מדדים ומחקרים

בדיקת החברות הציבוריות: 30% בסיכון לפגיעה כלכלית אנושה עקב הקורונה

מחקר של בנק ישראל בדק את הסיכויים של החברות להיתקל בקשיים בעקבות משבר הקורונה. 70% מהחברות לא צפויות להיתקל בפגיעה משמעותית בהון. מי כן נמצאות בסיכון?
אנגלינה יוסים | 
כלכלה (צילום ויקיפדיה, pixabay)
70% מהחברות הציבוריות לא צפויות להיתקל בקושי בתזרים או פגיעה משמעותית בהון למרות משבר הקורונה - כך עלה היום (שלישי) מתוך דו"ח ניתוח שפרסם בנק ישראל. בדו"ח נבדקה האיתנות הכלכלית של כ-300 חברות ציבוריות, כלומר האם צפויות להיתקל בקשיי נזילות בשנת 2020.

אחת המסקנות העיקריות מהדוח הייתה כי ההסתברות של חברה להיקלע לקשיי תזרים וקשיים בהון בשנת 2020 עולה ככל שהחברה קטנה יותר, ממונפת יותר וככל ששווי השוק היחסי שלה נמוך יותר. בנוסף, לחברות שעלולות להיתקל בקשיי נזילות או בפגיעה משמעותית בהון, יש חוב פיננסי בסכום של כ-50 מיליארד שקלים במהווים כ-18% מסך החוב הפיננסי של החברות שנותחו.
 
80 חברות ציבוריות, המהוות 30% מהנבדקות, יתמודדו בתרחיש המוצג עם בעיית נזילות או פגיעה בהון. ליותר ממחצית מן החברות האלה צפויה פגיעות נמוכה בהון, והן עלולות להיתקל רק במצוקת תזרים. לאותן חברות חוב פיננסי של כ-40 מיליארד שקלים. ב-20 מתוך 80 החברות הפגיעה הצפויה משמעותית יותר ומתבטאת בשני ההיבטים.
בנק ישראל בדק האם משבר הקורונה יכול להביא למשבר כלכלי בעולם העסקים הישראלי. מובן כי מגבלות התנועה בעקבות התפשטות הקורונה גרמו לחברות עסקיות להפחית את היקף הייצור שלהן, ובכך הביאו לצמצום בצד ההיצע. במקביל הובילו המגבלות גם לירידה בצד הביקוש, הן באופן ישיר, מפאת צמצום יכולת התנועה של הצרכנים, והן באופן עקיף דוגמת צמצום הפעילות של החברות הביא לעלייה באבטלה, וזו הביאה לצמצום הצריכה.
בבניית קבוצת החברות לניתוח נבחרו 286 חברות מקבוצה של 422 חברות ציבוריות שנסחרו בבורסה לניירות ערך בסוף שנת 2019. מקבוצת החברות נוכו חברות ממשלתיות שעמידותן אינה תלויה בהכרח במבנה הפיננסי שלהן, חברות זרות, בנקים, ביטוח וחברות שנתקבלו בקשיים כלכליים טרם משבר הקורונה. חשוב לזכור כי מדובר בניתוח חברות הציבוריות, שבדרך כלל גדולות יותר מחברות פרטיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה