דעות

"על ארבעה חטאים קדמונים, משלמים גנץ וכחול לבן את המחיר האולטימטיבי"

במקרה של בני גנץ וגבי אשכנזי זכה נתניהו מן ההפקר כאשר מולו התייצב יריב חלש, נרפה, נעדר תשתית אידאולוגית משמעותית וחסר ניסיון פוליטי.תרומת כחול לבן למדמנה הפוליטית הישראלית, לאיבוד הדעת, לאובדן האמון ולהשחרת המערכת הפוליטית היא ללא ספק הגדולה בהיסטוריה של המדינה
ליאור חורב |  9
ליאור חורב
מצעד האיוולת - את מלכודת הפתאים הניח נתניהו לפתחם של בני גנץ וגבי אשכנזי כבר בעיצומה של מערכת הבחירות השנייה בסדרה, מלכודת שהבשילה במלוא תפארתה מיד לאחר הבחירות השלישיות במרץ השנה.  כרב אומן פוליטי תווה נתניהו מלכודת משולבת של חנופה, סחיטה ובסיס קונספירטיבי שנועד לחבל בבסיס הפוליטי של היריב.
נתניהו רושם לזכותו, בתוך פחות משנה, את השמדת הערך האלקטוראלי הגדולה ביותר שנעשתה מאז קום המדינה ליריב פוליטי.
נתניהו, אומן הפירוקים, מביא את יכולותיו לשיאים חדשים. יש הלימה ישירה בין מידת מסוכנותו הלאומית לסגולותיו הפוליטיות.
במקרה של בני גנץ וגבי אשכנזי זכה נתניהו מן ההפקר כאשר מולו התייצב יריב חלש, נרפה, נעדר תשתית אידאולוגית משמעותית וחסר ניסיון פוליטי.
על ארבעה חטאים קדמונים, משלמים היום גנץ ו״כחול לבן״ את המחיר האולטימטיבי:
  • מתן אמון בנתניהו
  • בגידה בבסיס האלקטוראלי
  • שלילת הלגיטימיות של נציגיהם הנבחרים של ערביי ישראל
  • הכשרת מורשת נתניהו שתכליתה, מראשית ועד אחרית, להחליש את כל המנגנונים המרסנים את השליט 
שנה בלבד במרוץ הפוליטי הספיקו ״לעייף״ שני רבי אלופים במיל. סיבולת נמוכה, לצד מאזן אימה אישי שיצרו נתניהו ואנשיו כלפי גנץ-אשכנזי, הביאו לכניסתה המעוותת של כמחצית מכחול לבן לממשלה תוך שינוי משטרי מופקר, הקמת ממשלה מנופחת ולא מתפקדת בחסות מגפת הקורונה, חקיקה נלוזה של חוק נורבגי מורחב והקמת מנגנון נלעג של ממשלת חילופין. 
למראית עין, נוצר טיעון אידאולוגי שהכשיר את כניסת פלג אשכנזי-גנץ לממשלה. חלילה, לא טיפול בכלכלה או בבריאות, לא החינוך ובעיות הפנים.  ה״גנציה״ נכסה לעצמה את תפקיד שומר הסף של הדמוקרטיה ושלטון החוק.  מעולם לא הותקפה מערכת אכיפת החוק כמו בימיה של  ממשלת החילופין.  מעולם לא נרמס עקרון ניגוד העניינים, תפקודה של וועדת השרים לענייני חקיקה ומינוי בכירים במערכות אכיפת החוק – כפי שהדבר נעשה בימי ממשלת גנציהו.
היום, ערב ניסיון ההחייאה האחרון של הממשלה, מוותרת ״כחול לבן״ על עקרונות יסוד, תוך שהיא מפקירה את שאריות ההגנה על הדמוקרטיה הישראלית ועצמאות מערכת המשפט.  ״כחול לבן״ עושה יד אחת עם הליכוד בניסיון לשבש את משפטו של נתניהו תוך רמיסת ההתחייבויות של נתניהו עצמו לבג״צ לעניין הסדרי ניגוד העניינים שלו הנובעים מהיותו נאשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.
נתניהו אינו מעוניין בקיום הרוטציה. חוץ מגנץ וחבורת מגלגלי העיניים המקיפה אותו, איש לא האמין, ולו לרגע, שרוטציה כזו תקוים.  הליכוד לא מעוניין במיצוי ימיה של הממשלה הנוכחית על פי חוק.  כל התכלית של מהלכי הימים האחרונים, להאריך את ימיה של הממשלה אל מעבר לחודש מרץ וגרירת ישראל למערכת בחירות נוספת בחודשים מאי או יוני 2021.  נתניהו גוזר את עתידו הפוליטי מהיציאה ממשבר הקורונה והגעה לחיסון עדרי של האוכלוסייה בארץ ואת עתידו המשפטי מאי הגעה לשלב ההוכחות במשפטו.  כניסתו של גדעון סער למרוץ מהווה תמריץ בעבור נתניהו להגיע לבחירות במצב הטוב ביותר מבחינתו ולשחוק את יריביו. ״כחול לבן״ היא בבחינת פגר שמקום קבורתו לא נודע, בנט נאלץ לזנוח את חלומותיו על עצמאות פוליטית וראשות הממשלה וסער יישחק מחוץ למגרש הפרלמנטארי ויתמודד בתנאים פחות טובים מאלה שקיימים בעבורו עכשיו.
נתניהו, בהתעללות הבלתי פוסקת שלו ב״כחול לבן״, בני גנץ, ומחסלי מפלגת העבודה, מנע את הסיוט הגדול ביותר שהטריף את לילותיו.  גנץ ההלום מנע בגופו את האפשרות לאי אמון קונסטרוקטיבי בכנסת הזו שהיה מביא לדחיית הבחירות, להחלפת נתניהו, עוד בטרם בחירות, ולקיומם של בחירות במועד מוסכם במציאות הרעה ביותר בעבור בנימין נתניהו.  אין כמו נתניהו ביכולתו ליהנות ממלאכתם הבזויה של אחרים.
בשעות הקרובות ינסו בליכוד ו״בכחול לבן״ לדחות את מועד אישור תקציב 2020. העילה היא הרחבת מסגרת הזמן בניסיון לייצב את הממשלה המקרטעת ממילא.  אלא, שנתניהו כלל אינו מעוניין בכך.  הוא מעוניין בדחייה של חודשים של מועד הבחירות.  את זה הוא ישיג בעידודה של וועדת הבחירות הזקוקה לפחות ל – 90 ימי היערכות (לא כולל חגים ומועדים לאומיים).
שוב מובלת ״כחול לבן״ כצאן לטבח. המפלגה הזו סיימה את דרכה. היא תתפצל ימה וקדמה, צפונה ונגבה. בהלוויה הפוליטית הזו גם לא יישמר כבוד המת.
את עומק המחיר הערכי, ההיסטורי והפוליטי שגבתה התנהלותם של בני גנץ ו״כחול לבן״ קשה עדיין להעריך.  תרומתם למדמנה הפוליטית הישראלית, לאיבוד הדעת, לאובדן האמון ולהשחרת המערכת הפוליטית היא ללא ספק הגדולה בהיסטוריה של המדינה.
כחול לבן 2019-2021 ז״ל.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    ליאור אולי אספר על מה שאני יודעת?
    יעלה 01/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטוח לא יהיה לך משעמם בשנים הקרובות. אחשוב על זה
    סגור
  • 8.
    עלוב נפש
    צחי 12/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ניתוח של אנרכיסט
    סגור
  • 7.
    צודק לגמרי. (ל"ת)
    נעם, תל אביב 12/2020/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    ליאור אתה אחד המביכים. הזדקנת מזמן ואתה לא רלוונטי (ל"ת)
    אורן 12/2020/23
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 5.
    טובל ושרץ בידו
    ליאור כנס וענה בבקשה 12/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור יועץ פוליטי שמחליף דעות כמו גרביים לפי מי שמשלם לך את שכר הטירחה, איפה האחריות שלך ושל חבריך(כמו למשל רונן צור הנאלח) למדמנה שנהייתה בפוליטיקה שלנו - מכל הצדדים!?
    סגור
  • 4.
    כתבה מ יועץ פוליטי מזרם ה"רק לא ביבי"-עצות אחיתופל לגנץ
    איתן 12/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הממשלה הזו היתה כשל זוג שנישא לא מתוך אהבה אלא בשל אינטרסים. גנץ לא הבהיר לעצמו מה האינטרס שלו וכך נפל בפח של מפלגת "רק לא ביב". אלה לא רצו כלל את החבירה לביבי. האמרה ישראל לפני הכל לא היתה הסיסמא שלהם, וגם גנץ החזיק בה לזמן קצר. החלק הרעשני פרש עם לפיד אבל זה החתרני שם לגנץ מקלות בכל צעד שעשה עד שהפילו. גנץ הביע בחבירה לביבי את דעתו של אותו חלק בעם שרצה ממלכתיות ושת"פ מוגבל עם ביבי. אבל הפתיל של כחול לבן היה קצר. גנץ גם לא למד את הלקח של לפיד שנזרק מהממשלה אל הכפור. הגישה הלעומתית שנקטו חבריו בממשלה והעובדה שהיתה ממשלה בתוך ממשלה החישה את הקץ. גם ניסנקורן העסקן ההסתדרותי לא טמן ידו בצלחת והבהיר לגנץ ולכולם מי הבוס מאחורי הקלעים. צריך להיות מאוד חכם בביצה הפוליטית של ישראל. החבורה של כחול לבן כמו אלה מיש עתיד וגם אלו החדשים שלוטשים עין לכס ראש הממשלה אינם כאלה...העובדה שהם תומרנו לבחירות שהם מבחינת התאבדות פוליטית מממשת את האמרה עם ניצחון כזה אבדנו...
    סגור
  • 3.
    מה עם הכסף ?
    אלשייך 12/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ליאור, מה עם המכרז? בשביל מה צריך המפכל לשלם " למאעכר" ?! הדומן שבמדמנה...נותן הרצאות?!
    סגור
  • 2.
    וואוו כתיבה מאלפת
    רוני 12/2020/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וואוו כתיבה מאלפת מתוק מדבש אני יתחיל לעקוב אחרי כתיבתם ליאור חורב
    סגור
  • 1.
    נתניהו
    שמעון 12/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 3
    תשמע אחרי כל המחמאות שכתבת על נתניהו,זה ראש הממשלה שאנחנו רוצים.כך צריך להתנהג ראש ממשלה שמביא תוצאות למדינה
    סגור