מדדים ומחקרים

פורסם דירוג המפעלים המזהמים; ברשימה: רתם אמפרט, בתי הזיקוק בחיפה - וגם אסדת תמר

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את מדד ההשפעה החברתית, בו מתקנים בבעלות עידן עופר תופסים חצי מדירוג עשרת המזהמים הגדולים. מאגר הגז, שאמור להוות חלופה להפקת הדלקים המזהמת, מקבל נציגות מפוקפקת

רועי בהריר-פרל | 
עשרת המפעלים המזהמים בישראל (צילום מתוך יוטיוב, מסך כאן 11)
מדד ההשפעה הסביבתית שפרסם הבוקר המשרד להגנת הסביבה חושף ליקויים חמורים בכל הנוגע לפליטת מזהמים ממפעלי תעשייה שנמצאים בבעלות ממשלתית וציבורית. המדד מתפרסם באיחור של כמעט שנה נוכח העובדה ש-2019 הייתה שנת בחירות ותקציב המשרד עדיין לא אושר. הוא מתייחס לסיכון הסביבתי ב-100 מפעלי תעשייה, ב-40 חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה וב-800 תחנות דלק ציבוריות בישראל. 
בראש רשימת החברות המזהמות ניצבת, כמו בדירוג הקודם, רותם אמפרט נגב, שרושמת עלייה של 7% נוספים בניקוד, ואחריה נמצאים בין השאר בית זיקוק פז אשדוד, בזן, מפעלי ים המלח, שמן תעשיות ושניב תעשיות נייר. הפרמטרים לחישוב מידת הזיהום כוללים את רמת הציות של החברות לדין הסביבתי, כמות המזהמים והפסולת שהן פולטות והיקף השימוש בחומרים מסוכנים. כל אלה מאפשרים למשקיעים לקבל מידע על רמת הסיכון בחברות הללו, שכן במידה שהסיכון הסביבתי יתממש, תהיה לכך השפעה ישירה על ערך המנייה ואגרת החוב של החברה המזהמת - מה שעשוי להוות פגיעה מהותית בחסכונות הציבור לפנסיה

סך ההפרות עלה ב-80% - בעיקר נוכח הידוק הפיקוח והאכיפה - כשארבעת המפעלים השייכים למתחם בזן ממוקמים בין שבעת המקומות הראשונים. השנה גם הצטרפו למדד אסדות הגז תמר (מקום 8) ומרי (מקום 29), שהתרוקנה ואינה בשימוש מאז 2018. את הזינוק ברמת הזיהום של מפעל רתם אמפרט ניתן לייחס לחריגה בפליטת המזהמים שלו בשנת 2018 ולקריסת קיר בבריכה במפעל, שגרמה לזיהום נחל אשלים בחומר חומצי מסוכן ורעיל, בהיקף רחב מאוד. בימים אלה נמצאת החברה תחת חקירה פלילית של המשטרה הירוקה ומתמודדת עם תביעה שהגישה נגדה המדינה בעקבות האסון האקולוגי בנחל אשלים. 
זינוק חד של לא פחות מ-19% רשם פז בית זיקוק אשדוד, הממוקם שני בדירוג. במקום השלישי נמצא מפעל בזן (עלייה של 6%, אבל ירידה מהמקום השני), שב-2018 הורשעה החברה המחזיקה בו בפלילים על זיהום הנחלים קישון וגדורה בשפכים ובהמשך נעשה לה שימוע בעקבות פליטת מזהמים בהיקף לא חוקי. במקום הרביעי נמצא מפעל כרמל אוליפינים, שגם הוא הורשע בהפרות חריגות של פליטת מזהמים, ובמקום החמישי נמצאים מפעלי ים המלח, שרשמו עלייה של 29% במדד עקב פליטת מזהמים עודפת והפרות התחום החומרים המסוכנים שנוגעות לתחזוקה, לתפעול ולתשתית. 
אסדת תמד, שנכנסה הישר למקום השמיני, קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר במדד על פליטות לאוויר נוכח הפרת הוראות הדין הסביבתי בכל הנוגע לטיפול בחומרים מסוכנים ובעקבות חריגות משמעותיות בדיגום של מי השפכים והייצור. במקום התשיעי ממוקמת שגיב תעשיות נייר ובמקום העשירי נמצא מתקן טיהור שפכים איילון עם עלייה של לא פחות מ-78% בניקוד. מבין החברות הציבוריות,  מובילות את רשימת המזהמות הלאומיות פז חברת נפט, כימיקלים לישראל, דור אלון אנרגיה, קבוצת דלק, חברת החשמל לישראל, החברה לישראל, בתי זיקוק לנפט, אלקטרה, חברת הדלק טן וטבע תעשיות. 
"ראינו בשנים האחרונות כיצד סיכונים סביבתיים הופכים לסיכונים כלכליים בפרשות כגון עברונה, דיזל-גייט ואשלים - והמדד נותן למשקיעים כלי לניהול סיכונים אלה", אמרה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל עם פרסום המדד. "עלינו להבטיח שחסכונות הציבור לעתיד, בקרנות הפנסיה ובאפיקי החיסכון הנוספים לא יהיו רק בטוחים פיננסית, אלא גם לא יסכנו את בריאות הציבור והסביבה". 
 
קראו עוד ב-ice
מרותם אמפרט נמסר בתגובה לפרסום המדד כי "הדוח כולל נתונים מ-2016 ועד 2018 ועל כן אינם תקפים לימים אלו. כל מפעלי ICL נמצאים בשיפור משמעותי בעקבות השקעות עתק אותם ביצעה החברה בתיאום עם המשרד במטרה להביא לשיפור הביצועים הסביבתיים. העלייה בדירוג מפעלי רותם נובעת בין השאר ממקרה נחל אשלים. מאז ועד היום ביצעה רותם פעולות שיקום וניטור בתיאום עם הרשויות הרלוונטיות וכידוע הנחל נפתח לאחרונה למטיילים".
ממפעלי בזן נמסר כי "בזן צמצמה בהתמדה בעשור האחרון את ההשפעה הסביבתית שלה בעשרות אחוזים כתוצאה ממדיניות סביבתית אחראית שהיא מנהלת. למעשה, חלקה היחסי של הקבוצה בהשפעה על הסביבה במפרץ חיפה הנו נמוך מאוד ועומד על 3%-11% בלבד, כך על סמך הדוחות המעודכנים ביותר של המשרד להגנת הסביבה".
ארגון אדם, טבע ודין מסר בתגובה: "אנו רואים פעם אחר פעם את אותם מפעלים המככבים בדו"ח זה, ולרשימת ההפרות הסביבתיות הארוכה שלהם יש משמעות אחת: נזק בריאותי וסביבתי בלתי הפיך. אותם מפעלים מייצרים זיהומים ומחלות, לא עומדים בתקנים, לא נותנים על כך את הדין וכעת, עם חוק ההסדרים, הם גם ישלמו פחות קנסות. אנחנו דורשים מהמשרד להגנ"ס לעמוד על רגליו האחוריות כנגד היוזמה לקצץ בסמכויותיו החשובות בהגנה על בריאות הציבור ולהפוך אותו לבן ערובה של האוצר".
ארגוני הסביבה מגמה ירוקה, צלול ומנקים את מפרץ חיפה מסרו כי "מדינת ישראל חייבת לעמוד ביעדים הבינלאומיים לצמצום ולהפחתת הפליטות וכדי לשמור על בריאות האזרחים נדרש להיגמל מתעשיות האנרגיה המבוססות על משאבים פוסילים, לסגור את התעשיות המזהמות במפרץ חיפה ולבסס אכיפה משמעותית כלפי מפעלים המזלזלים באוויר לנשימה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה