דעות

"הממשלה לא השכילה למצוא פתרונות והנחיתה את נשק יום הדין"

ההחלטות המתקבלות "מהרגע להרגע" בלי תכנית ארוכת טווח, מקשות על המשק ובעלי העסקים לתכנן את צעדיהם הכלכליים לצורך הבראה וצמיחה. לפי אופן ניהול המשבר, לצערי, ככל הנראה מגמה זו תימשך
ח"כ איילת שקד |  15
איילת שקד (צילום ראובן קפוצינסקי)
אנחנו נמצאים במצב מדאיג מאוד, כשהמדינה בתוך סגר קיצוני שמשמעותו פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית. הסגר יביא לפגיעה חמורה במנועי צמיחה גדולים. ענפי השירותים והתעשייה, יחטפו פגיעה אנושה. הבורסה כבר מגיבה בירידות שערים ולפי אופן ניהול המשבר, לצערי, ככל הנראה מגמה זו תימשך.
הגענו למצב הזה עקב חוסר מנהיגות ויכולת קבלת החלטות של ממשלת ישראל. הממשלה לא השכילה למצוא פתרונות נקודתיים לניהול המשבר הבריאותי-כלכלי שפוקד אותנו והחליטה להנחית את נשק יום הדין, ללא הבחנה, ולשתק את המדינה כולה. בזמן המתאים, לפני ההתפשטות הרחבה, היה עליה להטיל סגר בהתאם למוקדי התחלואה, להגביל את ההפגנות באופן זהה לשאר ההתכנסויות, למפות את המשק לפי ענפי העבודה בהם קיימת הדבקה גבוהה, ליצור מראש מתווה ראוי לבתי הכנסת לרגל חגי תשרי (הרי החגים היו קבועים מראש בלוח השנה) ולפתוח את מערכת החינוך באופן חלקי בהתאם לצבע הערים והגילאים.
"לא נתנו לגמזו להוביל"
אבל אף אחד מפתרונות אלה לא יושם ואת תוכנית הרמזור, כשעוד היה טעם, לא נתנו לגמזו להוביל. את הלילה שקדם לכניסת תקנות הסגר לתוקף, העברתי במסע לחצים על האוצר ויאמר לזכות שר האוצר שלפחות ענפי הבנייה, תעשייה מייצאת והייטק הוחרגו מתקנות הסגר.  
משרד האוצר הציע כי המשק יעבוד במתכונת של 50%, ז"א סוג של סגר נושם, פתרון מאוזן. הצעה זו נדחתה וכמוה גם הצעה נוספת, בה הסתפק האוצר, בחזרה למתווה שהונהג בסגר הקודם בו המשק פעל ב-30%, שבעקבותיו היקף התחלואה ירד באופן משמעותי. יישום הצעות היה נותן מענה לצרכים הבריאותיים וגם שומר על כלכלה רציפה ומתפקדת. הסגר הנוכחי הולך לגבות מחיר כלכלי עצום. הפגיעה בתוצר מוערכת על ידי משרד האוצר בכ-10 מיליארד שקל וצפויות עוד הוצאות רבות של תמיכות ומענקים שונים בהמשך הדרך. 
ההחלטות המתקבלות "מהרגע להרגע" בלי תכנית ארוכת טווח, מקשות על המשק ובעלי העסקים לתכנן את צעדיהם הכלכליים לצורך הבראה וצמיחה. ההחלטה על הסגר נעשתה בניגוד מוחלט לעמדת הדרג המקצועי על גווניו השונים. "הפרויקטור חסר הסמכות", פרופ' רוני גמזו סבור כי המשק יכול להמשיך לפעול במתכונת של 50%. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון  גם הוא התנגד למתווה זה. אפילו שר האוצר ממפלגת הליכוד, ישראל כץ, התנגד למהלך.
כץ מבין כי יש לעשות הכל כדי לשמור על המשך פעילותו של המגזר הפרטי. הוא ניסה להביא לכך שהמגזר הפרטי ימשיך לפעול. אבל למרות שלתוכנית כבר הוענק שם, "לב הפועם", היא ירדה מהפרק עוד לפני שגובשה באופן מלא. בסופו של יום, כץ יאלץ להתמודד עם המשבר אליו אנו דוהרים בעיניים פקוחות לרווחה.
ישנם אזרחים רבים שלא ירגישו באופן מוחשי את ההשלכות הכבדות של הסגר הנוכחי, בעיקר עובדי מדינה, אך היא תפגע בהם פגיעה קשה, גם אם באופן עקיף ולא מיידי. אזהרת ה-OECD שפורסמה בשבוע החולף, לפיה "כלכלת ישראל עוברת זעזוע עמוק" מרמזת לטרגדיה הכלכלית שעלולה להגיע לכל אזרח ואזרח בישראל בחודשים הבאים בשל ההתנהלות הכלכלית הכושלת של הממשלה. דחיית התקציב של 2020 וכפי שנראה גם שנת 2021 תפתח ללא תקציב עדכני, מהלך בסיסי אותו הממשלה הכושלת לא הצליחה לעשות, אף היא פוגעת ביציבות הכלכלית.
מצב זה מעיד על כך "שממשלת האחדות" שהוקמה כדי "להילחם בקורונה" אינה מקיימת אפילו את הצדקתה היחידה. התנהלות הממשלה מעידה כי היא בוחנת את הסיכונים הבריאותיים הקיימים בצורה לא עניינית, מתעלמת באופן גורף מהאסון הכלכלי ובוחרת להתמקד רק בשיקולים פוליטיים.
סיבה נוספת שהובילה למצב חמור זה מגיעה דווקא ממפלגת כחול-לבן. העקשנות של שר המשפטים, אבי ניסנקורן כי הוא לא יסכים לאסור על קיום ההפגנות, אלא רק אם יוטל סגר מוחלט. המשוואה הטיפשית אותה הוא קבע לפיה אם ההפגנות תאסרנה – המשק כולו חייב להיסגר, ככל הנראה נראית לו לגיטימית לאור עברו כיו"ר ההסתדרות. כחול לבן הלכה שבי אחרי מנדטים מדומיינים הסוברים כי זכות ההפגנה בבלפור היא החשובה ביותר עבור אזרחי ישראל, ושכל השאר ילך לעזאזל.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    שקד
    חיזקי 09/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תנברי את ובנט לפרשן בערוצים 12 או 13 לבחירתך עברתם את הקורס
    סגור
  • 14.
    פלצניות ק פוליטית
    המשוטט בפייס 09/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשקשנית ברוח : העולם קורס לתוך עצמו ואתם כותבים ספרים ! תכיפות לכול הרוחות ,את גאנ"ץ אנד רוזז וניסקורן ואשכנזי ואת השט"זי..../ היכנסו מתחת לאלונקה .
    סגור
  • 13.
    איילת שקד
    עבינה לוי 09/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן מילים כדורבנות,כל הכבוד.
    סגור
  • 12.
    יפיפיה. לא קראתי .... (ל"ת)
    טל 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    הפיתרון לקורונה בידי כל אחד מאיתנו
    יוסיב 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פיתרון ממשלתי לא יצלח מול התחמנות הישראלית . שכל אחד יבחן את ד אמותיו וימנע הדבקה ככל יכולתו בקרב בני ביתו .
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    ממשלה לעולם שלם
    תמר 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עולם שלם לא יודע איך לאכול את המחלה מחלת הקורונה גם אם הם יודעים יש להם הרבה מוקשים בדרך חוקים מוזרים אשר מקנים לקורונה להתעצם דמוקרטיה ובשם הדמוקרטיה אפשר להרוג אנשים רבים שקד אל תקשיב על הממשלה ותארגני אפגנות גם כך קשה לכל העולם למצוא פיתרון למחלה בבקשה ממך אל תבורי אף אחד את הבעיה העיקרית את עןשה תחבולות על מנת לשבש את תפקודי הממשלה ובכך את מתכננת בחירות לא יעזור לך אין בחירות תמשיכי לעשות סקרים
    סגור
  • 9.
    כמה טיפשות באישה אחת והכל בריכוז גבוה (ל"ת)
    לני 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    רמאות ,,,
    ישראלי 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנט ושקד מנצלים את הקורונה למטרות רווח פוליטי ,, בושה של ח׳כים ,, אני מקווה שבבחירות הבאות לא יעברו את אחוז החסימה ,,
    סגור
  • 7.
    איילת שקד
    אחד מהעם 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למרות טענתי שאישה זו מאוד מבחינת לפוליטיקה הישראלית ,כל מילה שלה במקרה זה בסלע !!
    סגור
  • 6.
    לא סתם את ובנט נשארתם בחוץ
    מלכישוע 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לכם מיליון מנדטים לפני הבחירות אבל לא תעברו את אחוז החסימה
    סגור
  • 5.
    שקד
    אור 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראינו מה את היית שווה כאשר ישבת בממשלה חוץ מלערער את בתי המשפט לא ישית כלום יהירה ודוחה שבי בבית כי אם בנט ימשיך ללכת איתך לעולם לא יהיה ראש הממשלה
    סגור
  • 4.
    מדינת סטארטאפ?
    אבי ולנסי 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישראל מדינת סטארטאפ במגזרים פרטיים בכל הקשור לשלטון אנו מדינת לוטק ועל כן כל ההחלטות מתקבלות ע"י אנשי לוטק ולא אנשי מקצוע. אין לצפות לשינוי בקרוב.
    סגור
  • 3.
    סגר לא קיים כל מגזר ערבי חוגג כרגיל וגם חרדים , כל העסק
    יעקב 09/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל בלוף ממרץ מדווח מש הבריאות על מעל 1000 חולים ליום וכבר מאפריל. כ2000 ליום כלומר עד עכשיו יש מעל חצי מיליון חולי קורונה בארץ. , אם זה היה נכון. הויו אללפי. מתים , אבל היות שהכל שקרים אין כלום וגם אין מידע היכן נעשו הבדיקות ומי הנדבקים זה פשוט בלוף כדי שיהיה לביבי תירוץ לעשות מצב חירום לקראת ינואר ולדחות משפטו בשנתיים , מה שבטוח שכל הסגר הזה לא מתקיים אנשים במגזר הערבי הל פתוח וגם אצל החרדים המנשחה אומרת סגר אבל כל העסקים.פתוחים הכל עובד רגיל ואנשים חיים את החיים חוץ מתלמידעם ומסעדות. שיושבים בהם הכל פתוח רוץ
    סגור
  • 2.
    פעם אחת תצאי נגד הדתיים או החרדים
    דנה 09/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז נתחיל לדבר על להצביע לכם
    סגור
  • 1.
    U should talk.......
    אקדמאית 09/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלה כושלת לא מתרחשת במספר חודשים hell אפילו לא בשנה, את ומפלגתך הייתם חלק מאותה ממשלה כושלת שגרמה נזקים לא רק בכלכלה, למה אז לא דיברת? אוי לצביעות! הימין כולו אבל כולו אשם במצב שבו המדינה נמצאת בכל כל כל תחום.
    סגור