דעות

עולם אחד מאוחד: איך יחזור דור ה-Z לאחר הקורונה?

הקורונה כפתה על רבים מאתנו שהיו רגילים להתנהל במרחב הפיזי, מעבר לעולם הווירטואלי. אלא שעבור הצעירים, בני דור ה-Z, לא מדובר על שני עולמות נפרדים אלא על מרחב אחד. גופים מסחריים שלא ידעו לשלב בין העולמות, ימצאו עצמם בבעיה
ד"ר טלי תאני-הררי |  2
טלי תאני הררי (צילום אילן בנדנה)
סופה של דיכוטומיה
 
 בחדרי ישיבות, במפגשים עם חברים, בשיחות טלפוניות בין קולגות, שאלת השאלות בימים אלו היא איך ייראה העולם אחרי הקורונה. האם העולם יחזור להיות העולם שלפני הקורונה, עם קצת יותר מפגשי זום אבל בעיקר מפגשים פיזיים בינאישיים, או שהעולם יתבסס מעכשיו ברובו על תקשורת וירטואלית.
שאלה זו רלוונטית לתחומים רבים ויש לה השלכות דרמטיות על כל החלטה אסטרטגית שתתקבל בתקופה הקרובה: האם נעבוד מהמשרד או מהבית? האם נלמד מקרוב (במוסדות) או מרחוק? האם נקנה בחנויות פיזיות או בחנויות אונליין? האם את שעות הפנאי נבלה בחוץ או בעיקר בבית תוך שימוש בבילויים וירטואליים?
שאלות אלה מעמידות שתי אלטרנטיבות זו מול זו – את העולם הפיזי מול העולם הווירטואלי. אולם, התבוננות מקרוב על התפיסות של צעירי דור ה-Z מלמדת כי הדיכוטומיה הזו כבר אינה רלוונטית, זוהי דיכוטומיה השייכת לדורות הקודמים ולא לדור שגדל היום. עבור ילידי דור ה-Z אין שני עולמות נפרדים, העולם הווירטואלי שזור בתוך העולם הפיזי, הם מהווים יחד עולם אחד שיש בו מגוון גדול של אלטרנטיבות, שאינן נבחנות במדדים פיזיים.
צעירי דור ה-Z מחוברים לעולם הווירטואלי כל הזמן, גם כשהם בבית וגם כשהם מחוצה לו.  מחקרים מלמדים כי צעירים אלה מעודכנים בכל החידושים, רוצים לנסות אותם, מחפשים נוחות ברכישה ואינם מוטרדים מענייני הפרטיות. כשרוצים לענות על השאלה מה יהיה, כדאי שנתבונן דווקא בצעירים אלה. הצעירים שיהפכו בקרוב להיות מקבלי ההחלטות במשקי הבית, הצעירים שינהלו קריירה ומתוכם יצמחו מנהיגים חדשים.
התשובה שהצעירים מספקים לנו היא שדיכוטומיה בין הפיזי לווירטואלי היא בכלל לא אופציה, שרק השילובים הנכונים ינצחו: כשתהיה סיבה טובה להיפגש במשרד הם יקבעו ימי עבודה במשרדים ובכל שאר הימים יעבדו מרחוק, מהבית, מבית הקפה, או תוך כדי טיול בפארק עם הכלב. כך גם הלימודים, הם ילמדו מרחוק באמצעות כלים טכנולוגיים שונים ויקפצו ללימודים כדי לשתות קפה עם החברים.
חוויית הקנייה בחנות הפיזית תשלב יחד עם היבטים וירטואליים. חנויות שלא ידעו לעשות את החיבורים בין העולמות הפיזיים והווירטואליים יהפכו ללא רלוונטיות עבור הצעירים. עולם משחקי המחשב ממחיש טוב מכל תחום אחר את החיבורים הנדרשים: הצעירים משחקים היום בעולמות משחק וירטואליים בהם השחקנים במשחק חלקם וירטואליים וחלקם הם החברים הכי טובים מבית הספר, עולמות בהם התשלום הוא לעיתים בכסף אמיתי ולעיתים בכסף וירטואלי של המשחק. בשני המקרים לגיטימי לשלם כדי לקבל כניסה לשלב מתקדם או כלי לחיסול האויב. בעולמות משחק אלה אין גבול ברור בין הפיזי לווירטואלי ולצעירים נוח ונעים להיות בהם שעות רבות ביום.
השאלה בה צריך להתמקד כיום היא איך ממקסמים את הממשקים בין העולם הפיזי והווירטואלי, איך משלבים את היתרונות שיש בכל אחד מהעולמות הללו כדי לייצר סינרגיה אופטימלית. במקום עולם דיכוטומי של פיזי מול וירטואלי, העולם על פי דור ה-Z יהיה עולם של אינטגרציות וקומבינציות והמייצרות סינרגיה ומטשטשות את הגבול שבין העולם הפיזי לעולם הווירטואלי.  
הכותבת:  ד"ר טלי תאני-הררי, ראש החוג לתואר שני (MBA) בית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס  
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סינגריה וירטואלית קוסמואופטימלית קומיבנטורית מחורטטת (ל"ת)
    בבלת "אקדמי" 01/2021/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    עדי כהן 01/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור