מדדים ומחקרים

רוב הילדים תקועים מול המסך, אך פחות מחצי מההורים מעוניין בשינוי

בסקר עולמי שערכה חברת Ipsos עלה כי 83% מהילדים צופים בטלוויזיה מדי יום וכי רק 41% מההורים מעוניינים באמת לשנות את זה. בתוך כך: יוטיוב Kids פורץ בסערה לחיינו
 
רועי בהריר-פרל | 
ילדים ומסכים (צילום freepik)
סקר שנערך על ידי חברת המחקרים Ipsos גילה כי מאז תחילת משבר הקורונה חל זינוק של לא פחות מ-63% במשך הזמן הממוצע שילדים בגילאי 3-12 מקדישים לצפייה במסכים - מ-2.2 ל-3.6 שעות ביום. כמו כן, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור הילדים הצופים במסכים מדי יום, מ-70% ל-83%.
בסך הכל השתתפו בסקר 508 הורים, שנשאלו במהלך השבוע הראשון של אוקטובר על הרגלי הצפייה של ילדיהם, בגילאים 3-12. המספרים שהוא מגלה משקפים, במידה רבה, את המציאות שאליה נקלעו ילדי ישראל, כמו ילדי שאר העולם, בחודשים האחרונים - מציאות שלא מותירה להם ברירה אלא לשבת מהבוקר מול הטלוויזיה עד שההורים יסיימו לעבוד אחר הצהריים.
בסקר נמצא בין השאר כי חלה ירידה במספר הילדים שצופים בטלוויזיה בין פעמיים לארבע פעמים בשבוע - מ-17% ל-10% - אלא שהסיבה לכך עגומה במיוחד: אותם ילדים שכביכול נגרעו מהספירה פשוט עברו לצפייה יום-יומית בטלוויזיה. עוד נמצא בסקר כי רק 2.3% מבין ילדי ישראל לא צופים בטלוויזיה כלל בתקופת הקורונה, לעומת 3.8% מהילדים קודם לכן.
הסקר בחן גם את השינויים באופי הצפייה של הילדים בזמן הקורונה לעומת זמנים "רגילים" וגילה בין השאר כי 75% מהילדים מקדישים זמן רב יותר לצפייה בטלוויזיה מבעבר וכי 46% צופים ביותר תכנים בידוריים. עוד התגלה כי רק 41% מההורים ציינו שהם "בהחלט מעוניינים" לשנות את הרגלי הצפייה של ילדיהם וכי הדברים שהכי מטרידים את ההורים בכל הנוגע למסכים הם משך הצפייה לצד חשיפה לתכנים בלתי הולמים, לתכנים שאינם מעודדים התפתחות ולצפייה שבאה על חשבון פעילות חברתיות וספורטיבית.
הסיבה הרווחת לצפייה של ילדים בטלוויזיה היא, על פי ההורים שהשתתפו בסקר, הפגת השעמום. בנוסף, ציינו ההורים כסיבה מרכזית גם את העובדה שהצפייה של הילד מאפשרת להם זמן לעבודה ולמטלות הבית. נתון מדאיג במיוחד נוגע למעורבות ההורים בתכנים שבהם הילדים צופים: 68% מההורים הודו שהם לא משתמשים בכלים לבקרה הורית כלל ורק 19% מההורים ציינו שהם צופים יחד עם ילדיהם בטלוויזיה לעתים קרובות.
החדשות הטובות? ובכן, כרגע, כל עוד מגבלות הקורונה עדיין בתוקף, קשה למצוא דרך אחרת לבדר את הילדים. מצד שני, אפליקציית יוטיוב Kids, שהושקה בארצות הברית לפני חמש שנים והפכה בתקופת הקורונה לאחת הפופולריות בעולם, הושקה הבוקר סוף סוף גם בישראל. מדובר באפליקציה שמציעה תכנים רבים ומגוונים, מחולקים על פי קבוצות גילאים, שמסייעת להורים לשלוט במה שילדיהם צופים בו, כמו גם במשך הצפייה.
האפליקציה מצוידת בממשק ידידותי להורים ולילדים, המחולק לשבע קטגוריות (למידה, תחביבים, מוזיקה, אמנות, צעצועים, יוטיוברים, גיימינג, מופעים וסרטים). היא זמינה כבר עכשיו להורדה בחינם בגוגל פליי ובאפ-סטור, וכמו כן השירות קיים גם באתר. ההורים, מצדם, יכולים לסנן את התוכן באפליקציה באופן ידני או להפעיל את מצב "תוכן מאושר בלבד", וגם להגביל את זמן הצפייה באמצעות הפעלת טיימר. השירות מוצע בחינם (עם פרסומות) או בתשלום, דרך מנוי פרימיום שעולה 24 שקל לחודש וכולל גם את תכני יוטיוב פרימיום הרגילים ואת יוטיוב מיוזיק.
השירות משלב בין תכנים מקומיים לבינלאומיים, שמקורם בגופי תוכן כמו "כאן חינוכית", "ניק ג'וניור", "וויז" ועוד, לצד תכנים מסוננים אחרים שמגיעים מרחבי הרשת. הוא מחולק לארבע רמות תוכן: גילאי 5 ומטה, 5 עד 7, 8 עד 12 ותוכן שסונן על ידי ההורה. אגב,  בשירות, שהן גם מבוע ההכנסות העיקרי שלו, אמורות להיות מותאמות לתכנים המוצגים בו, אם כי בעבר נצפו לא מעט מקרים של סרטונים לא ראויים שהצליחו "לעקוף" את האלגוריתם של יוטיוב, כך שלהורים עדיין מומלץ לשים לב.
תגיות סגר | קורונה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה