מדדים ומחקרים

מבקר המדינה: הביטוח הלאומי זרק כ-300 מיליון שקל על חשבון הציבור

מבקר המדינה חשף ליקויים ועיכובים חמורים בתכנון ומימוש פרויקט שדרוג מערכות המחשוב של הביטוח הלאומי. מעלות של כ-480 מיליון שקל, קפצה עלות הפרויקט לכ-750 מיליון, על חשבון הציבור
רועי בהריר-פרל | 
מתניהו אנגלמן (צילום ויקיפדיה, wikimedia)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חושף כשל תכנוני וכלכלי עצום בביטוח לאומי: אף על פי ששדרוג מערכת המחשוב של המוסד הממשלתי החל כבר לפני 10 שנים, עד היום הוחלפו 5 מערכות ליבה בלבד מתוך 31. כתוצאה מכך העלות המקורית הפרויקט קפצה מ-477 מיליון שקלים ל-755 מיליון שקלים - כלומר, תוספת מיותרת של 278 מיליון שקלים על חשבון הציבור. כך עולה מדו"ח שהגיש היום המבקר ובו נחשפו ליקויים ועיכובים חמורים בתכנון ובמימוש הפרויקט, שהובילו לבזבוז המשווע.
בין השאר נחשף כי הביטוח הלאומי לא כלל בתקציב הפרויקט המקורי עלויות ישירות שעמדו על כ-50 מיליון שקל, לרבות הוצאות על כוח אדם ושירותי ייעוץ שהיוו 7% מכלל העלויות. למרות זאת, הביטוח הלאומי החליט להתקדם ביישום הפרויקט במהלך המחצית הראשונה של 2019 ללא הסכמה על תכנית עבודה שנתית - מה שפגע בפיקוח על על תקציב הפרויקט ובנוסף לכך הביא למצב שבו מערכת המחשוב של הביטוח הלאומי נמצאת כיום, כמעט ללא התקדמות. 
זאת ועוד: מהדו"ח עולה כי הביטוח הלאומי לא ביצע במערכות הישנות, שחלקן מטפלות בתיקי הקצבאות עוד מתחילת שנות ה-70, בדיקה של אבטחת מידע לאחר השדרוג שלהן ולא סיפק הערכה של הסבירות לסיכונים ולנזקים במערכות המאכלסות מידע רגיש במיוחד. המערכות, שעל פי התכנון המקורי ב-2009 היו אמורות לעבור עשרה מודולים (בדיקות של מערכות לעיבוד נתונים מנהליים) עברו בפועל רק שלושה עד 2019. את בדיקת החוסן לאחת המערכות החדשות - מערכת "תבל" - הביטוח הלאומי ביצע רק שנה אחרי שהיא כבר עלתה לאוויר.
הפרויקט בכללותו, אגב, היה אמור להסתיים ביולי 2020. כעת, לא ברור מתי האו יושלם, אם בכלל. לטענת הביטוח הלאומי, הסכום הדרוש להשלמת הפרויקט בשנת 2028 עומד על 1.2 מיליארד דולר - יותר מפי ארבע מהסכום שהוקצה לפרויקט במקור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה