נדל"ן ותשתיות

ירידה בהתחלות בנייה, זינוק בביקושים ועליית מחירים: כך תשפיע הקורונה על שוק הדיור

סקירה שפרסם משרד השיכון חושפת ירידה חדה בהתחלות הבנייה בתקופת הקורונה לצד הצניחה בהיקף שיווק הקרקעות למגורים. נוכח העלייה בביקושים, צפויה עלייה במחירי הדיור בשנים הקרובות
שרון טל |  5
בנייה (צילום pixabay)
משרד הבינוי והשיכון מפרסם היום (ג'), סקירה על השפעת הקורונה על ענף הבנייה ושוק הדיור בישראל. מהסקירה עולה כי צמצום הפעילות בענף הבנייה למגורים בשל משבר הקורונה, אל מול הערכות הביקוש העולה, בשל גידול קבוע במשקי בית, ייתכן ותגרום בשנים הבאות לעודף ביקוש שעלול להוביל לעליית מחירים. בכדי למנוע זאת, אומרים במשרד השיכון, נדרש להמשיך את מגמת האצת השיווקים ולשמור על היקף התחלות הבנייה כפי שהיה בשנים האחרונות.
לפי הנתונים שפרסם משרד השיכון, סך התחלות הבנייה במחצית הראשונה של 2020 היה כ-22,750 בלבד, ירידה של כ-11% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. ברבעון השני נמדדו כ-9,450 התחלות בנייה בלבד, ירידה של 27% לעומת רבעון המקביל אשתקד.
עיקר הירידה בהתחלות הבנייה (ביחס לרבעון מקביל אשתקד), התרחשה במחוזות חיפה (-58%), ירושלים ) 53%-), ותל אביב (-37%). להערכת משרד השיכון, מגמת הירידה עשויה להימשך גם ברבעונים הבאים, וזאת בהתאם לנתוני ההשקעות בבנייה למגורים, בהן חלה ירידה של כ-40% בשיעור שנתי ברבעון השני של 2020 ,בהמשך לירידה של כ-20% ברבעון הראשון. מדובר בצמצום השקעות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל ברבעון השני לעומת הרבעון האחרון של 2019 וירידה כוללת של כ-5 מיליארד שקל מתחילת השנה.
עוד עולה מסקירת משרד השיכון, כי החל מחודש יוני חלה התאוששות בביקוש לדירות חדשות. ממוצע העסקאות בדירות אלו בחודשים יוני-אוגוסט 2020 עמד על 3,900 דירות, גבוה ביחס לנתוני העסקאות החודשיים מינואר 2019. סך העסקאות בינואר-אוגוסט 2020 עמד על כ- 23,400 דירות, לעומת 25,600 בתקופה מקבילה אשתקד.

ירידה של 40% בשיווק קרקעות למגורים, אך צפוי להצטמצם
לפי משרד השיכון, בחמש השנים האחרונות שיווקה המדינה בהצלחה (עסקות ושיווק בפטור ממכרז)  כ-28,000 יח"ד בממוצע בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בשנה זו, בעיקר בשל היעדר תקציב מאושר והגבלות החלות בשל מגיפת הקורונה, היקף העסקאות עומד על כ-17,000 יח"ד, ירידה של 40%. פער אשר צפוי להצטמצם לקראת סוף שנת 2020.
באשר למחירי הדירות, מדד מחירי הדירות החדשות לחודשים יולי-אוגוסט 2020 ,עלה ב-1.7%, זאת לאחר שבחודשים אפריל-יוני ירד מדד זה בשיעור מצטבר של 4.1%. בשיעור שנתי עלה מדד זה ב- 0.4%. מדד מחירי הדירות החדשות מבוסס על כל העסקאות של דירות חדשות, כולל עסקאות שבוצעו במסגרת מחיר למשתכן, שמשקלן בשנת האחרונה עמד על 42% מסך העסקאות בדירות חדשות (41%) במדד האחרון.
מדד מחירי הדירות המחוזי בחודשים יולי-אוגוסט 2020 עלה במחוזות ירושלים וצפון וירד במחוזות חיפה ותל אביב, בלטה הירידה במחוז ת"א בשיעור של 1.2%. מחוזות מרכז ודרום ללא שינוי. בשיעור שנתי חלה עלייה בכל המחוזות, בעיקר בלטו מחוזות ירושלים מרכז ותל אביב בעלייה של כ-2.5%.
מהנתונים עולה כי גם ברבעון השני, בתקופת משבר הקורונה  - המשיכה מגמת העלייה במדד מחירי הדירות בכל המחוזות, למעט בדירות החדשות, בהן חלה ירידה במחירי הדירות. אם כי, בחודשים יולי- אוגוסט חלה ירידה מזערית במדד מחירי הדירות, לצד עלייה במדד מחירי הדירות החדשות.
במשרד השיכון מסכמים כי "למרות הירידה במחירי הדירות במדד האחרון, בתקופת משבר הקורונה המשיכה מגמת העלייה במדד מחירי הדירות בכל המחוזות. למעט בדירות החדשות, בהן חלה ירידה במחירי הדירות, עד המדד האחרון בו חלה עלייה. להערכתנו, ככל שתמונת המצב שתוארה לעיל בדבר צמצום הפעילות בענף הבנייה למגורים תימשך, ומאידך תימשך העלייה בביקוש לדירות מגורים, בטווח הקצר עלול להיווצר עודף ביקוש שעשוי להוביל לעליית מחירים".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: ״הנתונים מאששים את ההערכה שענף הבניה והתשתית נמצאים במיתון חמור בשל משבר הקורונה המשפיע הן על הביקושים, והן על התחלות הבניה. בעוד שסביר להניח שבתום הסגר והגל השני, יתאושש צד הביקוש לדירות והרוכשים יחזרו למשרדי המכירות, הרי שבצד ההיצע לא צפוי שינוי מהותי בשנה הקרובה בשל קיפאון מוחלט בשיווק הקרקע על ידי רמ״י, תיכנון שמדשדש בשנה האחרונה ולא מייצר עתודות קרקע לבניה, הקפאה של הבניה ושל ההתחדשות העירונית לאור התנהלות ראשי רשויות מקומיות באיזורי הביקוש, מחסור חמור בעובדים ואי מימוש החלטה להביא לכאן עשרות אלפי עובדים זרים כפי שכבר הוחלט בממשלה, רגולציה שהולכת ומחמירה ומעכבת היתרי בניה והכבדה של המערכת הבנקאית על תנאי הליווי הבנקאי, תוספת הון עצמי וייקור עמלות - כל אלה ימשיכו להקטין את התחלות הבניה בשנתיים הקרובות כך שהמחסור החמור בדירות אל מול הביקושים שימשיכו לעלות בתום משבר הקורונה יגדל ומחירי הדירות יזנקו בשיעורים חדים".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הם משקשקים
    ליאור 10/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאין פה טור דעה אמיתי ולא מוטה. עשיתם קופה עכשיו תזדיינו מפה
    סגור
  • 4.
    כל עוד הריבית 0 בבנק המשקיעים יקנו דירות והמחירים יעלו
    בעל נסיון 10/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני גר בשכירות בדירת 2 חדרים בפתח תקוה שהועמדה למכירה וראיתי איך הפרטיים בכלל לא התלהבו בזמן שהמשקיעים נלחמו ביניהם והעלו את ההצעת מחיר ליותר מזו שפורסמה ביד2 מלכתחילה!
    סגור
  • 3.
    לא רק זה כשהדירה תהיה בת 30 היא תהיה דירת אספנות
    אלי 10/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותהיה שווה מליונים רבים רק בישראל...
    סגור
  • 2.
    כלכלה פשוטה של ביקוש והיצע
    ODED 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המחירים לא יכולים להמשיך ולזנק מאחר ולאנשים אין כסף לקנות במחיר גבוה ולכן המחירים ירדו... הבנקים לא יתנו משכנתאות לאנשים שלא יוכלו להחזיר אותן... אלפים יאלצו לאבד דירות מאחר ולא יוכלו להחזיר משכנתא. מדובר בתופעה עולמית
    סגור
  • 1.
    כתבה מגמתית! לאנשים אין כסף!!! (ל"ת)
    שי 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור