשים למערכת הבריאות ולצעדים ולמגבלות הנדרשים מאיתנו על ידי מקבלי ההחלטות. אם אין אמון במספרים ואם קיים חוסר שקיפות בנתוני האמת יש גם נכונות פחותה מצד האזרחים להיענות לדרישות לצעדים דראסטיים כמו סגר. בנוסף, נתוני האמת הם הבסיס היחידי המאפשר ניתוח מדעי בכלים מקובלים שיאפשר קבלת החלטות על סגר, עוצר או כל מגבלה אחרת בהתאם למדע והרפואה ולא על בסיס גחמות, חרדות או שיקולים זרים וסקטוריאליים.
ידוע שוירוס הקורונה הוא נגיף מידבק בדרך טיפתית בעיקר כשהמרחק בין האנשים קטן משני מטר. כלומר מניעת התקהלויות בחללים סגורים, הקפדה על היגיינה ועטיית מסיכות אמורה להקטין את סיכויי ההדבקה. לכאורה – פשוט, אך האם זה אפשרי לביצוע בכל מקום בארץ?
לדוגמא, בבני ברק מתגוררים כ-200,000 תושבים בשטח כולל של 7.5 קמ"ר. במציאות זו אין אפשרות מעשית למנוע התקהלות ולשמר חיי קהילה רגילים. מציאות דומה של צפיפות שכונתית ודירות קטנות עם מספר רב של נפשות בכל דירה, קיימת גם בשכונות החרדיות של ירושלים, מודיעין עילית, אלעד, ובית שמש. חשוב להדגיש כי זו המציאות ללא קשר לאמונה דתית או היעדרה. מציאות זו היא הסיבה העיקרית לתחלואה עודפת בערים אלה כמו גם בחלק מהיישובים הערביים.
במקומות אלה יש היגיון לנקוט בצעדים דראסטיים שיקטינו את שיעור הנדבקים החדשים – סגר דיפרנציאלי, ברזולוציה של רובעים, שכונות או רחובות. ניתן אפילו לכונן צעדים ברמת הבתים הבודדים, על ידי בדיקת מי ביוב לאיתור מקור הוירוס כדי להתמקד. באותם אזורים אדומים – יש להטיל סגר, לאתר במהירות את הנשאים ולהרחיקם למלוניות. במקביל, חשוב לדאוג לצרכים של כל מי שנמצא באזור שעליו הוטל סגר ואינו נשא – מזון, צרכים דתיים, רפואה דחופה – על ידי גיוס פיקוד העורף באותו מודל שעבד כה טוב באפריל בבני ברק.
לעומת גישה הגיונית וישימה זו של סגר דיפרנציאלי, סגר של יישוב עם תחלואה אפסית הוא חסר משמעות לתחלואה הכלל ארצית, פרט אולי ליצירת תחושת הזדהות עם מי שנמצא בסגר. אין כל היגיון רפואי, מדעי או אחר המצדיק סגר כלל ארצי – בישראל או בעולם כולו. במחקר שהתמקד ב-50 המדינות בעולם בהן שיעור התחלואה היה הגבוה ביותר, הסתבר שסגר כלל ארצי לא יעיל להפחתה במספר החולים הקשים או התמותה. לעומת זאת, הנזקים האפשריים מסגר כללי הם לאין ערוך גדולים יותר – דיכאון, חרדה (כרבע מהנסקרים בארה"ב דיווחו על תסמיני דיכאון או חרדה לאחר סגר), עלייה בשיעורי האלימות במשפחה, ירידה בטיפול במחלות כרוניות, ירידה קוגניטיבית ודרדור כללי לאנשים בודדים ומבוגרים.
כל החלטה על הטלת סגר כללי בחגי תשרי אינה עולה בקנה אחד עם ההיגיון המדעי או המודלים מנבאי התפתחות המחלה ואינה נתמכת בנתונים. גישה דיפרנציאלית להגבלות היא הגישה שתעזור לנו לעבור את המשבר ואינה מבטאת כל התנגחות מגדרית, דתית, אתנית או אחרת – זו פשוט המציאות.
 
הטור נכתב ע"י פרופ' איתן פרידמן, MD PHD מומחה ברפואה פנימית וגנטיקה רפואית, מנהל היחידה האונקוגנטית בבית החולים שיבא בתל השומר, וד"ר איתי בן דן, PHD מתמטיקאי מומחה באלגוריתם ושווקים פיננסיים
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    חרטטנים
    דויד 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חרטטנים אין כלום
    סגור
  • 11.
    פרידמן מתבלבל
    ע. צופיה 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פרידמן טוען ששבעים אחוז נדבקים בבית. כשראינו את המסיבות ההמוניות של תל אביב והחתונות והלוויות בירושלים והחפלות בירכא אז הבנו שפרידמן הצטרף למנותקים בצורה מוחלטת. ברוך הבא, התקבלת!
    סגור
  • 10.
    הכרחי, אבל לא רק
    נטאלי 08/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא רק שקיפות ודיוק: חובה שתהיינה מערכות מתפקדות, מדיניות ברורה ארוכת טווח וגמישה, וגם שת"פ מהציבור. היות וכרגע כל מה שיש זה האשמת הציבור והפחדתו בסגר - המשבר לא נפתר, לא מיטיב, וכנראה גם נגיע ככה לגל השלישי (בעולם הם רק מתחילים אולי את הגל השני) - ואכלנו אותה קשה וחזק. ותודה לממשלה.
    סגור
  • 9.
    פרידמן מההתחלה היה בין אלה שטננו שאין קורונה
    לב 08/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא צריל סגר ולהמשיך בחיים כרגיל. הוא משתייך לאותה קבוצה הזויה של מופרעים כמו דר לס שלא רואים שיש אותן פעולות מגינות על האוכלוסיה בכל העולם. מצטער דר פרידמן אבל בנושא הקורונה אתה לא מחובר למציאות.
    סגור
  • להיפך.יש קורונה והיא אינה מסוכנת
    יואב 10/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צעדי הממשלה הזויים וילדותיים .זה מה שהוא אומר ובעיקר:אינם יעילים
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    פרופ פרידמן
    יעל 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פרופ פרידמן הנכבד, מי שמך??? אין צורך בסגר והתחלואה רק עולה. מספיק להיסחט עי הדתיים. הנסיעה לאומן היא אסון. הכי הרבה נדבקים בבתי כנסת. מספיק. שמעתי הבוקר את דבריו של פרופ דוורץ אלחך, כל מילה בסלע.
    סגור
  • 7.
    פרידמן
    גדי 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צ ו ד ק!!!!!
    סגור
  • 6.
    לך לבריכה (ל"ת)
    המציל 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    צודק פרידמן
    אביב 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הבעיה היא שהיגיון הוא לא מנת חלקם של מקבלי ההחלטות ההזויים אצלנו, המטרה היא לסגור אותנו, להחליש אותנו ולהשליט דיקטטורה
    סגור
  • 4.
    חלק מהדברים אינם נכונים
    שוקו 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חוששני שנתוני ההדבקה במגזר הדתי והערבי, ממש לא קשורים לצפיפות , אלו מגזרים ללא משמעת אישית אצל הדתיים מתנהלים בחתונות כרגיל ראה את החתונות הענקיות בירושלים, אצל הערבים זה גרוע יותר הם מתנהלים רגיל ללא מסיכות, אם תשים לב הצפיפות בכפרים ממש נמוכה ואין שם רבי קומות, העם משלם את זריקת ז על בריאות הציבור של שני מגזרים אלו. הולכים לסגר כללי בגלל הפוליטיקה שכן סגר ממוקד בערים אלו יביאו להפגנות ולחץ המפלגות החרדיות וערביות עושה את שלו.
    סגור
  • 3.
    סגר כללי או מקומי
    חני 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגיע הזמן להפסיק את כל השיקולים הפוליטיים והקואליציוניים!!! מגזרים מסוימים באשר הם ומקומות בהם קיימת תחלואה והדבקה גדולה, צפיפות אוכלוסיה וכ"ו, צריכים להיות בסגר בלבד!! מספיק עם השיקולים האינטרסנטים הגורמים לחוסר אמון של כלל האוכלוסייה.
    סגור
  • 2.
    התגלה שסגר לא יעיל?
    באמת? 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז איך מדינות שהיתה בהם תחלואה מאוד גבוהה הגיעו לתחלואה נמוכה? ובמקרה היה סגר? בלי קשר? אתה רציני? הוכח? לא ברור על סמך מה. אפילו פה הסגר הוריד את התחלואה לרמה מזערית, לא צריך להיות פרופסור כדי לראות את זה, וכשבוטל, התחלואה הרימה ראש. במקרה?
    סגור
  • 1.
    סגר
    אור 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שיחלה וימות ימות גם ככה אי אפשר לצאת בחיים מהחיים האלו לכן מספיק להרוס את הכלכלה מי שלא שומר על החיים שלו שלום ולא להתראות
    סגור