נדל"ן ותשתיות

רק חצי מהעובדים יחזרו למשרדים עד מחצית 2021; חברות הנדל"ן המניב עלולות לשלם את המחיר

ברבעון השלישי חלה ירידה בהיקף השוכרים הנודדים לכיוון המטרופולינים הגדולים בארה"ב. בטווח הקצר, ענף המשרדים עלול להיתקל בקשיים, וגם בעלי הדירות בערים הגדולות ייאלצו להתגמש. עדיין נוכחת אי הוודאות בנוגע להשפעות המשבר בטווח הארוך
שרון טל | 
מנהטן ניו יורק (צילום שרון טל)
מעבר המוני לעבודה מהבית בשוק העבודה האמריקאי מעלה אי ודאות באשר להשפעות ארוכות הטווח על ענף המשרדים ודיור להשכרה, כך מצביעה סקירה כלכלית שמפרסמת חברת S&P מעלות בנוגע לנדל"ן המניב בארה"ב. בסקירה, אותה ערכו אייל עברון, מנהל תחום הנדל"ן בצפון אמריקה של S&P והאנליסט דימה פוסטירנק, צוין כי ענף המשרדים מקרין יציבות יחסית מבחינת שיעורי גבייה, אך קיימת אי ודאות לגבי העתיד.
נדידת דיירים פוגעת בשוקי הדירות להשכרה במרכזי הערים על פי הדוח של Apartment List שבחן את נדידת שוכרי הדירות ברבעון השלישי של 2020, הנדידה לתוך 50 המטרופולינים הגדולים ביותר ירדה לכ-29% לעומת 31%, ואילו הנדידה היוצאת כמעט לא השתנתה. נתון זה עשוי להצביע, להערכת S&P, על כך ששוכרים מעוניינים בערים קטנות יותר. יתר על כן, הדוח מצא כי הנדידה הנכנסת פחתה בעיקר במוקדי טכנולוגיה פופולריים כמו סן פרנסיסקו, דנבר, ראלי, אוסטין, נאשוויל, סיאטל וסן חוזה, בעוד שהנדידה הנכנסת לאזורים זולים יותר בשולי הערים הגדולות גדלה.
על רקע מגפת הקורונה, מזהים ב- S&P מגמה לפיה "שוכרים עוזבים מיקומים עירוניים מרכזיים וצפופים לטובת ערים קטנות יותר והפרברים. כתוצאה מכך, ביצועיהן של חברות נדל"ן עם נכסי multi-family שמדרגת S&P Global Ratings החשופים לערים הגדולות בארה"ב פחות טובים משל חברות נדל"ן אחרות".
עוד צוין כי "בקרב חברות הנדל"ן, שיעורי התפוסה הממוצעים בפרברים בסוף הרבעון השלישי של 2020 היו גבוהים בכמה נקודות אחוז מאשר במרכזי הערים - בעיקר בניו יורק, סן פרנסיסקו ובוסטון. כתוצאה מכך נצפו יותר הטבות בשכר דירה בשווקים העירוניים המרכזיים (כיום בדרך כלל ארבעה עד שישה שבועות של שכירות בחינם) כדי למשוך דיירים חדשים ולשמור על שוכרים קיימים".
אף ש-S&P Global ratings צופה עלייה בלחץ השלילי על הנכסים העירוניים בשנה-שנתיים הקרובות, עדיין לא ידוע מה יתרחש לאחר מכן, והאם השוכרים יבחרו להישאר בפרברים באופן קבוע. "אנו סבורים שהעבודה מרחוק אינה טרנד זמני, ותאגידים רבים צפויים לאפשר לעובדים גמישות רבה יותר לעבוד מהבית גם בתקופה שלאחר המגפה. על סמך תפיסה זו, אנו סבורים שהצורך בהגדלת המרחב הביתי יהיה קריטי עבור שוכרים רבים ויניע שינוי קבוע יותר בביקוש לטובת דירות גדולות יותר בפרברים.
מגמה זו תלויה במידה רבה גם בקצב החזרה למשרדים. לפי חברת הנדל"ן JLL, חזרה זו תהיה איטית ככל הנראה: רק 50% מהעובדים יחזרו למשרד עד יוני 2021 ו-80% עד דצמבר 2021. על אף הלחץ על השווקים העירוניים, S&P Global ratings מעריכה כי ענף הדיור להשכרה לא ייפגע בטווח הארוך, בשל המחסור בדיור בארה"ב וההתמקדות בבית כמקלט בשל המגפה".
התגברות אפשרית של הסיכונים הרגולטוריים בתחילת ספטמבר האריך הנשיא טראמפ עד סוף השנה את הצו המגן על שוכרים מפני פינוי, בתנאי שיוכלו להוכיח שהם סבלו מהמגפה ולעמוד בתנאים נוספים. חלק מהמדינות העבירו גם הן חוקים האוסרים על פינוי דיירים. לדוגמה, חוק ה-New York Tenant Safe Harbor האריך את האיסור עד ינואר 2021. אף על פי שהארכת האיסור מגדילה את האי ודאות לגבי גביית דמי השכירות בעתיד, אנו סבורים שהרוב המכריע של הדיירים ימשיכו לשלם שכר דירה לבעלי הדירות שלהם.
יתר על כן, הפיקוח על שכר דירה נותר נושא רלוונטי בארה"ב עקב יוקר המגורים. עם זאת, להגברת הפיקוח על דמי השכירות בערים ובמדינות מסוימות השפעה זניחה בלבד על הביצועים הפיננסיים של חברות הנדל"ן למגורים בטווח הקרוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה