נדל"ן ותשתיות

במרחק של 20 מטר מהבית: תושבי הווילות עתרו נגד שכונת הענק הסמוכה

חברות הנדל"ן אשדר ושיכון ובינוי מתכננות להקים שכונה חדשה ברמת אפעל; אך תושבי השכונה הוותיקה עתרו נגד התוכנית: "היזמים הצליחו במלאכת מחשבת להחצין את כל פגעי התוכנית אל שכונת הווילות"
מערכת ice | 
ווילות ודירות (צילום Unsplash)
צמודי הקרקע נגד בנייה רוויה: רמת אפעל כיהנה כרשות מקומית עצמאית עד שנת 2008, אז סופחה לתוך שטחה של רמת גן בתור שכונה חדשה. למרות שיוכה המוניציפלי לעיר, האווירה הכפרית-קהילתית עודנה שוררת בשכונה המורכבת בעיקר מאוכלוסייה מבוגרת במבנים צמודי קרקע.   
בסוף חודש אוגוסט, אושרה להפקדה בוועדה המחוזית ת"א תוכנית "דרום רמת אפעל" שהגישו חברות הנדל"ן שיכון ובינוי ו-אשדר. במסגרת התב"ע, אל השטח בשכונה הכפרית והשקטה יתווספו כ-4,000 דירות חדשות בבנייה רוויה של מגדלים בני עד 17 קומות, בעוד 270 אלף מ"ר יוקצו עבור שטחי תעסוקה ומסחר.
מיד עם הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית החלו לעלות קולות המתנגדים לבנייה המתוכננת בשכונה. הקולות הללו נשמעים מפיהם של תושבי רחוב צור בשכונת רמת אפעל, שלאחרונה הגישו התנגדות לתוכנית באמצעות משרד עוה"ד רז-כהן, פושקר ושות'. כעת, הוועדה המחוזית ת"א תאלץ למצוא פתרון שבו שני הצדדים יגיעו על סיפוקם.
פגיעה במרקם השכונתי ומטרד לצמודי הקרקע
לתושבי שכונת רמת אפעל יש לא מעט טענות כנגד תוכנית הענק של שתי חברות הנדל"ן. לרבות העובדה שהבנייה תחל במרחק של 20 מ' בלבד מבתיהם ובשל כך תפגע בצביון הכפרי של רמת אפעל, שכונה המאופיינת במבנים צמודי קרקע לצד שטחים פתוחים וירוקים. כמו כן, לפי תכנון הבנייה יקומו מבני ציבור בצמוד לשכונה הוותיקה ולאו דווקא בשטח השכונה החדשה המתוכננת.   
התושבים המתנגדים אף ציינו כי בעבר כבר אושרה תוכנית להוספת דירות בשכונת רמת אפעל, ולא עלתה שום התנגדות מכיוונם. אך בהתחשב בכך שהתוכנית הנוכחית הינה בהיקף של פי 10 מהבנייה בתוכנית הקודמת, לא נותרה ברירה לתושבי רחוב צור אלא להשמיע את קולם מתוך חשש לפגיעה משמעותית באיכות חייהם ובערך הקרקע שלהם.
"מקרה יוצא דופן, פגעי התוכנית מופנים אל שכונת הווילות".
תגובתו של עו"ד משה רז-כהן המייצג את התושבים המתנגדים לתוכנית: "מדובר במקרה יוצא דופן שבו יזמי התוכנית הצליחו במלאכת מחשבת להפנות ולהחצין את כל פגעי ונזקי התוכנית – אל עבר השכונה הוותיקה ברמת אפעל – ולהוציא את הגורמים המפריעים מלב השכונה החדשה שהם מקימים". 
עו"ד רז-כהן ממשיך ומפרט על התכנון הלקוי והחד צדדי של תוכנית דרום רמת אפעל: "בהתאם לתכנוני הבנייה בארץ, מוסדות החינוך מחויבים להיות בלב כל שכונה חדשה. התוכנית הנוכחית דוחקת את בתי הספר לשולי השכונה החדשה, משמע הדבר הוא שכולם יאלצו להשתמש ברכב פרטי בכדי להסיע את הילדים לבית הספר, שכן הם לא יוכלו ללכת ברגל לשם. הרושם הנוצר הוא שמטרת התוכנית הייתה להקים את בתי הספר והחצרות כמה שיותר קרוב לשכונת הווילות, שחס וחלילה הרעש לא יגיע לשכונה החדשה שנבנית".
"כמו כן, לפי התכנון, ייבנה בניין של דירות לשכירות עבור הזכאים לשכר דירה מסובסד. הבניין הזה יהיה מרוחק מהשכונה, אך חשוב שיהיה חלק ממנה אחרת השכונה מתחלקת לשני סוגי תושבים.  הם פשוט הפנו אותו החוצה כדי להרחיק אותו ככל האפשר מהמרקם השכונתי, ואף לא הותירו שום שטח ירוק סביב המבנה של הדירות הללו. אותו דבר נעשה עם מאגר המים שיוצב בנקודה הכי גבוהה באזור, רק כדי שזה יורחק מביתם ויהיה צמוד לשכונת הווילות. למרות שבפועל, הדבר הנכון וההגיוני ביותר לעשות הוא להציבו בנקודה הנמוכה ביותר".
לבסוף, עו"ד רז-כהן מתייחס לעיוות נוסף של התוכנית, הפעם בנוגע למבני הציבור המתוכננים: "הם יוצרים את הרושם, ביד אמן ובתחכום רב, שכאילו יקימו מבני ציבור בלב השכונה החדשה שלהם. אך ברור לפי כל הפרמטרים שזה יהיה יישאר שטח ירוק פתוח שכן הוא קטן מדי בכדי לשמש עבור מבני ציבור. וכך כל מבני הציבור ה'בעייתיים', יופנו לכיוון שכונת הווילות". 
מחברת שיכון ובינוי נמסר: "התכנית שהפקידה הועדה המחוזית תל אביב בהמלצת הועדה המקומית רמת גן מיועדת לפיתוח עירוני התואם את התכניות באזור וממשיך את רצף הפיתוח העירוני בדרום מזרח רמת גן. התכנית מציעה פיתוח איכותי המשלב תעסוקה מסחר ומגורים וכן שטחי ציבור בהיקפים גדולים במיוחד ברמה כלל עירונית. ההתנגדויות תיבחנה במסגרת הדיון בוועדה המחוזית כמקובל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה