דעות

העתירה של טראמפ נגד תוצאות הבחירות, לא סביר שתעבור את בית המשפט העליון

לא נראה שבית המשפט העליון יחליט על התערבות לאור העובדה שלגבי המדינות האחרות, העילות הן קלושות  והפערים לא ישפיעו על התוצאה הסופית
​פרופ' שמעון שטרית |  5
פרופ' שמעון שטרית (צילום ליאור יאדו)
רשתות התקשורת בארה"ב קבעו  כי ג'ו ביידן זכה באלקטורים של מדינות המפתח פנסילבניה, ג'ורג'יה, אריזונה ונבדה ובכך הבטיח את בחירתו כנשיא ארה"ב. הנשיא טראמפ, כפי שהודיע מראש, אינו מכיר בהפסדו ופועל בהליכים משפטיים לערער על תוצאות הבחירות במספר מדינות ובראשן פנסילבניה. העילות עליהן מתבסס הנשיא מתייחסות לזיופים, הצבעות בדואר, שהמעטפות שלהן הגיעו לאחר יום הבחירות וליקויים בפיקוח על סדרי ההצבעה והספירה. לא ברור בשעה זו אם טראמפ ייענה להפצרות מקורביו להודות בהפסד או יתמיד בהתמודדות המשפטית.
במדינת פנסילבניה פסק בית המשפט העליון שההצבעה בדואר תיקבע לפי חותמת של משלוח מעטפת ההצבעה ותיספר עד יום שישי לאחר יום הבחירות. קביעה זו הייתה פרשנות של בית המשפט, של החקיקה בפנסילבניה. על פי חוקת ארה"ב סדרי ההצבעה והבחירות גם למשרות פדרליות נקבעות במדינות עצמן. על החלטת בית המשפט העליון של פנסילבניה הוגש לפני הבחירות ערעור על ידי אנשי טראמפ. לבית המשפט העליון של ארה"ב. בית המשפט העליון, בפסק דין ארבעה נגד ארבעה, החליט שלא להתערב בשלב זה אבל הורה לספור את ההצבעות בדואר בנפרד. ערעורים והליכים משפטיים בענייני הבחירות מתנהלים גם בג'ורג'יה על אופן הספירה, דהיינו העדר פיקוח על הליך ההצבעה והספירה. כמו כן, בוויסקונסין נדרשה ספירה חוזרת על-פי ההסדר המאפשר דרישה לספירה חוזרת במקרה שהפער בין המועמדים הוא אחוז אחד או פחות.
 הימנעותו של הנשיא טראמפ מלהתקשר ולברך את ג'ו ביידן נובעת מכך שהוא דבק בהליך המשפטי. סגן הנשיא אל גור שבירך את ג'ורג' בוש על זכייתו בשנת 2000 הודיע לו לאחר מכן שהוא מעמיד את ההצבעה בפלורידה  לבחינה משפטית. טראמפ החליט כי עד מיצוי ההליך המשפטי לא יכיר בהפסד. הבחירה הפורמאלית של נשיא ארה"ב תתקיים ב-14 בדצמבר על ידי קולג' האלקטורים שכל מדינה ומדינה בוחרת . אין בחירה ישירה על ידי המצביעים של ארה"ב אלא הם בוחרים אלקטורים בשיטה רובית ולא יחסית. דהיינו, מי שמקבל את מירב הקולות מקבל את כל האלקטורים באותה המדינה (למעט המדינות מיין ונברסקה, שם בחירת האלקטורים נעשית בשיטה יחסית ולא רובית).
ראוי לציין כי השיטה האמריקאית מבוססת על איזון בין ייצוגיות של מדינות ובין ייצוג של אוכלוסייה. ארצות הברית היא פדרציה. השיטה האמריקאית מחולקת לשלטון פדרלי כללי ולשלטון המדינות. הקונגרס מורכב משני בתים: בית הנבחרים והסנאט. בית הנבחרים בנוי על פי גודל האוכלוסייה.כך למשל, קליפורניה העצומה שולחת מספר גדול של נציגים ואילו הוואי הקטנה שולחת מספר קטן ,בלבד. לעומתו, בסאנט יש שיוויון בין המדינות וכל מדינה שולחת שני נציגים חלוקה זאת יוצרת איזון בין ייצוגיות המדינות לבין ייצוגיות האוכלוסייה.
באשר לבחירות לנשיאות, הזוכה בכל מדינה מקבל את כל האלקטורים של המדינה, למעט, מדינות חריגות שהאלקטורים מתחלקים לפי ההצבעה היחסית. השתתפות כל המדינות בקולג' האלקטורים מונעת את האפשרות שהמדינות בעלות אוכלוסייה גדולה יקבעו תמיד מי הנשיא. זה מה שאיפשר במרוצת ההיסטוריה את בחירתם של נשיאים ממדינות שונות, גם ממדינות קטנות.  . במובן זה שיטת האלקטורים מבטיחה ייצוגיות.
בדיון האחרון של בית המשפט העליון של ארה"ב על פנסילבניה השתתפו רק שמונה שופטים והתחלקו ארבעה מול ארבעה כאשר השופט רוברטס, נשיא בית המשפט העליון, הצטרף לשלושת השופטים הליברליים ולהימנעות מלהתערב בפסק הדין של בית המשפט בפנסילבניה. השופטת בארט, שמונתה לאחרונה לבית המשפט העליון, לא השתתפה בדיון. היא כפי הנראה תשתתף בדיון על הערעור שהגישו אנשי טראמפ על הפסיקה בפנסילבניה. על פי התקדים גור נגד בוש בשנת 2000 יש אפשרות לבית המשפט העליון להתערב. כיום יש בבית המשפט העליון של ארה"ב רוב של מינויים על ידי נשיאים רפובליקנים, שישה מול שלושה, וקיימת אפשרות של התערבות של בית המשפט העליון של ארה"ב בפסק הדין של פנסילבניה על פי התקדים של שנת 2000.
למרות זאת, לא נראה שבית המשפט העליון יחליט על התערבות . זאת לאור העובדה שלגבי המדינות האחרות העילות הן קלושות  והפערים בכל המדינות  האחרות הם כאלה שגם אם יש מקום להתערבות  בפנסילבניה הדבר לא ישפיע על התוצאה הסופית. לכן עמדת הרוב תהסס מלהתערב בהחלטות המדינות בעניין סדרי ההצבעה הן לגבי הצבעות הדואר לפני יום הבחירות והן לגבי טענות על פיקוח וזיופים.
בנוסף, הגישה הכללית של בית המשפט העליון היא לכבד את פסקי הדין וכללי הבחירות של המדינות, שעל פי החוקה האמריקאית הן הקובעות את תוצאות הבחירות. גם השופטים השמרנים שמונו על ידי נשיאים רפובליקניים דוגלים בחיזוק המדינות מול התערבות פדרלית, וגם מטעם זה נראה שנטיית בית המשפט העליון  תהיה שלא להתערב בהחלטות שהתקבלו על ידי בתי המשפט של המדינות  ויחליטו להשאיר על כנן את ההכרעות של המדינות לגבי תוצאות הבחירות.
סיכומו של דבר : אף כי קיימת תשתית משפטית ותקדימית להתערבות של בית המשפט העליון בבחירות במדינות, קיים סיכוי קטן שהנשיא טרמפ יצליח לשחזר את התקדים של בחירות 2000 כאשר בית המשפט העליון  של ארה"ב פסק לטובת המועמד ג'ורג' בוש הבן מול אל גור , והעניק לבוש את הנשיאות.
הכותב הוא מומחה למשפט בינלאומי, כיהן כשר בכנסת ה-12 וה-13
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אופניים חשמליים על מדרכות
    יפתח 12/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאחל לכל מי שרוכב על אופניים חשמליים *על המדרכה*, ללא הבדל דת גזע ומין, פציעה חמורה שתשבית אותו מרכיבה על אופניים לשארית חייו. למי שרוכב על אופניים חשמליים כחוק, על הכביש, אני מאחל בריאות ואריכות ימים ללא כל פגע.
    סגור
  • 3.
    סיכוי קטן
    נחמן 11/2020/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם קיים "סיכוי קטן" ואם זה רק "לא סביר", אבל לא אפס הסתברות, אז תניחו (התקשורת הלגלגנית) לטראמפ לפעול על פי מה שמאפשר לו החוק, ואם וכאשר בית המשפט ידחה קרוב לודאי את טענותיו, הוא יקבל את התוצאה. שימו לב שביידן בורר יותר את מילותיו, מאשר התקשורת שמכתירה אותו. וזה לזכותו ולגנות התקשורת.
    סגור
  • 2.
    צדק צדק תרדוף
    אחד העמך 11/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אם לא יבעא הדבר ניצחון. טראמפ חושף את הבטן הרכה של הדמוקרטיה. המדיה והרשתות החברתיות השתלטו על דעת הקהל וכעת הגענו לשלב בו הבחירות עצמן נשלטות הן בתוכנה והן פיזית על ידי סוג של מאפיה שמאלנית. אסון לדמוקרטיה בעולם.
    סגור
  • 1.
    תורתו של גבלס
    אורן ביליד 11/2020/09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שמעון... שמעון בארצות הברית יש בית משפט אמיתי.. לא משנה להם שכמה גמדים בארגוניי שמאל אנטישמי כמו ה cnn " מכריזים" על ביידן כנשיא ואחר כך חוזרים על אותה שטות מאות פעמים לפי תורתו של גבלס... תהיי המשפט שם פועלים לפי החוק... הם לא ממציאים חוקים כמו בג"ץ כדי ליצור אנרכייה. בקיצור צפוייה לך הפתעה שמעון...
    סגור
  • מעניין מה תגיד כשטראמפ יפסיד
    גל 11/2020/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ויסולק בבושת פנים מהבית הלבן.
    סגור