נדל"ן ותשתיות

ענף האדריכלות מנסה להתאושש מהמכה שחטף במשבר הקורונה, איך זה יקרה?

האדריכל אילן פיבקו טען בפורום DUN'S 100 השנתי של בכירי ענף האדריכלות בישראל: ״בנייה צמודת קרקע בצפיפות העירונית של היום - אינה מוסרית, הצורך במשרדים עתיד רק להצטמצם. מציאות וירטואלית ונוכחות מרחוק באמצעות טכנולוגיות- זה העתיד"
כפיר אדר |  1
פורום האדריכלים (צילום יעל צור)
מלון רויאל ביץ׳ בתל אביב אירח את פורום DUN'S 100 השנתי של בכירי ענף האדריכלות בישראל של דן אנד ברדסטריט, בהנחיית עו״ד דפנה שחר. ענף האדריכלות הינו אחד מעמודי התווך של ענפי התכנון, הבניה והנדל"ן בישראל. בכירי הענף מעורבים באופן מלא בתהליכי התכנון והביצוע של פרויקטים רבים ומכל הדיסציפלינות הקיימות, כגון דיור, משרדים, תשתיות וכדומה, ומתמודדים עם אתגרים רבים המחייבים דיון מעמיק ומתן פתרונות ראויים.
במסגרת הפורום עסקו בכירי הענף באתגרים המגוונים הניצבים בפני מובילי ודנו בנושאים שעל סדר היום המקצועי: השלכות משבר הקורונה על הענף, כניסת הטכנולוגיה לתחום התכנון, תמונת מצב כח אדם בענף - העלייה בביקוש לעבודה, הצעת החוק שעומדת להחמיר את המצב הקיים (תיקון 128), פיזור הסמכויות בין משרדי הממשלה לעיכוב היתרי הבנייה, ונושאים רבים נוספים.
מבין המשתתפים בפורום: משה צור, מנכ"ל ובעלים משה צור אדריכלים ובוני ערים; אילן פיבקו, מנכ"ל פיבקו אדריכלים; גיל שנהב, שותף כנען שנהב אדריכלים; מוטי כסיף, שותף D-BKL ; רפאל דה לה פונטיין מנהל שותף D-BLK; קיקה ברא"ז, אדריכלית מייסדת ובעלת המשרד קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים; ארנה צור, שותפה בבעלות מנכ"ל משה צור אדריכלים ומתכנני ערים; אורן ברודנר, שותף א.פריאון א.ברודנר אדריכלים ומתכנני ערים; קובי בוגין, מנכ"ל א.ב מתכננים; גיא מילוסלבסקי, שותף מילוסלבסקי אדריכלים; רן בלנדר, בעלים מנכ"ל רן בלנדר אדריכלים; יואב אומן, שותף טיטו אומן אדריכלים; אסף ברטל, מנהל פיתוח עסקי צ. מוססקו אדריכל ומתכנן ערים; דוד קנפו, יו"ר התאחדות האדריכלים לשעבר מייסד ובעלים קנפו כלימור אדריכלים.
כמו כן, גם דנה וישקין, יו"ר החזית החמישית ארגון האדריכלים בישראל; דפנה אורבך בירן, שותפה אורבך הלוי אדריכלים ומהנדסים בע"מ; ערן לשם, שותף CITYBEE אדריכלים;  טל קאופמן, אדריכל עמית מנהל מחלקת תב"ע בהתחדשות עירונית קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים; יונתן הרמן, מנכ"ל גורדון אדריכלים; עדן בר, שותף בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים; ערן שקד, שותף CITYBEE אדריכלים; ליאור אביבי, אדריכל שותף וראש מחלקת בינוי ערים צ.מוססקו אדריכל ומתכנן ערים.
מדברי אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנאליזה בדן אנד ברדסטריט: "ענף האדריכלות מהווה חלק אינטגרלי בפעילות ענף הנדל"ן בישראל וחווה שיבוש בפעילות בצל משבר הקורונה. בישראל קיימים כ-3,000 משרדי אדריכלים (כולל משרדים קטנים ואדריכלים עצמאיים) ונכון לשנת 2021, קיימים כ-11,500 מחזיקי תעודת אדריכלות, כאשר על פי הערכות, רק כמחציתם פעילים בשוק כאדריכלים. ענף האדריכלות באופן מסורתי מאופיין במחסור בכוח אדם מקצועי, כאשר בשנות שגרה כמחצית ממחזיקי תעודת אדריכלים מעדיפים לעבוד בתחומים אחרים בשל הקושי להתברג במשרדים הגדולים או כתוצאה מתנאי העסקה מתגמלים יותר מחוץ לענף. עם פרוץ משבר הקורונה משרדי אדריכלים רבים נאלצו להוציא חלק ניכר מעובדיהם לחל"ת ונכון לשנת 2021 מרבית המשרדים הגדולים החזירו את עובדיהם וחזרו לעבודה שוטפת".
האדריכל משה צור, בעלים משה צור אדריכלים מתייחס לטענה על צמצום בהיקף העבודה בענף האדריכלים ושוק המשרדים: ״הפרויקטים ב-2020 לא נעצרו ואף קיבלנו יותר פרויקטים מבשנים קודמות. באשר לשוק המשרדים בחווה התאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה, אני צופה שהביקוש ילך ויגבר ויהיה משמעותי יותר מההיצע. לאותה כמות אנשים נצטרך יותר משרדים משום שלמדנו בקורונה על הצרכים המשתנים והמרחב הגדול יותר שצריך לאפשר לכל עובד".
מוטי כסיף, שותף בכיר D-BKL על השפעות העבודה מהבית: ״חלק מהפרויקטים אותם עליהם אנו עמלים כיום כבר מתוכננים עם חללים ציבורים משותפים לדיירים כמו חדרים קומתיים שיכולים לשמש חללי עבודה. עבודה מהבית היא לא פשוטה והיא לא דומה לעבודה מהמשרד. יש כל מני השפעות חיצוניות על עבודה מהבית וזה לא יכול להתאפשר בלי חדר עצמאי סגור שיאפשר סביבת עבודה נוחה. אם יש לך חלל עבודה משותף בסמוך לבניין וללא נסיעות ארוכות, במקצועות מסוימים זה כול לעבוד, לא בארכיטקטורה. באשר לסוגיית המרחבים המוגנים, במיוחד במגורי יוקרה ישנה התלבטות האם לתכנן מרחבן מוגן קומתי או דירתי. כיום יש פרויקטים יוקרתיים שבהם אנחנו מתכננים גם וגם- מרחב מוגן דירתי וקומתי במקביל, לשימוש ונוחיות הדיירים".
אילן פיבקו, מנכ״ל פיבקו אדריכלים: ״המציאות הווירטואלית והזום זה העתיד. הזום מוריד באופן משמעותי את הנסיעות, זיהום האוויר וכך גם הצפיפות. רוב הפגישות עסקיות הן כאלה שיכולות להיעשות בעזרת מציאות וירטואלית. חזרת הביקושים למשרדים היא זמנית בלבד וזה ישתנה בקרוב. היום אתה יכול להופיע באופן וירטואלי בכל מקום ומכל מקום. מעמד האדריכל ירד מאוד משום שהבינה המלאכותית מתגברת ותחליף בהמשך גם את הצורך באדריכלים. כיום בשל הצפיפות לדעתי זה לא מוסרי לבנות צמוד כרקע ומרבית הבנייה העירונית צריכה להיות לגובה".
קובי בוגין, מנכ״ל א.ב מתכננים על סוגיית המיגון: ״מרחב מוגן קומתי זה לא משהו שבה בחשבון בתכנון. יש לתכנן רק מרחבים מוגנים דירתיים. בחשיבה התכנונית כולם מתרכזים בגוש דן, זמני ההתראה הנוחים והתנאים במרכז, אבל מדינת ישראל היא רחבה יותר והפתרונות צריכים להיות רלוונטיים ובטיחותיים לכל הארץ.״
יואב אומן, שותף טיטו אומן אדריכלים: ״ענף המשרדים חטף מכה קשה והוכחה לכך ניתן לראות בכך שכיום היזמים חושבים קודם כל על ביצוע עירוב שימושים למגורים במגרשים שבבעלותם. אני לא אוהב את תמ״א 38 והיא צרכיה לחלוף מהעולם. מדובר בהתחדשות עירונית בתחפושת שגורמת נזק לערים בצורת בתים קטנים שמתחדשים בתל אביב ומתעצמים ב-2.5 קומות ומעמיסים על רחובות ללא התחשבות במצב התשתיות והתנאים בסביבה. הפתרון צריך להיות בפרויקטים גדולים ורחבים יותר של התחדשות עירונית שמשקללים את סך השיקולים בתוכניות, בהם תשתיות ושטחים ציבוריים, עם היערכות לגידול.״
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מוסר?
    ליאוור חורב 07/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אילן פיבקו האחרון לדבר על המוסר ,האיש פוגע ב... והמבינים יודעים
    סגור