מדדים ומחקרים

כך יעשה סגר נוסף? הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-22.2% ברבעון הראשון

הכלכלה הישראלית התכווצה ב-6.8% ברבעון הראשון של 2020, יותר מכפי שהעריכו בלמ"ס לפני חודש. בעוד שמטרת המענקים עליהם הוכרז להגביר את הצריכה, הנתונים מגלים עד כמה הסגר יכול לעמוד בדרכה
איתי פת-יה | 
הכלכלה הישראלית התכווצה (צילום unsplash)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעדכנת כלפי מטה את נתון הצמיחה ברבעון הראשון של 2020. בעוד שבאומדן הקודם שנעשה ביוני, העריכו בלמ"ס כי כלכלת ישראל התכווצה ב-6.8% בחישוב שנתי, לפי האומדן הנוכחי הצמיחה השלילית הגיעה ל-6.9%. עדיין מדובר בנתון חיובי ביחס לאמדן הראשון שנעשה במאי ודיבר על ירידה חדה של 7.1% בתוצר – הגבוהה זה שני עשורים. לשם השוואה, את הרבעון האחרון של 2019 סיימה ישראל עם צמיחה חיובית בשיעור 4.6%. 
עוד מעדכנים כלפי מטה את נתוני הצריכה הפרטית והייצוא לרבעון הראשון של השנה. "ההוצאה לצריכה פרטית שנפגעה קשה מאוד ממשבר הקורונה והושפעה גם מהירידה המשמעותית ביבוא מכוניות הנוסעים (עקב הקדמת הקניות לרבעון הרביעי של 2019)", כותבים בלמ"ס. לעומת ירידה של 20.2% באומדן הקודם, בזה הנוכחי מעריכים כי ההוצאת על הצריכה הפרטית ירדה ב-20.8%. הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-22.2%, ובניכוי ההוצאה על מוצרים בני קיימא (תחתם מסווג יבוא מכוניות הנוסעים) זו ירדה ב-16.8% בחישוב שנתי.

 
קראו עוד ב-ice
ההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש, בהם נכללים הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים, ירדה ברבעון הראשון ב-32.4% בחישוב שנתי (9.3% בחישוב רבעוני), וההוצאות על הלבשה והנעלה לבדן ירדו ב-36.5% (10.7% בחישוב רבעוני). כזכור, לקראת סוף חודש מרץ, שהוא גם סוף הרבעון הראשון הוטל הסגר בעקבות גל הקורונה הראשון.

במסיבת העיתונאים בה הכריז אתמול ראש הממשלה נתניהו על המענקים לאזרחים, זה הסביר כי המטרה היא להגביר את הצריכה הפרטית, עליה נשענת במידה רבה הצמיחה בישראל. מספר חולי הקורונה המאותרים חצו שיא נוסף לפי משרד הבריאות ובממשלה כבר דנים בהגבלות חדשות. נותר לראות עד כמה ישתמשו הישראלים במענקים שיקבלו לטובת הצריכה (במקום לחסוך אותם) ואיך יעשו זאת במידה ויוטל סגר נוסף עקב העלייה בתחלואה.
בשונה מההוצאה על הצריכה הפרטית, נתון שעלה מאז האמדן הקודם הוא יצוא הסחורות והשירותים (למעט יהלומים וסטארט-אפים). זה עלה ברבעון הראשון ב-4.1% בחישוב שנתי (בשונה מ-2.9% באומדן הקודם).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה