מדדים ומחקרים

רמת החיים ירדה, כמות העניים גדלה: שיא שלילי של 12 שנה במדד קו העוני

ביטוח לאומי פרסם את מדד העוני במדינת ישראל בשנת 2020. מהדוח עולה כי לראשונה מזה שנים ארוכות, אנו עדים לירידה ברמת החיים של האוכלוסייה. רמת החיים של המשפחות בישראל ירדה בתקופת הקורונה בשיעור של 22.7%
ארנולד נטייב | 
עוני בישראל (צילום פלאש 90)
המוסד לביטוח לאומי פרסם הערב (חמישי), את מדד העוני לשנת 2020. מהדוח עולה כי לראשונה מזה שנים ארוכות, חלה ירידה ברמת החיים של האוכלוסייה. מממצאי הדוח עולה שרמת החיים של המשפחות בישראל, כפי שהיא נמדדת על פי ההכנסה החציונית, ירדה בתקופת הקורונה בשיעור ניכר של 22.7%. 
על פי הנתונים המדאיגים, מספר הישראלים הנמצאים מתחת לקו העוני (הנגזר מהשכר החציוני) עלה בשיעור של 4.4%. הפעם האחרונה שבה אירע דבר דומה, הייתה במשבר הכלכלי של שלהי 2008.
מדובר על ירידה חריגה ברמת החיים, בהשוואה לשנים קודמות שבהן רמת החיים בדרך כלל עלתה בשיעור של 3% - 4% בשנה. ההכנסה הפנויה, בין היתר בזכות התערבות הממשלה, ירדה בשיעור נמוך בהרבה של 2.5%.
במילים אחרות: הסיוע שניתן מהממשלה בעקבות משבר הקורונה צמצם את הפגיעה ברמת החיים כתוצאה מהמשבר, ובעשירון התחתון ההכנסה הפנויה לנפש לא רק שלא פחתה, כפי שקרה בשאר העשירונים – אלא אף עלתה. יוצאים מהכלל הם העצמאים, שתחולת העוני בקרבם עלתה ב-2020 למרות הירידה בקו העוני וההתערבות הרבה של הממשלה.
אחד המשתנים שנבדקו הוא גיל הנבדקים: בעוד שההכנסה של צעירים עד גיל 44, ירדה בשיעורים של 11-12%, כשמדובר בהכנסה הכלכלית ובכ-3% כשמדובר בהכנסה הפנויה, ההכנסה של מי שנמצאים בגיל הפרישה  ירדה בשיעורים נמוכים בהשוואה לכל אוכלוסייה וכשמדובר בהכנסה הפנויה הירידה מתונה מאוד, ירידה של פחות ממחצית האחוז.
ההכנסה של אוכלוסיות המודרות משוק העבודה, המתאפיינות ברמת עוני גבוהה מאוד בדרך כלל עלתה בכ-6% הודות למענקים אוניברסליים שונים, כגון המענק לכל המשפחות עם ילדים בפסח 2020 והמענק לכל אזרח שניתן בקיץ 2020.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה