מדדים ומחקרים

משבר הקורונה: הפגיעה הקשה ביותר - בענפי המסעדנות והתיירות

דו"ח היציבות הפיננסית העלה כי משקי הבית נאלצו להצטמצם והראשונים להיפגע היו המסעדות והתיירות הנחשבים למותרות. עסקים אלו פלטו עובדים בעלי השכלה נמוכה יחסית שיתקשו לחזור לשוק העבודה

אנגלינה יוסים | 
מסעדה סגורה (צילום unsplash)
הענפים שספגו את המכה הכלכלית הקשה ביותר עקב משבר הקורונה הם מסעדנות, תיירות וקמעונות – כן קבע דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית הראשונה של 2020. הדו"ח בדק את השפעת משבר הקורונה על מצב משקי הבית ומצא כי הצמצום המשמעותי ביותר שביצעו היה בענפי הבידור. הפגיעה העיקרית הייתה בענפים שנתפסים כמותרות - מסעדות, בידור, תרבות ופנאי, וזאת עקב השבתתם הממושכת. מדובר בענפים שתלויים בתזרים מזומנים גדול ובלקוחות רבים, ועל כן ההשבתה פגעה בהם אנושות.
סך ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי אשראי ירדה ב-30% בתקופת הסגר (אמצע מרץ עד אמצע אפריל) בהשוואה לחודשים שלפני כן ב-2020, כך לפי נתוני חברת שב"א. הסרה הדרגתית של המגבלות מסוף חופשת הפסח עד סוף חודש אפריל לוותה בהגדלה של ההוצאה היומית. סך הרכישות בכרטיסי אשראי בסוף מאי ותחילת יוני הייתה, בממוצע, קרובה לערך שהיה צפוי על פי המגמה ששררה לפני המשבר. אך הרכישות בתחומי המסעדות, החינוך והפנאי היו כ-60%–70% מהערך הצפוי, גם תחום התיירות עדיין לא התאושש, והיקף הרכישות בו הייתה 30% בלבד מזה הצפוי ללא המשבר.
ייתכן כי דפוס הרכישה עצמו עשוי להשתנות ויגדל שיעורן של הרכישות מרחוק, הן בשל השמירה על ריחוק חברתי, הן מטעמי נוחות ואולי גם מתוך הרגל בעקבות העלייה ברכישות כאלה בתקופת הסגר. המעבר לרכישות באינטרנט, שהתחיל הרבה לפני משבר הקורונה, אך ייתכן שיואץ בגללו, יקטין את הצורך בעובדים למכירות פרונטליות. מעבר לעבודה מהבית עשוי לפגוע בעקיפין גם הוא בצריכה בעקבות ירידת הביקוש לשירותי תחבורה ציבורית ולאוכל מוכן, משום שמי שאינו יוצא מהבית אינו נכנס לחנויות בדרכו הביתה וככל הנראה צורך פחות בסך הכל.
עוד נכתב בדו"ח כי ענפי הבידור והצרכנות מעסיקים עובדים בעלי השכלה נמוכה יותר ובעלי פריון נמוך יחסית, שעלולים להישאר מובטלים לאורך זמן, וככל שמובטלים נשארים זמן רב יותר מחוץ לתעסוקה הסיכוי שלהם לחזור למעגל העבודה יורד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה