מדדים ומחקרים

מדד הכתבים המשפטיים: מה גזר הדין של הציבור?

סקר שערך מכון Direct Polls בחן את כתבי המשפט האמינים והמעניינים ביותר בעיני הקהל הישראלי; במפתיע – הכתבים בכלי התקשורת הקטנים נמצאים בפער קטן למדי מכלי התקשורת הגדולים

ניר קומם |  5
גיא פלג, ברוך קרא, תמר אלמוג
בשנתיים האחרונות הפכו כתבי המשפט לפרשנים בכירים שפותחים מהדורות, לא פעם לפני כתבי הכלכלה או הכתבים המדיניים. תחום המשפט משיק לכל תחומי החיים וסדר היום החברתי, כמו גם השיח הציבורי-מוסרי מתעצב בין כתליו – החל מתנועת "Me Too" ופרשיות הטרדה מינית ואונס, דרך סוגיות ביטחוניות כמו הרס בתי מחבלים ועד סוגיות מהותיות על דמותה של הדמוקרטיה – מעמדו של בג"צ ומשפט נתניהו.
רוב הפרשנים מציגים עמדה אחידה, אבל תוצאות הסקר המדורגות מראות כי חלק משמעותי מהציבור מסתייג מפרשנותם. בנוסף, תוצאות הסקר מפתיעות באי ההלימה ההכרחי בין הפופולריות של כלי התקשורת בו מפרסם הכתב ובין האהדה וההערכה לה זוכה הכתב עצמו. כך לדוגמא, פרשני משפט בכלי תקשורת קטנים יחסית מתקרבים מאוד לאלו המשדרים בכלי התקשורת הגדולים.
המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD, בתאריכים ה- 19 וה-20 באוגוסט 2020, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 544 נדגמים בוגרים בני 18 ומעלה מכלל האוכלוסייה בישראל. המדגם לא כלל מגזרים הנחשפים לתקשורת מגזרית בלבד ושאינם צורכים כלל את אמצעי התקשורת הממלכתית והמסחרית בעברית: כ- 4% מהחרדים, 7% מהאוכלוסיה הערבית, ו- 3.5% מעולי ברה"מ דור א'.
במקום הראשון גיא פלג, פרשן המשפט של חדשות 12, בו בחרו 19% בתור הפרשן המשפטי המסקר את המערכת המשפטית באופן האמין והמעניין ביותר. מיד אחריו עם 18% מכלל ההצבעות, ברוך קרא, פרשן המשפט של חדשות 13 המתחרה.
במקום השלישי, בפער משמעותי, עומדת תמר אלמוג, כתבת המשפט של כאן 11, עם 7%. מיד אחריה עומד אביעד גליקמן, כתב לענייני משפט בחדשות 13, עם 5%. מוטי גילת, פרשן התאגיד, זכה גם הוא ל-5%. לא רחוק מגליקמן וגילת, המשדרים ערב-ערב בפריים טיים טלוויזיוני, עומדים נציגי העיתונות המודפסת יהודה יפרח ממקור ראשון עם 4% ואבישי גרינצייג מגלובס עם 3%.
הן גידי וייץ, כתב המשפט של עיתון הארץ, והן עידו באום, פרשן המשפט של דה מרקר, זכו באחוז אחד בלבד מבין המשיבים. 12% מהמשיבים השיבו כי ישנם כתבי משפט אחרים אשר לדעתם עונים לשאלה, ו-26% מהמשיבים טענו כי אף לא אחד מהשמות המוצעים עונה לתואר.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    נתניה
    אבי 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי, הכתבים בחלקם מוטים פוליטית ו/או עקב העדפת המושא לכתבות שהם מפרסמים וכך גם הנשאלים בסקר אז איך באמת אפשר לקבוע מי יותר ומי פחות טוב, כולם יודעים לכתוב או לשדר ביתר דרמטיות כיאה לחפצי חיים בתחום העיתונות שמלא ״בפרשנים ויודעי דבר״, בקיצור גיא, ברוך, תמר והשאר, תהיו הכי אותנטיים לציבור ודי בכך
    סגור
  • 4.
    הסקר מגלם את הפסול שקרה להם
    מנחם 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחת הבעיות המרכזיות של התקשורת מגולמת בסקר הזה. בתקופה האחרונה היטשטש ההבדל בין כתב לפרשן. כל כתב ממהר להיות גם כתב. בתקשורת לא יכול כתב להחזיק גם בעמדת פרשן - זה פסול, וזה גם גורם לחוסר אימות הציבור בתקשורת.
    סגור
  • 3.
    הרוב (26%) לא מאמינים לאף אחד
    עמי 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה מה שצריך להדדליק נורה אדומה לכל חברות החדשות
    סגור
  • 2.
    מעניין, אם כי אני בכלל לא מעריך לטובה את פלג וקרא
    יגאל שפע 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמתפקדים יותר כמו דוברי מנדלבליט והפרקליטות. משהו בנוסח של אביעד גליקמן העילג. הם מביכים ברמת ההתמכרות שלהם להדלפות הבעייתיות של הפרקליטות ובלהיטות לחשוף שיניים מול כל מי שחושב אחרת מהם או אומר להפם בפנים שהם רק כתבלבים חסרי משמעות.
    סגור
  • 1.
    לא הוגנים
    רפי 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל השלושה לא הוגנים
    סגור