יח"צ

מייקל ג'ורדן: סיפורה של הודעת היח"צ הטובה ביותר בהיסטוריה

כשהוא בן 30 וחצי, בשיאו, אגדת הכדורסל מייקל ג'ורדן הדהים את העולם והודיע על פרישה מהמשחק. כשחזר, שנתיים מאוחר יותר, הוא היה חתום על ההודעה המושלמת לתקשורת. מה הפך אותה לכל כך איקונית?  
יובל לידור |  1
מייקל ג'ורדן (צילום מסך מתוך הסדרה "הריקוד" האחרון")
בראייה לאחור, ייתכן שמבחינה טלוויזיונית, הסמל של תקופת הסגר בבתים והצפייה הממושכת בטלוויזיה יהיה  ההחלטה של ESPN האמריקאית להקדים את עלייתה לאוויר של סדרת הדוקו-ספורט המשובחת "הריקוד האחרון", בשל השבתת הספורט העולמי במסגרת מגבלות הקורונה. 
במרכזה של הסדרה ניצבת דמותו של שחקן הכדורסל מייקל ג'ורדן, וסיפור השושלת של קבוצת "שיקאגו בולס" שזכתה תוך 8 עונות ב-6 אליפויות ה-NBA. הפרקים ה-7 וה-8 בסדרה עוסקים בסיפור פרישתו וחזרתו של ג'ורדן לכדורסל. שני אירועים תקשורתיים סופר מורכבים שנוהלו בצורה שונה כל כך על ידי אותו צוות, שעסק בניהול המוניטין של הליגה, המועדון - והכוכב עצמו. 
אירוע החזרה דלף שעות לפני מסיבת עיתונאים והקאמבק של ג'ורדן הפתיע את העולם כשמכשיר הפקס בכל המערכות טרטר בבוקר שבת ובו ציטוט עם שתי מילים בלבד.
קראו עוד ב-ice
ג'ורדן נחשב לגדול הכדורסלנים בהיסטוריה, אך באוקטובר 1993, כשהוא בן 30 וחצי, בשיא הקריירה הספורטיבית שלו, לאחר שהשלים זכייה באליפות שלישית ברציפות עם שיקאגו וזכייה שנייה במדליית זהב אולימפית עם נבחרת ארה"ב, הדהים את העולם והודיע על פרישה מכדורסל. 
כאשר ג'ורדן פרש מכדורסל, ב-6 באוקטובר 1993, הסיפור דלף לתקשורת האמריקאית חצי יממה לפני מסיבת העיתונאים, בה השתתפו הקומישנר של הליגה, הבעלים של שיקאגו והצוות המקצועי הבכיר. אבל כאשר ג'ורדן החליט שהוא מוכן לקאמבק – הוא היה חתום לבדו על ההודעה המושלמת לתקשורת. 
בתחילה, חשבו בשיקאגו, בתיאום עם מנהלת ה-NBA, לקיים מסיבת עיתונאים גדולה ומפוארת כדי לחגוג את חזרתו לליגה של הכוכב הענק. סוכנו של ג'ורדן כבר ניסח את ההצהרה והכוונה הייתה לזמן את התקשורת לשבת בבוקר. רגע לפני, ג'ורדן עצמו החליט שהוא מעדיף לעשות את הדברים בצורה אחרת; במקום מסיבת עיתונאים הוא ביקש להוציא הודעה לעיתונות. 
במקום טקסט מלא ועשיר שמתאר אותו ככדורסלן, הנתונים הסטטיסטיים שמאחוריו, והישגיו הקבוצתיים והאישיים החליט ג'ורדן לכתוב בשתי מילים "I'm Back" - "אני חוזר". 
ההודעה הזו נשלחה על ידי הסוכן שלו, פאלק, בפקס לכל כלי התקשורת הארציים בארה"ב ולכל סוכנויות הידיעות. בשבת בבוקר, ההודעה הזו תפסה את התקשורת האמריקאית פחות מוכנה. הזמינות של הכתבים היתה נמוכה. המערכות התקשו לברר ולוודא את מהימנות נוסח ההודעה המשונה ואף אחד לא הבין בסופו של דבר מה עומד מאחורי שתי המילים. האם ג'ורדן אכן חוזר ואם כן אז מתי.
הנוסח של ההודעה, בתרגום חופשי מאנגלית הוא פשוט נפלא: 
"וושינגטון. (18 במרץ 1995) - ההצהרה הבאה שוחררה היום על ידי מייקל ג'ורדן, באמצעות עורך דינו האישי ומנהל העסקים דיוויד ב. פאלק, יו"ר חברת "FAME" הממוקמת בוושינגטון הבירה. 
בתגובה לשאלות על תוכניות הקריירה העתידיות שלו: "אני חוזר".

צילום מסך של ההודעה לתקשורת, מתוך: "הריקוד האחרון"
לפני חמש שנים, במלאות 20 שנים להוצאת ההודעה הזו לאוויר העולם בחר אותה ה"ביזנס אינסיידר" כהודעה לתקשורת "המושלמת". ניתן היה להוסיף להגדרה גם את המילים "פשוטה", "מדויקת" ו-"קולעת".
תחום הייעוץ האסטרטגי, הדוברות, ההסברה ויחסי הציבור נשענים בסופו של דבר על היכולת להעביר מסר דרך מילים וניסוחים, תמונות וסרטונים. למסר מחברים מהלכים אסטרטגיים, טקטיים ופרקטיים. 
לעוסקים במקצוע הייעוץ האסטרטגי במרחב הציבורי והתקשורתי יש לעיתים נטייה להאמין שצריכים להמציא את עצמנו כל פעם מחדש, לחשוב מחוץ לקופסא ולהיות חדים וקריאטיביים כדי להצליח להעביר מסר בצורה טובה ואיכותית. 
לא תמיד חייבים לסרבל את הדברים בהודעות קצרות ומלאות בציטוטים של כל הצדדים המעורבים רק כדי לשמור על האגו. זו לא חובה שלנו, אנשי המקצוע, שההגיגים של הלקוחות שלנו יככבו בהודעות לתקשורת שבאמת אינן מוסיפות ידע ומידע. ג'ורדן הוכיח לכולנו כבר לפני 25 שנים שאפשר גם אחרת.
בהודעה של ג'ורדן על חזרתו לכדורסל, חברו יחדיו המילה הכתובה והמהלך האסטרטגי כדי להעביר את המסר. הכדורסלן שעשה את הדברים בצורה הכי אטרקטיבית ומעוררת פליאה והשתאות על הפרקט, בחר דווקא בדרך הכי פשוטה כדי להודיע לעולם שהחליט לחזור מהפרישה. 
יש להניח שבעולם הרשתות החברתיות העכשווי, ג'ורדן אולי אפילו היה מסתפק בתמונה כדי לבשר על קאמבק, למרות שצמד המילים I'm Back הוא ציוץ שהיה חורך את הטוויטר, וגם את התקשורת.  

*הכותב משמש כמנהל המקצועי של חברת הייעוץ האסטרטגי-תקשורתי "פרו אסטרטגיה"
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איזה גיבוב שטויות
    ניר 05/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברמת החשיפה של ג'ורדן, גם אם היה כתוב: "שחקן הכדורסל מייקל ג'ורדן מודיע על חזרתו מפרישה. הוא יחבור לסקוטי פיפן ודניס רודמן שביקגו בולס במטרה להשיג את הטבעת הרביעית" גם אז הוא היה חורך את התקשורת. דיי לרכוב על סדר יום בשביל טור מתאמץ.
    סגור