נדל"ן ותשתיות

חצי מיליון דירות ב-4 שנים: משרד השיכון בתכנית ענק

שר השיכון זאב אלקין בהכרזה דרמטית בוועדת הכלכלה: הדירות החדשות ייבנו בנוסף ל-280 אלף התחלות בניה, 300 אלף שיווקי קרקע ו-180 אלף עסקאות בקרקעות מדינה. יו"ר הוועדה מיכאל ביטון: "משימותיו העיקריות של המשרד הוא דיור בר-השגה לזוגות צעירים, שיפור הדיור הציבורי וקידום ההתחדשות העירונית"
מערכת ice | 
הנדלן בוער (צילום פלאש 90, pngwing)
משרד השיכון פרסם בוועדת הכלכלה את "התכנית הלאומית לשיכון" לשנים הקרובות. ביניהם חצי מיליון דירות חדשות בארבע השנים הקרובות, וכן 280 אלף התחלות בניה, 300 אלף שיווקי קרקע ו-180 אלף עסקאות בקרקעות מדינה. התכנית גובשה עם משרד הפנים.
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הדגיש כי שלושת משימותיו העיקריות של המשרד הוא דיור בר-השגה לזוגות צעירים, שיפור הדיור הציבורי וקידום ההתחדשות העירונית. הוא קרא למשרד לשקול מחידוש תכנית "בית צומח" בפריפריה, השכרת דירות ע"י המדינה עבור הדיור הציבורי, והזהיר כי הגדלת השיווקים לבדה לא תביא להורדת מחירי הדיור - ללא תכנית לדיור בר-השגה לזוגות צעירים. ביטון הבטיח לקיים כבר בהקדם דיון ממוקד בצרכי הדיור של החברה החרדית.
לדברי שר השיכון זאב אלקין, הסיבה למשבר הוא עליית מחירי הדיור כמעט בכל העולם, ועיקר משימתנו היא הגדלת ההיצע. בשנים 2020-2019 נרשמה ירידה חדה בשיווקי הקרקע וירידה דרמטית בעסקאות – וזו הסיבה לעלייה החדה במחירי הדיור השנה. הירידה בשיווקים ובעסקאות היא פועל-יוצא של אי-אישור התקציב הממשלתי. לדבריו, רוב המוחלט של שיווקי השנה האחרונה, היא החל מהקמת הממשלה האחרונה. "לאחר אישור התקציב, עברנו ראש עיר אחד אחרי השני ושכנענו אותם להתחיל את שיווקי הקרקע", סיפר.
 
אלקין הדגיש את הארכת חוק הותמ"ל לצורך עמידה ביעדי התכנית, הביע תקווה כי היקף העסקאות בקרקעות המדינה - יהיה גבוה מ-180 אלף, הצביע על עליה בתקציבי הסיוע לבניה חדשה, רכש דיור לגיל הזהב, סיוע בשכר דירה ועוד. כך הוקצו 550 מיליון שקל להגדלת היקף שיווקי יחידות הדיור בתכניות למגורים בהישג-יד, 60 מיליון שקל להגדלת היצע הדירות בשוק השכירות המוסדית, 12 מיליון שקל לקידום חדשנות ותיעוש בענף, 11 מיליון שקל לקיצור הליכי הקמת שכונות חדשות, 83.5 מיליון שקל להגדלת ההיצע של יחידות הדיור המשווקות ועוד. שר השיכון אף מקווה להגיע ל-6,500 דירות להשכרה בשנת 2022, והבטיח ליזום שכונות ייעודיות לחרדים כמו בעכו והקמת עיר חרדית חדשה בנגב – כסיף.
אורי מקלב (יהדות התורה) קבל על ביטול תכניות דיור עבור הציבור החרדי, למרות שאצלו עמוקה תרבות רכישת דירות: "היה פתרון מסוים בקרית גת, אך אתה נתת הוראה לוועדות התכנון להפסיק את העבודה במיזם הזה. מעורבות הציבור החרדי ברכישות הדירות גדולה יותר ביחס לחלקה באוכלוסייה, אחוז הקניה גדול יותר, וכיוון שלא נותנים פתרון הוא מחפש שווקים אחרים ואז מתערבים בשוק הכללי. כאשר יש מצוקת דיור היא לא פחותה מהציבור הכללי ואף יותר מכך. וכאשר לא מטפלים בזה זה משפיע על מחירי הדיור הכלליים". מקלב דרש בדיון נתונים כמה החסר הקיים היום בשוק וכמה הצפי העתידי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה