מדדים ומחקרים

זה משתלם: כך לימודי 5 יחידות במתמטיקה משפיעים על השכר שלכם

מחקר חדש של מכון שורש מוצא שלימודי מתמטיקה הם מקצוע הבגרות שישפיע באופן המירבי על השכר העתידי; במרכז - הציונים גבוהים יותר, וגם השכר, בפער של 11% בממוצע
ניר קומם | 
כיתה (צילום unsplash)
ללימודי מתמטיקה בבית הספר התיכון קיימת ההשפעה הגדולה ביותר על השכר העתידי בשוק העבודה מבין כל מקצועות הבגרות בישראל. הרחבה של חובת לימודי המתמטיקה בתיכון ביחידת לימוד אחת, מגדילה את השכר העתידי ב-10%.
מחקר חדש שבוצע במוסד שורש, מכון למחקר חברתי-כלכלי, ע"י נשיא המוסד פרופ' דן בן דוד וסגן הנשיא פרופ' איל קמחי, שבחן את התרומה של בגרות מורחבת במתמטיקה להישגים בשוק העבודה, קובע בצורה חד משמעית שבגרות של 5 יחידות במתמטיקה מובילה לשכר גבוה יותר. המחקר בוחן האם לימודי המתמטיקה תורמים לתלמידי הפריפריה באותה המידה בה הם תורמים לתלמידי המרכז במונחי הצלחה בשוק העבודה, כלומר – האם איכות הבגרות שונה בין המרכז לפריפריה. התוצאות מובילות למסקנה נחרצת: איכות ההשכלה התיכונית גבוהה יותר במרכז מאשר בפריפריה.
המחקר הינו מחקר סטטיסטי על נתונים מנהליים של כלל אזרחי ישראל, ומקיף כמיליון פרטים, כולם למדו בתיכון בין השנים 1978-1985. הנתונים, ששולבו אצל הלמ"ס מקרב משרד החינוך, המרכז הארצי לבחינות והערכה, מרשם האוכלוסין ורשות המיסים, מכילים מידע על תלמידי התיכון וציוניהם בבחינות הבגרות, תארים אקדמיים לפי סוג מוסד ותחום הלימוד, מקום המגורים והרכב המשפחה, נתונים דמוגרפיים וסוציו-אקונומיים של ההורים ונתוני שכר של אותם הפרטים בין השנים 2012-2016.
תלמיד פריפריה ירוויח פחות
הפער בציונים נוטה לטובת תלמידי המרכז, בכל יחידות הלימוד. בנוסף, פער השכר בין תלמיד ממוצע במרכז לתלמיד ממוצע בפריפריה, עומד על כ-11%.
הגברת המתמטיקה מעלה את השכר הממוצע בעתיד: תלמידים שנבחנו בהיקף של שלוש יחידות היה גבוה ב-27% מזה של אלה שנבחנו בהיקף נמוך מזה או שלא נבחנו כלל. אלה שנבחנו בהיקף של ארבע יחידות הגיעו לשכר גבוה ב-62% מזה של אלה שנבחנו בהיקף נמוך משלוש יחידות או שלא נבחנו כלל, ואלה שנבחנו בהיקף של חמש יחידות נהנו משכר גבוה ב-115% מזה של אלה שנבחנו בהיקף נמוך משלוש יחידות או שלא נבחנו כלל.
ההבדלים קיימים גם ברמת האבחנה בין תלמיד מרכז לתלמיד פריפריה: בקרב תלמידים שלמדו פחות משלוש יחידות מתמטיקה, תלמידי המרכז השתכרו 5.4% יותר מתלמידי הפריפריה. הפער הולך וגדל גם בהיקפי בגרות רחבים יותר: בקרב הנבחנים ב-5 יחידות, תלמידי המרכז השתכרו 14.3% יותר מתלמידי הפריפריה.
הפער מחריף גם כשמדובר בציונים עצמם: ככל שהציון גבוה יותר, כך גם השכר העתידי. כך לדוגמה, תלמיד שלמד 5 יחידות מתמטיקה במרכז הארץ צפוי להרוויח כ-15 אלף שקל בממוצע, לעומת כ-11 אלף שקל לתלמיד לו 4 יחידות במתמטיקה, גם ממוסד חינוכי במרכז. 3 יחידות במתמטיקה יספקו לתלמיד במרכז שכר של כ-8,841 שקל, ופחות מכך יובילו לשכר נמוך יחסית של כ-6,755 שקל. כשמדובר על תלמידים בפריפריה השכר נמוך יותר: כ-13 אלף שקל (לעומת 15) לתלמיד 5 יחידות מתמטיקה, 10 אלף שקל (לעומת 11.2) לתלמידי 4 יחידות, 7,900 שקל לתלמידי 3 יחידות (לעומת 8,841 במרכז), ו-6,411 שקל בלבד למי שלמד פחות מ-3 יחידות מתמטיקה בפריפריה, פער של כ-340 שקל מאשר תלמיד דומה במרכז הארץ. 
הפערים בין מרכז לפריפריה בולטים גם פה, ויציבים לאורך כל התפלגות הציונים. אפילו תלמידים שנכשלו או בקושי עברו את הבגרות במתמטיקה, ישתכרו יותר בעתידם אם רק למדו במרכז.
בסיכום המחקר, קוראים החוקרים לתכנית לאומית להרחבת היקף לימודי המתמטיקה, כדי לצמצם את פערי השכר העתידיים בין תלמידי המרכז והפריפריה, ולהביא להעדפה מתקנת של תלמידי הפריפריה. החוקרים קוראים לא רק להגדלת תקציבים, אלא לשימוש טוב יותר בהם – תוך שימת דגש על איכות הלימוד וההוראה, וספציפית במתמטיקה – כמקצוע המנבא בצורה הטובה ביותר את ההישגים בשוק העבודה בעתיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה