מדדים ומחקרים

האישה עדיין מבשלת כשהגבר בסלון? הסקר שמגלה את אי-השוויון בנטל מטלות הבית

הסקר החברתי של הלמ"ס חושף מה חושבים הישראלים על חלוקת התפקידים בבית ויציאה של שני בני הזוג לעבודה, כמה מהם מרוצים מיחס העבודה-בית ומי מרגיש יותר שאינו מקדיש זמן לילדים - אמהות או אבות
מערכת אייס | 
גברים ונשים בבית (צילום unsplash)
מה חושבים הישראלים על החלוקה במטלות הבית בין בני הזוג, כמה זמן פנוי נותר להם אחרי העבודה והאם הם מרוצים מהזמן שהם מקדישים לילדים? בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמים את הסקר החברתי ל-2019, בו נשאלו המשתתפים גם את השאלות הללו.
במסגרת הסקר רואיינו בביתם 7,575 ישראלים בני 20 ומעלה, המייצגים כ-5.7 מיליון איש בגיל זה. רוב הציבור (81%) מסכימים עם כך ששני בני הזוג צריכים לתרום להכנסות משק הבית, ובקרב נשואים בגילי העבודה העיקריים (25-64) השיבו כך 77%.
בלמ"ס הציגו בפני המשתתפים את הקביעה "לעבוד בשכר זו הדרך הטובה ביותר לאישה להשיג עצמאות" ו-59% מהמשיבים מקרב כלל האוכלוסייה הסכימו עמו. בקרב היהודים הנתון עמד על 62% ואילו אצל הערבים 48%. 32% מהנשאלים החרדים הסכימו עם הקביעה. בחלוקה לפי מגדר – 53% מהגברים הסכימו עם הקביעה, ו-65% מהנשים.
כך לגבי העבודה, אבל מה לגבי מטלות הבית? גברים ונשים מסכימים בשיעורים גבוהים יחסית כי בני זוג שעובדים צריכים לשאת באופן שווה במטלות אלה (73% ו-74%), בהתאמה. השיעור דומה בקרב הזוגות הנשואים ששניהם שיעורי הסכמה נמוכים יותר קיימים בקרב ערבים (60%) ובקרב האוכלוסייה החרדית (46%).
רק 15% מהמועסקים 'מרוצים מאוד' מהאיזון בין עבודה לתחומים אחרים בחייהם, מול 38% ש'לא כל כך מרוצים' או 'לא מרוצים בכלל' ו-46% שהגדירו עצמם 'מרוצים'. גברים ונשים דיווחו בסקר על שביעות רצון בשיעורים דומים. בעוד ש-40% מהמועסקים להם ילדים בני פחות מ-17 העידו כי לעיתים קרובות או מדי פעם הם מתקשים לתפקד במשפחה בשל מחויבות לעבודה. 42% מהגברים ענו כך ו-37% מהנשים. באופן מתבקש, אצל מועסקים במשרה מלאה השיעור היה גבוה יותר (42%) מאשר אלה שמועסקים במשרה חלקית (31%).
קרוב לשליש (29%) מבני 20 ומעלה שיש להם ילדים דיווחו כי אינם מקדישים להם מספיק זמן לילדים, כשהמשתתפים היהודים חשו כך יותר מאלה הערבים: 31% לעומת 18%, בהתאמה. מועסקים הרגישו כך יותר מנסקרים שאינם בכוח העבודה: 35% מול 17%, בהתאמה, וכן שיעור הגברים שהשיבו כך גבוה מזה של הנשים: 36% בהשוואה ל-24%, בהתאמה.
עוד נמצא בסקר כי בקרב בני זוג נשואים, מרבית עבודות הבית כגון כביסה, ניקיון ובישול, נעשות בעיקר על ידי הנשים. כמחצית מהזוגות הנשואים (48%) עורכים ביחד את הקניות בסופר. רק אצל 25% מהזוגות הנשואים שני בני הזוג מבשלים. אצל 56% מהנשואים האישה היא שמנקה את הבית, וכך אצל 72% מהנשואים האישה מכבסת לבדה.
בתחום התיקונים בבית ניכרת שליטה של הגבר, כך כותבים בלמ"ס, שכן 74% מהנשואים דיווחו שהגבר הוא שמבצע אותם. באשר לעניינים הכספיים, אצל 36% מהנשואים שני בני הזוג מטפלים בהם, אצל 45% - הגבר לבדו, ואצל 18% האישה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה