דעות

"לא יכול להיות שהכלי היחידי בידי השלטון הוא נשק יום הדין של הסגר"

המחלה תהיה איתנו עוד כמה חודשים לפחות, המשבר הכלכלי עוד הרבה לאחר מכן. המדינות שהיטיבו להתמודד עם הקורונה הן אלה שיצרו שגרת חיים עם המחלה. ישראל עדיין יכולה להיות במקום טוב יותר. כל מה שנדרש הוא מנהיגות
ח"כ עפר שלח |  10
עופר שלח (צילום דוברות הכנסת)
משבר הקורונה הוא אירוע ייחודי בהיסטוריה הישראלית, בוודאי זו של העשורים האחרונים, ודווקא משום שאנו מורגלים יחסית במצבי חירום.
המילה "חירום" מזוהה אצלנו עם מערכה בטחונית, שמטבעה היא תחומה בזמן ובהיקף. גם מערכות ארוכות יחסית כמו "צוק איתן" או מלחמת לבנון השנייה, לא השפיעו באמת על רוב הכלכלה הישראלית ולא הצריכו החלטות הנוגעות לכלל הציבור. במלחמה כוללת כמו יום הכיפורים החיים האזרחיים עצרו מלכת, אבל התחדשו במלואם משהסתיימה. הקורונה היא משהו אחר לגמרי. משבר רב-ממדי, מתמשך וכוללני כמו הקורונה מצריך סוג אחר של מנהיגות וניהול. הוא מצריך החלטות שמשקללות בעת ובעונה אחת בריאות, כלכלה וחברה, ומייצרות איזון ראוי ביניהן. הוא מחייב מנהיגות שבראש וראשונה יוצרת אמון עם הציבור, כי התנהגות הציבור היא החזית שבה תוכרע המערכה. הוא מחייב ניהוג יומיומי בצד הכנת תכניות לעתיד ("אסטרטגיות יציאה"). הוא מצריך הכרה והתחשבות במגזרים, תכניות הסברה מקיפות, וגמישות בקבלת ההחלטות.
בנימין נתניהו לא הראה דבר מכל אלה, ולא במקרה.
וורן באפט אמר פעם ש"כשהמים בבריכה יורדים, רואים מי נכנס אליה בלי בגד ים". מי שעקב אחרי נתניהו מקרוב בשנים האחרונות, גילה בטיפולו בכל עניין את אותם סממני כישלון שעכשיו כל הציבור רואה בקורונה: ניהול כאוטי, מושפע בעיקר משיקולים אישיים ופוליטיים, בצד ניוון שיטתי והתעלמות מכל מוסד שאמור לטייב את קבלת ההחלטות והניהוג בפועל. האדרה עצמית על סף הגיחוך בצד בריחה מתמדת מאחריות וחיפוש שעירים לעזאזל שיישאו באשמה. בוז לעמיתיו בממשלה, לכנסת וגופים אזרחיים, וחוסר יכולת להציב ולשמר סביבו אנשים חזקים, העלולים לקרוא עליו תיגר.
את כל זה ראיתי בשש שנותיי בוועדת החוץ והביטחון, כמו גם בענייני מדינה אחרים. עכשיו המים יורדים בבריכה של כולם, וכולם רואים. את הכישלון הזה אי אפשר לטייח במילים יפות או לגלגל על מישהו אחר.

צילום: דוברות הכנסת
מה היה צריך לעשות?
ב-20 בינואר הכריז ארגון הבריאות העולמי כי הקורונה עוברת מאדם לאדם, כלומר היא בסכנה להפוך למגיפה. ב-27 בפברואר אובחן חולה הקורונה הראשון בישראל. פרק זמן זה, ובחודשים שבאו אחריו, היה צריך להיות תקופת ההתכוננות. בראש וראשונה הקמת מנהלת, בראשות אדם בעל ניסיון בניהול מערכות ציבוריות, שתנהל את המשבר תחת הדרג המדיני – אם תרצו מטה כללי.
במטה כזה היו צריכים להיות מיוצגים משרדי הממשלה הרלבנטיים, הרשויות המקומיות, נציגי מגזרים וכן אנשי מקצוע בתחומי ההסברה והתכנון. הוא היה צריך לנהל את ההתכוננות, בעיקר בחיזוקה של מערכת הבריאות הרעבה והמוחלשת, ולטפל בבעיות יומיומיות כמו גם בתכניות להמשך.
זה כמובן לא קרה. במקום זה מצאנו דרג מדיני, בתחילה ראש הממשלה לבדו ואחר כך ממשלה מנופחת וקבינט קורונה בעיקרו כיבודים, שמחד דנו במיקרו-ניהול כמו אבחנה בין חנויות רהיטים שייפתחו לדוכני פלאפל שייסגרו, ומצד שני התקשו לקבל החלטות בגלל עומס הלחצים הפוליטיים. דרגי הביצוע היו מנותקים זה מזה, ויכולות חירום של משרד הביטחון, למשל, לא באו כלל לידי ביטוי עד שלבים מאוחרים מאוד. מנגד, השתלטו מתנדבים טובי כוונות מהמערכות הביטחוניות על תחום הרכש, ללא ידע מקצועי קודם או מיומנות מיוחדת, דבר שהביא לרכש מאסיבי ובעיקרו כושל של אמצעים.
כל השאר הוא פרטים. הכישלון הבלתי נתפס בחיזוק מערכת הבריאות, שהקווים האדומים שלה לא זזו כלפי מעלה כמעט בחצי השנה הראשונה למשבר. התכניות הכלכליות הסותרות ומוטות הלחצים, שחלק גדול מהן לא בוצע. הפוליטיקאים שבחשו לטובת המגזרים שלהם, ובפועל רק הזיקו להם (מסיבות הפורים במגזר החרדי כדוגמה). דסק ההסברה שלא קם עד היום ("אבל ראש הממשל המופיע בטלוויזיה", אמרו אנשי המל"ל בדיון של ועדת הקורונה בראשותי). ועוד ועוד ועוד. הכל מתחיל מניהול ברמה שהיתה מביישת עוסק זעיר, שלא לדבר על מנהיגות של מדינה.
ומה עושים עכשיו?
קונים מחדש את אמון הציבור. בהחלטות חד משמעיות שמוסברות באופן שכולנו מבינים ונאכפות בקפדנות. בהצגה ברורה, לא מתלהמת ואמינה, של ההיגיון של ההחלטות ולאן הן יובילו.
מעצבים חיים בנוכחות קורונה. המחלה תהיה איתנו עוד כמה חודשים לפחות, המשבר הכלכלי עוד הרבה לאחר מכן. לא יכול להיות שהנשק היחיד שיהיה בידי השלטון הוא נשק יום הדין של הסגר, על השלכותיו ההרסניות לכלכלה ולחברה. המדינות שהיטיבו להתמודד עם הקורונה הן אלה שיצרו שיגרת חיים עם המחלה: הקפדה על מסיכות וריחוק פיסי, בצד פתיחה של כל עסק בהתוויות המתבקשות של כללי זהירות. ריבוי בדיקות וקטיעה מהירה של מעגלי ההדבקה. שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדי לתת פתרונות: בדיקות שאפשר לפענח בתוך דקות, דרכים חדשות לחטא ולמגן.
מגנים בראש וראשונה על האוכלוסיות בסיכון. קשישים, בבתי אבות ובקהילה; בעלי מוגבלויות ומי שמטפל בהם; צוותים רפואיים. אלה צריכים לקבל את כל סט הבדיקות, המיגון והאמצעים האחרים כדי להציל חיים.
מבצעים מיד את הסיוע הכלכלי הנדרש, ובצדו מעצבים רפורמות שיוציאו אותנו טוב יותר מן המשבר. לא יכול להיות כשמחצית מהכסף שהובטח בתכניות השונות של הממשלה עוד לא עבר לעסקים ולאזרחים, לא יכול להיות שהמשק הישראלי ייצא מהמשבר ללא שינויים מבניים מרחיקי לכת.
את כל זה אמרה ועדת הקורונה בראשותי כבר באפריל. גם אחרים במערכת הפוליטית אמרו ועשו ככל יכולתם, אל מול המחדל הממשלתי הבלתי נתפס.
יש לנו חברה רבת תושייה, מהירה להסתגל, צעירה וטכנולוגית. ישראל עדיין יכולה להיות במקום טוב יותר מרוב מדינות המערב ביום שאחרי הקורונה. כל מה שנדרש הוא מנהיגות.
עפר שלח הוא יו״ר הוועדה לביקורת המדינה, לשעבר יו״ר ועדת הקורונה (יש עתיד)
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הפקה פקה של הממורמרים לא נפסק
    יאלי 09/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתעלמים מלמעלה מ7000 מאומתים מדי יום כאילו לא קיים
    סגור
  • 5.
    עופר. תתעורר. תפסיק להיות במבי..
    אלי 09/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעולם של האמסלמים והאוחיונים והזוהרים שעצימים את הביבים הכתבה הזו היא אפילו לא קצף על המים. ככה אתה רוצה להיות ראש ממשלה? אולי ראש חוג בית בצפון תל אביב או רשג"ד בצופי צהלה....
    סגור
  • 4.
    החלטת הסגר לא רציונלית
    אילנית 09/2020/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הסגר המוחלט אינו הכרחי .ביבי שוב נכנע ללחצים גם של המפלגות הדתיות וגם מהבית .עצוב לראות ראש ממשלה כל כך חלש שבשל חולשתו מסוגל רק לקבל החלטות של "שחור לבן".או סגר או "צאו לבלות". כל כך רדוד,כל כך פחדני.ראש הממשלה הפחדן ביותר שהיה לנו חנוט החליפות יקרות ובחזות מוקפדת עם פוזה-עצוב שעד שכולם יראו "שהמלך עירום"-בינתיים תיהרס לנו המדינה שההורים שלנו נלחמו להקימה.
    סגור
  • 3.
    שלח - אתה נשמע עלוב
    עמי 09/2020/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא משכנע. מי המנהיג הכל יכול? עופר שלח? אתה יורק לבריכה של מפלגתך ולבריכה הלאומית של המדינה. במום לחזק - אתה מחליש. יש מנהיגות, האבא של המנהיגות - הציבור רואה רותו כמתאים ביותר ואותך לא סופר בכלל. אתה טוען שההחלטות שמקבלת המנהיגות לא נכונה? יכול להיות, אתה אחד מ 8 מיליון היהודים במדינה שלהם 8 מיליון עמדות. שב ואל תפריע. חוץ ממך עצמך אף אחד לא רואה אותך כמשיח!....
    סגור
  • 2.
    צודק עופר שלח ב100%
    אזרח 09/2020/23
    הגב לתגובה זו
    3 3
    חייב להיות כלי אחר , כלומר למנות את עופר שלח לראש ממשלה, שר בטחון , שר האוצר ושר הסופרט ובוזמנית למנטור כללי למדינה איך נכון לחיות ולמות ובמקביל גם לעורך התעיתורנות והטלוויזיה ועיתונאי מן המנין לפרשנות ספורט ומסעדות. ללא ספק זה הכלי שאיתו נוכל להתגבר על כל המכשלות במדינה שלנו. בעירקית אומרים דח מוחק .
    סגור
  • מצחיק
    אבנר 09/2020/23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אבל זה ביבי שהיה 7 שרים ובסוף נכשל, נכשל נכשל נכשל
    סגור
  • 1.
    כל שנדרש הוא שששלח ודומיו יעופו מהמדינה הזו לתמיד (ל"ת)
    טל 09/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • ואז מי ישלם משכורת לנותרים?
    אלי 09/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או צ'ופרים. או תקציבים. או פנסיה תקציבית. או "קופה קטנה"...?
    סגור
  • המלך עירום
    יאגו 09/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 2
    וכל משרתיו וסריסיו הנרצעים ממשיכים להריע לו ולחסל כל נסיון של ביקורת. במקום להתייחס - נגרש. אוי למדינה שאלה אזרחיה.
    סגור
  • בוא נראה
    אבנר 09/2020/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברור ורק אפסים כמוך צריכים להישאר
    סגור