נדל"ן ותשתיות

השבוע בנדל"ן: כמה זוגות בישראל מתקשים לשלם משכנתא?

על סמך מספר העסקאות לרכישת דירה ראשונה במחצית הראשונה של 2020 העריכו כותבי הדו"ח את מספר משקי הבית שיש בהם לפחות אדם אחד מפוטר או בחל"ת. הנתונים, כמו גם התחזיות להמשך השנה, לא מעודדים
מערכת אייס | 
השבוע בנדל"ן (צילום freepik)
דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית הראשונה של השנה, שפורסם השבוע, מלמד כי כ-50 אלף זוגות בישראל, רובם צעירים, מתקשים לשלם את המשכנתא. "בקרוב לרבע ממשקי הבית שרכשו דירה ראשונה מתחילת 2015 ועד אפריל 2020 (כולל) יש לפחות בן זוג אחד המושבת בשל משבר הקורונה", נכתב בדו"ח. על סמך מספר העסקאות לרכישת דירה ראשונה בלבד בתקופה זו העריכו כותבי הדו"ח את מספר משקי הבית שיש בהם לפחות מושבת אחד (כלומר כאלה שמתקשים לשלם משכנתא) בכ-49 עד 55 אלף איש.
הדו"ח אמד גם את חומרת מצבם של משקי הבית כמו גם את הסיכון הנשקף למערכת הפיננסית: "עומס החזרי המשכנתאות הוא המרכיב המרכזי של הסיכון הפיננסי של משקי הבית. פיטורים, הוצאה לחל"ת או קיצוץ בשכר גורמים לירידה בהכנסות משקי הבית ועלולים לסכן את החוסן שלהם, ובהמשך גם את היציבות הפיננסית של המערכת הבנקאית. הסיכון הפיננסי העיקרי הוא באשראי לדיור, בשל גובה יתרתו. הירידה בהכנסות משקי הבית צפויה להגדיל את שיעור ההחזר החודשי מההכנסה ולהקשות על חלק מנוטלי המשכנתאות לשרת את החוב", נכתב בדו"ח.
נתון מדאיג נוסף שעלה מדו"ח בנק ישראל הצביע על כך שבכ-40% המשכנתאות שיעור ההחזר החודשי גדול מ-30% מהכנסות משק הבית, מה שמביא לכך שירידה ולו קלה יחסית בהכנסת משק הבית עלולה לגרום לקושי גדול בעמידה בהחזרי המשכנתא, בוודאי לאורך זמן.
נכון להיום תמונת המצב בשוק התעסוקה אינה אופטימית. על פי התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל, שיעור האבטלה בקרב בני 25-64 יעמוד, בתרחיש הבסיסי, על 9% בסוף 2020 ועל 6% בסוף 2021; בתרחיש הפסימי יותר הוא יעמוד על 11% ו-9%, בהתאמה, פי שלושה מהמצב לפני המשבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה