מדדים ומחקרים

רעבים ללחם: דו"ח העוני של ארגון "לתת" חושף פגיעה כלכלית עצומה באזרחי ישראל

משבר הקורונה הביא לכך ש-145 אלף משפחות נוספו למעגל חוסר הביטחון התזונתי, שיעור המשפחות שהתדרדרו לעוני עלה ב-9.2% ורק 21.7% מהציבור סבורים שהממשלה מטפלת בבעיה
רועי בהריר-פרל |  1
עוני בישראל (צילום פלאש 90)
ארגון לתת פרסם הבוקר (רביעי) את דו"ח העוני האלטרנטיבי שלו לשנת 2020, המשקף מציאות עגומה. על פי הדו"ח, משבר הקורונה פגע כלכלית ביותר ממחצית מאזרחי המדינה, כששיעור המשפחות שהידרדרו לעוני בעקבותיו עלה ב-9.2% ומספרן עומד כעת על יותר מרבע מיליון.
בנוסף, הדו"ח חושף כי לא פחות מ-422 משקי בית בארץ נקלעו השנה למצוקה כלכלית - זינוק של 14.5% ביחס לאשתקד - וכ-143 אלף משפחות בישראל נוספו למעגל חוסר הביטחון תזונתי.  עוד עולה מהדו"ח של לתת כי רק רבע ממשקי הבית בארץ מוגדרים ככאלה שחיים במצב כלכלי "טוב" וכי 24% מהציבור בישראל נזקקו לסיוע ולא קיבלו אותו.
הדו"ח האלטרנטיבי של ארגון לתת משקף את הפן האנושי של העוני ולדברי מחבריו הוא "חושף, בצורה פשוטה ובהירה, את משבר האמון והשבר הפנימי שאנו חווים בימים אלה בינינו לבין עצמנו ברמה החברתית והלאומית". בין הנתונים הקשים שהוא מציג בולט מאוד הגילוי כי מעמד הביניים בישראל הצטמצם כתוצאה מהמשבר בשישית (כ-15% ביחס לאשתקד) ושליש מבני מעמד זה - עמוד היסוד של החברה הישראלית בעשורים האחרונים - ירדו לפחות ברמה אחת במדרג הכלכלי.
 
מייסד ויו"ר לתת ז'יל דרמון. צילום: באדיבות לתת
656,000 (22.6%) משפחות בסך הכל חיות כיום באי ביטחון תזונתי בישראל, מתוכן 286,000 (9.9%) משפחות חיות באי ביטחון תזונתי חמור. זאת, בהשוואה ל-513,000 (17.8%) ו-252,000 (8.8%) לפני פרוץ משבר הקורונה. הצורך בסיוע זינק בשיעור של 70%, כשרבע (24%) מהאוכלוסייה הזדקקה לסיוע ולא קיבלה אותו.
זאת ועוד: 80% מהמשפחות העובדות שחיו בעוני עוד לפני הקורונה נפגעו תעסוקתית כתוצאה מהמשבר הכלכלי, 62% מנתמכי הסיוע מעידים שמצבם הכלכלי נפגע במידה רבה או רבה מאוד בעקבות המשבר, ו-55.6% מהנתמכים מעידים כי בזמן הקורונה התווסף להם חוב - כמעט כפול מהאוכלוסייה הכללית (29.8%). בנוסף לכך, 86% מהקשישים נתמכי הסיוע חוו תחושת בדידות במהלך המשבר ו-21.6% מהם חששו בתקופת משבר הקורונה למות בביתם ושאיש לא ידע מכך.
בכל הנוגע לאי שוויון הזדמנויות בחינוך, הדו"ח מצא כי ל- 73.9% מנתמכי הסיוע אין מחשבים ללמידה מרחוק ול-70% מהמשפחות הנתמכות אין אפשרות לרכוש ציוד בסיסי לבית הספר. מה הציבור הישראלי חושב על כך זה? ובכן, 79.1% ממנו סבור שהממשלה היא האחראית לצמצום העוני, אך רק 21.3% מהציבור חושב שהיא אכן מטפלת בבעיה.
"דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2020, הוא דו"ח קשה, כואב, מהקשים שעמדו לנגד עיני", לאמר נשיא המדינה רובי ריבלין עם קבלת המסמך מארגון לתת. "הדו"ח מראה כיצד משבר הקורונה הפך ממשבר בריאותי למשבר כלכלי וחברתי רחב ועמוק. לצד הפגיעה הממשית במעמד הביניים, מתברר שהאוכלוסיות הכי הפגיעות, סובלות בצורה הקשה ביותר בזמן המשבר הנוכחי".

גלעד טנאי, מייסד ויו"ר מכון ERI: "המחקר השנה נעשה בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים הגדולים שידענו. לכן, הרחבנו את המבט השנה מעבר לעוני, כדי לתקף את ממדיה האמיתיים של המצוקה הכלכלית, מאפייניה ועומקה. החשש הגדול הוא שמצוקה כלכלית שנגרמה ממשבר זמני, אם לא תטופל, תדרדר משפחות לעוני ובהמשך לעוני כרוני. הסכנה הזו מוחשית גם עבור משפחות שקודם למשבר היו במצב כלכלי סביר ואפילו טוב. חשיבות המחקר בכך שהוא מאפיין את המשפחות שנמצאות במצוקה ובסיכון להידרדרות נוספת ובכך עוזר למקד את מאמצי הסיוע ולהפוך אותם לאפקטיביים יותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למעלה כתוב ש-422 משפחות נקלעו למצוקה. הנכון: 422 אלף!
    תיקון טעות 12/2020/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסוף הכתבה כתוב נכון: 422 אלף.
    סגור