מדדים ומחקרים

תוצאות האמת של הרשת: המפלגות החזקות ביותר באונליין

מהשוואה בין כוחן האלקטורלי של המפלגות לכוחן הווירטואלי, מתברר שהפערים משמעותיים: העבודה, מרצ וכחול-לבן הן בין המפלגות החזקות ביותר ברשתות החברתיות אך קורסות בכל הסקרים
רועי בהריר-פרל | 
מפלגות ברשתות החברתיות
על פניו, דירוג המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-24 על פי כוחן ברשתות החברתיות משקף יותר את כוחן האלקטורלי בשטח יותר מאשר דירוג החשבונות האישיים של מי שעומדים בראשן. אחרי הכל, רבים עוקבים אחרי אביגדור ליברמן, לדוגמה, כיוון שהוא אביגדור ליברמן ולאו דווקא בשל תמיכתם במפלגת ישראל ביתנו שבראשה הוא עומד. כך גם לגבי יאיר לפיד, גדעון סער, רון חולדאי, וכמובן, ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לעומת זאת, מעקב אחר מפלגה ברשת חברתית מעיד על תמיכה כמעט ודאית בה ולכן, כביכול, מדובר בדירוג בעל חיבור הדוק יותר למה שצפוי בקלפיות. עוד לפני שנעבור לתוצאות "האמת" (לפחות ברשת) חשוב לזכור דבר אחד: מפלגות, במיוחד בישראל, נוטות לקום וליפול במהירות רבה, ומפלגות חדשות נוטות לתפוס תאוצה בתוך פרק זמן קצר מאוד. במילים אחרות, להבדיל ממספר העוקבים של אדם, מספר העוקבים של מפלגה מסוימת נגזר, במידה רבה, מאורך פרק הזמן שבו חשבון המפלגה נמצא באוויר. כך למשל, למפלגת מרצ יש 11.5 אלף עוקבים בטוויטר, בעוד שלמפלגת תקווה חדשה יש רק 559 עוקבים - מה שמאוד לא משקף את מצבן של שתי מפלגות אלה בסקרים.
זאת ועוד: בדירוג המפלגתי בולטת היעדרותן של המפלגות החרדיות והדתיות מפלטפורמות כמו טוויטר ואינסטגרם, בהן ציבור זה עושה שימוש מינורי בלבד. מצד שני, כוחן בפייסבוק גבוה למדי יחסית למפלגות החילוניות והערביות. למפלגת הבית היהודי, לדוגמה, יש 31 אלף עוקבי בפייסבוק ורק 1,210 עוקבים בטוויטר, ולמפלגת הציונות הדתית יש 20.5 אלף עוקבים בפייסבוק לעומת 846 עוקבים בלבד בטוויטר.
העיוות שיוצר פרק הזמן שחלף מעליית חשבון המפלגה לאוויר בא לידי ביטוי, לדוגמה, במספרים של כחול לבן ברשתות החברתיות - 38.5 עוקבים בטוויטר, 38.8 אלף עוקבים בפייסבוק, 19.5 אלף עוקבים באינסטגרם - הגבוהים בהרבה מכוחה העכשווי, כפי שהוא משתקף בסקרים. באופן כללי, הפייסבוק - כפי שמגלה דירוג זה - הוא אכסניה חזקה יותר עבור מפלגות מאשר הטוויטר, המזוהה יותר עם חשבונות אישיים. כוח באינסטגרם, עבור פוליטיקאים ומפלגות כאחד, הוא בגדר בונוס (שמפלגות דתיות וחרדיות לא מכירות בו).
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה