מדדים ומחקרים

מדד הפנסיה: היכן מדורגת ישראל בהשוואה לעולם?

סקר שערך אחד גוף הייעוץ Mercer בחן את מערכות הפנסיה במדינות שונות על פי קריטריונים של אפקטיביות, שימור יתרונות לעתיד ואמון המערכת. ישראל תפסה מקום בשלישיה הראשונה
שרון טל |  1
פנסיה (צילום freepik)
מערכת הפנסיה בישראל הינה בין המובילות בעולם, כך עולה מסקר מדד הפנסיה העולמי שערך גוף הייעוץ Mercer ב-39 מערכות פנסיה במדינות שונות, ומכסה כמעט שני שלישים מאוכלוסיית העולם.
 המדד חושב על ידי ציון שניתן לכל מערכת פנסיה בכל מדינה על בסיס 50 שאלות שונות, תוך שקלול המשקף את חשיבותן. השאלות רוכזו סביב 3 מדדי משנה עיקריים: נאותות - אילו יתרונות יכול האזרח לצפות לקבל ממערכת הפנסיה במדינה שלו? ; קיימות - האם המערכת יכולה להמשיך לשמר את היתרונות הללו בעתיד?; אמון המערכת - האם ניתן לסמוך על המערכת?;
מדד הפנסיה הציב את ישראל במקום השלישי בעולם, מיד אחרי הולנד ודנמרק, כאשר היא מקדימה מדינות אחרות בעולם כגון ארה"ב, בריטניה, גרמניה, סינגפור ועוד. עוד עלה מהסקר, כי רמת המינימום להפרשה לקרן פנסיה בישראל גבוהה יחסית למדינות שנבדקו בסקר וששיעור החוסכים מהאוכלוסיה העובדת עומד על כמעט 80% עם השתתפות גבוהה יחסית בכוח העבודה בגילאים מבוגרים יותר.
הדו"ח מציג גם המלצות לשיפור במערכת הפנסיה בישראל. ההצעה לשיפור מתמקדת בשני היבטים עיקריים: הקטנת החוב הממשלתי כאחוז מהתמ"ג בקרנות הפנסיה ויצירת מנגנוני הגנה נוספים במקרה של ניהול כושל מצד הגופים המנהלים.
הדירוג הגבוה ממנו נהנית ישראל נובע בשל יכולתה של המערכת לספק יתרונות ברי קיימא עבור החוסכים, לצד רגולציה חזקה והגנה על החוסכים. מערכת האכיפה והרגולטורים השונים בישראל קיבלו ציונים גבוהים על הפיקוח ההדוק וההנחיות בנוגע למסירת מידע ושקיפות.
המדד נערך ע"י חברת Mercer אשר נחשבת לאחד מגופי הייעוץ וניהול נכסים מהגדולים והמובילים בעולם עם 17 טריליון דולר נכסים מנוהלים ומיועצים, 25,000 עובדים ונוכחות ב- 130 מדינות אשר משרתים בעיקר ממשלות וגופים מוסדיים ברחבי העולם. החברה נסחרת ב- NYSE לפי שווי שוק של 58 מילארד דולר (MMC) והכנסות של כ- 17 מילארד דולר בשנה. 50% מהנתונים בנוגע למערכת הפנסיה בישראל נאספו מנתונים המגיעים ממקורות בינלאומיים שמפורסמים בעולם, כגון: דוחות הפנסיה של ה- OECD, הבנק העולמי והאו"ם. המחצית השנייה הושלמה על ידי יועצי Mercer והשותפים בכל מדינה, ואז נותחו שוב על ידי צוות Mercer.
פיונה דנסייר, בכירה בחברת מרסר: "אני מברכת את ישראל על הופעתה הראשונה בסקר והגעתה לאחד משלושת המקומות הראשונים. התוצאות החזקות שעולות מן הסקר יועילו לכלל אזרחי ישראל. משבר הקורונה הראה ביתר שאת כי על  הממשלות לבחון את נקודות החוזק והחולשה של מערכותיהן כדי להבטיח תוצאות טובות יותר לטווח הארוך לפנסיונרים. ישראל בהחלט יכולה להיות מעודדת מהמיקום הגבוה שלה בדרוג המדינות אך תמיד יש מקום לשיפור".
איציק קבסה, מנכ"ל מיטב דש שווקים גלובליים, השותף של Mercer בישראל, מסר: "אנחנו מודים ל-Mercer  על צירופה של ישראל לדירוג העולמי ועל תמיכתם של אנשי המקצוע במתן פתרונות השקעה לגופים המוסדיים בישראל. הרפורמות המבניות שנעשו בשנים האחרונות בתחום החיסכון הפנסיוני, לרבות חוק פנסיה חובה, פנסיית ברירת מחדל, פנסיית חובה לעצמאים  ועוד, תמכו בכך שמערכת הפנסיה בישראל דורגה באחד משלושת המקומות הראשונים. אנחנו במיטב דש ממשיכים לפעול במטרה להביא לישראל גופי השקעה גלובליים מהשורה הראשונה ולחשוף את המשקיעים המקומיים לפתרונות השקעה מובילים".
איך משפיע נגיף הקורונה על החיסכון הפנסיוני?
ההשפעה של נגיף הקורונה רחבה בהרבה מההשלכות הבריאותיות בלבד. ישנן השפעות כלכליות ארוכות טווח המשפיעות על ענפי פעילות, שיעורי ריבית ותשואות על השקעות עתידיות. בנוסף, רמת החוב הממשלתית גדלה במדינות רבות בעקבות נגיף הקורונה. חוב זה עשוי להגביל את יכולתן של ממשלות לתמוך באוכלוסיות המבוגרות שלהן, באמצעות הגדלת פנסיה או באמצעות מתן שירותים אחרים.
משבר הקורונה אף הגדיל את אי השוויון בין המינים בהפרשות לפנסיה. עוד לפני שהמשבר שיבש כלכלות ברחבי העולם, נשים רבות התמודדו עם חסכונות לפרישה נמוכים יותר מגברים. כעת, פער זה צפוי להתרחב במערכות פנסיה רבות, בעיקר במגזרים שבהם הייצוג הנשי הוא יותר ממחצית כוח העבודה, כגון: שירותי אירוח ומזון.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מדד פנסיות
    סרגיי 10/2020/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בעיה בזה שלא קיים עוד מדינה עם כמות מקבלי פנסיות תקציביות גבעות במיוחד. עם פנסיות רגילות אנחנו בסוף הרשימה.
    סגור