יח"צ

על רקע הקורונה: כ-90% ממשרדי היח"צ בארה"ב רשמו ירידה ברווחים

כ-40% מהמשרדים איבדו חמישית מהכנסותיהם, וכשליש מהעובדים בתעשייה, שמעסיקה יותר מ-100 אלף איש בארה"ב, הפכו מובטלים. רבים מאלו שהצליחו לשמור על עבודתם, שילמו על כך בשכרם

שרון טל | 
משרד יחסי ציבור (צילום freepik)
סקר מקיף שנערך באחרונה בקרב עשרות משרדי ייעוץ תקשורת בארצות הברית, בהיקפי פעילות ובתחומי התמחות שונים, מעלה תמונת מצב עגומה על הענף שמעסיק בארה"ב במישרין למעלה מ-100 אלף אנשים. במסגרת הסקר, נבחנה השאלה כיצד המשבר הכלכלי, אשר נגרם כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, משפיע על משרדי יחסי ציבור וכיצד הן מתמודדות עם הצורך בעריכת קיצוצים והתאמות.
הסקר, אשר נערך באחרונה על ידי Gould+Partners, פירמת ראיית חשבון המתמחה בייעוץ אסטרטגי למשרד יחסי ציבור, בקרב מנכ"לים של חברות יח"צ בצפון אמריקה, מצא כי כמעט 90% מהחברות חוו פגיעה בהכנסות.
הסקר הקיף 87 חברות המחזיקות במחזור של החל מ-3 מיליון דולר (27 משיבים); בין 3 ל-10 מ"ד (35 משיבים); 10 עד 25 מ"ד (15 משיבים); ומעל 25 מ"ד (6 משיבים). מבין 87 החברות שנסקרו, 77 (88.5%) השיבו כי חוו אובדן הכנסות: בין אם בשל "הקפאת ריטיינרים", מתן הנחות או עזיבת לקוחות. מתוכם, 24% העידו על אובדן הכנסות (Lost Revenues) בגובה 10% מהמחזור;26% העידו על אובדן הכנסות שנע בין 10% ל-19% והיתר העידו על אובדן של למעלה מ-20% מההכנסות. יצוין כי מדובר בנתון המעיד על צפי לקושי תזרימי משמעותי, שאם יחמיר, עלול להוביל עד לחדלות פירעון של משרדים שהוצאותיהם נותרו כמעט לגמרי קבועות.
באשר לנטישת לקוחות (Client Terminations), 57% מהנשאלים (50 חברות) השיבו ציינו כי חוו אובדן לקוחות כתוצאה מהמשבר. מתוכם, 23% השיבו כי איבדו פחות מ-10% ממספר הלקוחות במשרד; 30% מהמשיבים ציינו כי איבדו בין 10% ל-19% ממצבת הלקוחות שלהם וכ-4.5% מהנשאלים (4 פירמות), הודו כי יותר מ-20% ממצבת הלקוחות שלהם נטשה את המשרד.
 
לצד לקוחות שהחליטו לעזוב לגמרי את הפירמות, ישנם לקוחות שהחליטו "לצאת לחופשה ללא תשלום" (On Pause). ואכן, 85% מהמשיבים (74 חברות) הודו כי ישנם לקוחות שהודיעו להם על "הפסקה". כמעט מחצית מהחברות (48.3%) ציינו כי פחות מ-10% מהחברות ביקשו לצאת להפסקה; 20% השיבו כי בין 10% ל-19% מלקוחותיהם ביקשו להפסיק זמנית את העבודה; וכ-17% מהפירמות הודיעו כי בין 10% ל-19% ממצבת הלקוחות שלהם הודיע ליציאה לחופשה - כפויה וללא תשלום. בהקשר זה יצוין כי מנכ"לים מסוימים ציינו שבימים אלה, בהם לא נראה אופק ממשי לסיום המשבר, הם חוששים מפני גל שני של נטישות מצד לקוחות - במיוחד בקרב הלקוחות שכבר הודיעו על יציאה להפסקה.

באשר לאופן ההתמודדות של המשרדים עם הירידה בהכנסות, לפי הממצאים, "רק" 15% מהחברות סיימו את העסקתם של עובדים; 6% נוספים העידו על ה"העזבת עובדים" (Lay-off); וכ-14% מהחברות ציינו כי העבירו עובדים למודל של חל"ת (Furlough). לפיכך התמונה המתקבלת היא כי כ-35% מהחברות (למעלה משליש), ערכו שינויים במצבת כוח האדם בשל משבר הקורונה.
בנוסף, כ-19% מהנשאלים ציינו כי ערכו קיצוצים חד צדדיים בשכר העובדים - רובם בהיקף של יותר מ-20% מגובה השכר. 9% נוספים ציינו כי הפחתות השכר נעשו לבקשת העובדים שהכירו מיוזמת במצוקת מעסיקיהם.

"לא מן הנמנע שהמספרים הסופיים יהיו גבוהים יותר"
המכה הקשה שהנחית משבר הקורונה על ענף היח"צ קשורה באופן ישיר לפגיעה בשאר ענפי המשק, כך מסביר איתמר חושן, שותף במשרד "אורנשטיין חושן תקשורת": "פגיעה כלכלית שחווה לקוח, למשל מתחום הנדל"ן או הקמעונאות, מתגלגלת בסופו שלדבר גם לכלל נותני השירותים שלו, בהם עורכי דינו, רואי החשבון שלו וגם משרד ייעוץ התקשורת שהוא מעסיק. ענף יחסי הציבור אינו שונה במהותו מכלל ענפי השירותים המקצועיים השונים. עוד מסביר חושן כי: "בהינתן שמדובר בנתונים ראשוניים בלבד, לא מן הנמנע שהמספרים הסופיים יהיו גבוהים אף יותר".
"ניתן להעריך כי משרדי היח"צ שספגו את המכות הקשות ביותר הם אלו המשרתים לקוחות מתעשיית התיירות, המלונאות והתעופה, כמו גם משרדים המשרתים לקוחות מעולמות הלייף-סטייל - תחומים שהודממו כמעט לחלוטין לאור המגבלות שהוטלו על הציבור ובשל הצורך בשמירה על סגר או ריחוק חברתי". מסביר חושן ומוסיף כי "קשה להעריך האם ישנם תחומים מסוימים שחוו פגיעה גדולה יותר מאחרים, זאת לאור העובדה שהסקר לא יצר אבחנה בין תחומי ההתמחות של משרדים".
המשבר בעולם יחסי הציבור הוביל לאבטלתם של כשליש מעובדי התעשייה בארה"ב, אך מי שהראה על הסתגלות טובה יחסית הוא ענף ההייטק, שעבר ברובו לעבודה מהבית. עם זאת, אין בכך כדי להעיד על חוסן של הענף. לדברי חושן: "אחד המגזרים המרתקים, שעדיין לא לגמרי ברור כיצד יושפע ממשבר הקורונה, הוא זה של ההיי-טק. בעוד שמצד אחד אנו שומעים על השקעות גדולות יותר בתשתיות אינטרנט, בביו-טק, בטכנולוגיות וידיאו וגם על גיוסים של חברות העוסקות בשדרוג חווית קנייה אונליין או קמעונאות מקוונת; נשמעות מצד משקיעים גם אמירות אחרות בסגנון 'נגמרה החגיגה' כשכרגע לא באמת ברור לאן מנשבת הרוח. בין אם תעשייה זו תפרח, ובין אם תדשדש - ניתן לשער בזהירות כי גורל המשרדים שנשאו בשנים האחרונות בגאון את הדגל של 'משרדי יח"צ לחברות היי-טק'", עשוי להיות דומה לגורל התעשייה שאותה הם משרתים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה