דעות

"חצי מבעלי המוגבלויות מובטלים, מעסיקים שישלבו אותם רק ירוויחו מכך"

מחקרים שונים הראו שרק כמחצית מהאנשים עם מוגבלות מועסקים, לעומת 79% מועסקים בקרב אנשים ללא מוגבלות. המשבר המתמשך וההגבלות השונות על שוק העבודה החריפו מצב זה בצורה משמעותית. כל מעסיק שיעשה מאמץ גם בתקופה הקרובה לשמר את העובדים הללו או להחזירם לעבודה ברגע שיתאפשר - יצא מכך רק טוב
עופר כהן | 
עופר כהן מנכ"ל קבוצת שכולו טוב (צילום יחצ)
השבוע נציין את היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. על פי סקר של מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, בדצמבר 2019 חיו בישראל 1,493,100 איש עם מוגבלות בישראל, 50% מהם בגילאי שוק העבודה (18-64). בחיי היומיום, אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם סטיגמות, קשיים בהשתלבות בשוק התעסוקה הטבעי, קשיים חברתיים, כלכליים ועוד. לאור האתגרים שהציבה בפנינו מגפת הקורונה, ישנה חשיבות אקוטית במיוחד להמשיך את המאמצים לשילובם של אנשים עם מוגבלות בכל הרבדים בחברה ובשוק התעסוקה בפרט.
לפני פרוץ  המגפה בארץ במרץ 2020, אנו, בקבוצת שכולו טוב, סיפקנו שירותי ליווי תעסוקתי לכ-1,000 מקבלי שירות שהשתלבו  בהצלחה בשוק העבודה הטבעי במגוון רחב של עבודות. משבר הקורונה טלטל באופן חריף וחד את שוק העבודה בישראל – בחודש מרץ הוצאו 800,000 עובדים לחל"ת ונכון לדו"ח חודש אוקטובר של לשכת התעסוקה ישנם 668,000 עובדים בחל"ת.
אוכלוסיית העובדים עם מוגבלות נפגעה באופן משמעותי ממשבר הקורונה, ורבים איבדו את עבודתם או הוצאו לחל"ת. עוד לפני משבר הקורונה, מחקרים שונים הראו שרק כמחצית מהאנשים עם מוגבלות מועסקים, לעומת 79% מועסקים בקרב אנשים ללא מוגבלות. המשבר המתמשך וההגבלות השונות על שוק העבודה החריפו מצב זה בצורה משמעותית, בנוסף כמובן לקשיים נוספים כגון בדידות חברתית, ניתוק מגורמי תמיכה משמעותיים ועלייה משמעותית בקשיים נפשיים כגון דיכאון וחרדות.
לשמחתנו, האגף לבריאות הנפש במשרד ומנהל המוגבלויות במשרד העבודה והרווחה המשיכו לממן באופן מלא את שירותי הליווי התעסוקתי לאנשים עם מוגבלות. דבר זה אפשר לנו כקבוצה להמשיך ללוות ולתמוך במקבלי השירות שלנו לאורך כל התקופה. במהלך הסגר הראשון, למעלה ממחצית ממקבלי השירות של הקבוצה שהיו משולבים בשוק התעסוקה הטבעי, הוצאו לחל"ת.
בחודשי הקיץ ראינו לשמחתי מעסיקים רבים שהחזירו במהירות את מקבלי השירות שלנו לעבודה, מתוך הבנה שמדובר בעובדים מצוינים עם רמת מחויבות גבוהה מאוד למקום העבודה, וליווי תעסוקתי שעוזר לפתור קשיים שונים.
ראינו מגמה זו בצורה ברורה  בנתונים של תחילת ספטמבר (לפני תחילת הסגר השני), לפיהם כ-800 עובדים עם מוגבלות שאנחנו מלווים הועסקו בפועל בשוק העבודה, כלומר חזרנו לכ-80% מרמת ההעסקה שהייתה לפני תחילת המשבר. עם זאת, גל התחלואה השני והסגר שבא בעקבותיו הביא שוב למצבים בהם עובדים נוספים הוצאו לחל"ת או איבדו את עבודתם. משימתנו היא לסייע להם לחזור למקומות עבודה חדשים או להשתלב במשרות חדשות, ובמקביל להמשיך ולשפר את איכות השיקום התעסוקתי, כולל שימוש הולך וגובר בפלטפורמות דיגיטליות (כגון אתר תוכן וסדנאות ייעודי שהקמנו לשם כך) שנועדו גם לאפשר תמיכה מרחוק בכל אדם וגם לשפר את האוריינות הטכנולוגית של משפרי השירות.  
אין ספק שהשלכות המשבר על המצב הנוכחי בשוק העבודה הן משמעותיות, והמשבר פוגע בעובדים עם וללא מוגבלות, אך לרוב, עוצמת הפגיעה בעובדים עם מוגבלות תהיה קשה יותר. אין לי ספק שכל מעסיק שיעשה מאמץ גם בתקופה הקרובה לשמר את העובדים הללו או להחזירם לעבודה ברגע שיתאפשר  - רק ירוויח מכך. 
כמנכ"ל קבוצת שכולו טוב, אני קורא לכל שותפינו בשוק העסקי המעסיקים עובדים עם מוגבלות להמשיך ולשלב עובדים עם מוגבלות בשורותיהם ובחיי הקהילה והחברה ובכך ליהנות מעובדים מצוינים ומחויבים ובמקביל לתמוך בקידום השוויון החברתי בישראל.
הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" המסייעת לבעלי מוגבלויות 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה