מדדים ומחקרים

דוח העושר: ירידה במספר המיליונרים הישראלים; הפסדים למיליארדרים

דוח בנק קרדיט סוויס חושף זינוק בהונם המשותף של עשירי ארצות הברית ואירופה לעומת ירידה בהיקף ההון של 10 המיליארדרים הישראלים. העושר הממוצע של תושב ישראל: 220,996 דולר
רועי בהריר-פרל | 
אייל עופר, שרי אריסון, טדי שגיא (צילום ויקיפדיה/Ofer Global, פייסבוק/שרי אריסון, יונתן בלום)
למרות משבר הקורונה, ובמקרים מסוימים אף הודות לו, חיים היום בישראל 157,286 מיליונרים. ואולם, על פי דוח העושר שפרסמה מחלקת המחקר של בנק קרדיט סוויס (Credit Swiss Wealth Report 2020) מספר המיליונרים בארץ ירד ב-154 מאז תחילת המשבר, בשל הירידות בשווקים ובמחירי הנדל"ן. מספר המיליארדרים בארץ נותר כשהיה: 10. על פי דירוג פורבס, עשרת המיליארדרים בישראל הם אייל עפר (7.5 מיליארד), סטף ורטהיימר (6.2 מיליארד), טדי שגיא (4.5 מיליארד), יורי מילנר (3.8 מיליארד), שאול שני, (3.8 מיליארד) עידן עופר (3.7 מיליארד) שרי אריסון (3.3 מיליארד), ארנון מילצ'ן (3.3 מיליארד) יצחק תשובה (3.2 מיליארד) וגיל שוויד (2.3 מיליארד).
עוד עולה מהדוח כי נכון לסוף יוני השנה העושר הממוצע של כל אחד מהמיליונרים הישראלים הוא 3.33 מיליון דולר נטו - זאת, בדומה לשווי הנכסים של המיליונרים בסוף השנה שעברה. נתון זה מציב את ישראל, על פי קרדיט סוויס, במקום ה-30 ברשימת המיליונרים העולמית. העושר הממוצע של כל תושב בישראל עומד, נכון לסוף יוני, על 220,996 דולר - זאת, לעומת 222,513 דולר בתחילת השנה - מה שמציב את ישראל במקום ה-20 ברשימת העושר הממוצע למבוגר בעולם. 
 
המיליארדרים הישראליים מפסידים
ישראל, עם עשרת המיליארדרים שלה, נמצאת במקום ה-18 והמכובד בעולם בכמות האזרחים האוחזים בנכסים בשווי של מיליארד דולר ומעלה. המיליארדרים הישראליים איבדו ביוני האחרון בלבד, כתוצאה ממגיפות הקורונה והשפעותיו על השווקים הפיננסיים, כ-2.7 מיליארד דולר מעושרם הכולל.  זאת, בשעה שהמיליארדרים ברוב העולם רשמו דווקא גידול של כ-2.8 מיליארד בהיקף העושר שלהם באותו החודש.  לפי הדוח, העושר הכולל של עשרת המיליארדים הישראליים ירד ב-26% מאז תחילת המשבר - זאת, לעומת ירידה ממוצעת של 15.2% שנרשמה בעושרם הכולל של כל אלף המיליארדים בעולם כולו.
במקום הראשון בדירוג כמות המיליארדרים פר מדינה נמצאת ארה"ב, כמובן, עם 358 מיליארדרים האוחזים בהון כולל של 83.1 מיליארד דולר בממוצע לאדם (נכון ל-30 ליוני 2020).  במקום השני ניצבת סין עם 142 מיליארדרים, שהונם הכולל מסתכם ב-103.2 מיליארד דולר בממוצע לאדם.  את החמישייה הראשונה ברשימת המיליארדרים סוגרות גרמניה, רוסיה והונג קונג. 
העשירים בעולם הפכו עשירים עוד יותר
מהדוח עולה כי כמה מהמיליארדרים העשירים ביותר בעולם הגדילו את העושר שלהם אפילו ביותר מ-50% בתקופת הקורונה  (בין ה-18 במרץ ל-30 ביוני 2020). לפי הדירוג של מגזין פורבס, ג'ף בזוס (Jeff Bezos), מנכ"ל אמזון, הגדיל בתקופת משבר הקורונה את הונו  מ-113 מיליארד דולר ל 165 מיליארד דולר. הונו של מארק צוקרברג מפייסבוק עלה בתקופת הקורונה מ-55 מיליארד דולר ל- 84 מיליארד דולר. נתונים אלה תורמים לעלייה הממוצעת של 21% בקרב 1,000 המיליארדרים העשירים ביותר בעולם. מצבם הטוב של המיליארדרים בארצות הברית בא לידי ביטוי בין השאר בגידול שנרשם שם בענפי ההי טק והטכנולוגיות.  מי שנפגעו היו המדינות בהן מיליארדרים הרוויחו פחות - איטליה ובריטניה. מדובר בשתי מדינות שנפגעו מהקורונה באורח קשה, בעיקר בענפי הכלכלה המסורתיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה