מדדים ומחקרים

מדד קופות החולים: איזו קופה צברה את הגירעון הגדול ביותר?

ארבע קופות החולים – מכבי, כללית, מאוחדת ולאומית – הגדילו את הגירעון המשותף פי 2.3 בין 2018 ל-2019. משבר הקורונה עלול להגדילו עוד יותר ב-2020

ניר קומם | 
קופות החולים מאוחדת, לאומית, כללית ומכבי (צילום וייקפדיה, יחצ, פייסבוק/מכבי)
ארבע קופות החולים – מכבי, כללית, לאומית ומאוחדת, הגדילו השנה את גרעונן הכולל פי 2.3, כך עולה מתוצאות הדו"ח המסכם על פעילות קופות החולים ל-2019 שפורסם לאחרונה. בעוד שב-2018 הגירעון המשותף עמד על 195 מיליון שקלים, ב-2019 הוא האמיר לכדי 452 מיליון שקלים. כל זאת עוד לפני תחילת התמודדותן עם נגיף הקורונה. במהלך 2017-2019, צברו הקופות יחדיו גירעון משותף של 742 מיליון שקלים.
הדו"ח, שנערך ע"י רו"ח ליאור ברק מהאגף לפיקוח על קופות חולים ושירותי בריאות נוספים במשרד הבריאות ורו"ח יהושע הזנפרץ ממשרד רו"ח שיף הזנפרץ ושות', משווה בין ארבע הקופות. תמיכת המדינה ב-2019 בקופות עמדה על 3.2 מיליארד שקלים, סכום המהווה 6% מהעלות הכוללת של סל הבריאות.
כנגד ארבע קופות דיבר הדו"ח
מהשוואות הגירעונות בין קופות החולים עולה כי "מאוחדת" צברה את הגירעון הגדול ביותר – 322 מיליון שקלים. סכום זה קרוב לסכום הגירעוני שצברה במהלך 2018. קופת חולים מכבי עברה מעודף של 125 מיליון שקלים בסוף 2018, לגירעון של 122 מיליון שקלים ב-2019, פער כולל של 247 מיליון שקלים בתוך שנה. לאחר "כעשור של גירעונות שנתיים", ככתוב בדו"ח, קופת חולים "כללית" הציגה ב-2019 איזון תקציבי, זאת לאחר שב-2018 אף הגיעה לעודף של 23 מיליון שקלים. ולאומית – בעוד שב-2018 סיימה את השנה עם גירעון של 11 מיליון שקלים, השנה סיימה הקופה הקטנה ביותר עם גירעון של 8 מיליון שקלים. לאומית גם סבלה משיעור העזיבה הגבוה ביותר במהלך 2019 – כמעט 7% מלקוחותיה בחרו לעבור לקופה אחרת.

הזדקנות האוכלוסייה דורשת תקציב נוסף
הדו"ח מצביע על הזדקנות האוכלוסייה כאלמנט כבד במיוחד השוחק את תקציבי הקופות: בעוד תקציב הקופות נקבע על פי גידול דמוגרפי בשיעור של 1.95%, בפועל הגידול עלה בשיעור של 2.2%. הפער, ב-2019 לבדה, מגיע לכדי 117 מיליון שקלים. "שחיקה זו מצטברת מדי שנה ומגיעה לסכומים גדולים", נכתב בדו"ח. "בשנים הבאות, לאור הזדקנות האוכלוסייה הצפויה, היקף השחיקה השנתי יגדל ולפיכך נדרשת הממשלה לעדכון המרכיב הדמוגרפי של סל שירותי הבריאות הממלכתי".
נגיף הקורונה – וכיצד ישפיע על הגירעון בשנה הבאה?
הגירעון של קופות החולים נובע באופן ישיר גם מהיקף השימוש בשירותים הרפואיים של האזרחים, והשירותים שהם נדרשים להעניק. כך שגם אם בחודשי הסגר הציבור המשיך לשלם לקופות החולים וצרך פחות שירותי רפואה מונעת או ימי אשפוז, כעת הציבור מגיע בהמוניו להשלים את הבדיקות והטיפולים שלא עשה. כמו כן, קופות החולים נאלצו לעבור דיגיטציה תוך זמן קצר, מה שהוביל לעלייה משמעותית בהוצאות. המעבר למתן שירותי בריאות בטלפון ובוידאו, ביצוע בדיקות הקורונה היקרות, הוצאות על מיגון והתאמת מספר הלקוחות לכללי ההתקהלות – כל אלה הם תהליכים שייקרו את הוצאות הקופות. הגירעון לא בהכרח הולך להצטמצם בעקבות נגיף הקורונה, וייתכן שאף יגדל. כל זה תלוי במידה רבה באופן בו הממשלה תתקצב את הקופות בשנה הקרובה.

(צילום מתוך פייסבוק / מכבי שירותי בריאות)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה