ויראלי

ראש הממשלה שיתף "מאמר" של פורבס ועורר סערה בטוויטר

נתניהו התפאר במוצאי החג בכך שמגזין פורבס קבע כי ישראל היא המקום שהכי בטוח לחיות בו בתקופת הקורונה, אך התברר שמדובר בכתבה מסחרית. טוויטר יצא מגדרו והמגזין פרסם הבהרה "זה אינו דירוג של פורבס" 
רועי בהריר-פרל | 
בנימין נתניהו, פורבס (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו, freepik, מסך מאתר פורבס)
האם ישראל היא אכן המקום הבטוח העולם בעידן הקורונה? ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען שכן. אתמול במוצאי החג (ד'), ראש הממשלה צייץ טענה לפיה ישראל היא "המדינה הבטוחה בעולם במלחמה בקורונה", כשהגוף המדרג הוא לא פחות מהמגזין היוקרתי "פורבס": 
המורל הלאומי קפץ בהתאם, אלא שאז התברר שיש קאצ': לא מדובר בכתבה, במחקר או  בדו"ח של פורבס, אלא בתוכן שיווקי מטעם קרן הון סיכון (DKG) אנונימית יחסית, המעסיקה 10 עובדים בלבד. בפרסומי קרן זו נאחז נתניהו, בשוגג או בכוונת מכוון, גם בעבר. 
הציוץ הפך לשיחת היום בטוויטר, לאחריה השלוחה המקומית של פורבס אף פרסמה ציוץ הבהרה בנושא: "חשוב לנו להדגיש אין מדובר בדירוג של פורבס ישראל או פורבס ארה״ב אלא במאמר אורח שנכתב על ידי בכירה בקבוצה שערכה את המחקר, וכך יש התייחס אליו".
 
קראו עוד ב-ice
תהיות עלו בטוויטר נוכח ההסבר הזה ביחס לאמינותו של ראש הממשלה. על כן פורבס ישראל צייץ הבהרה נוספת, שאינה משתמעת לשני פנים: "המאמר הועלה בפלטפורמת הבלוגים של פורבס ארה״ב (contributors). זהו אינו תוכן מערכתי, או דירוג של פורבס". 
 
זאת ועוד: מתברר שמי שחתומה על ה"מאמר" המדובר היא אישה בשם מרגרטה קולנגלו. בדיקת בזק העלתה שאותה קולנגלו - כפי שמצוין בגילוי נאות של פורבס - היא ממייסדי קרן הון הסיכון DKG ומנהלת בחברה. המאמר, אגב, בכלל פורסם בפלטפורמת הבלוגים של המגזין היוקרתי - מקום שהרבה יותר קל לפרסם בו חומרים מטעם גופים חיצוניים מאשר במגזין עצמו. 

צילום מסך מתוך פורבס
התגובות, מן הסתם, לא איחרו לבוא. חלקן הזכירו כי הפרסום הראשון של ה"מחקר" המדובר בזירה המקומית נעשה על ידי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה. נתניהו הצעיר הגיב לזה אתמול בלילה, כששיתף מחדש ציוץ של כתב ישראל היום גלעד צוויק, לפיו "כותבת המאמר פרסמה בחצי השנה האחרונה 11 מאמרים בפורבס, כולל המחקר המדובר בו מככבת ישראל. סביר להניח שפורבס לא היו מסכנים שמם ומעמדם ומאפשרים לחלטוריסטית סוג ח' לפרסם אצלם רק כדי לעצבן את ברק רביד": 
ואולם, גם צוויק, בהמשך לאותו ציוץ, מודה: "הייתי נמנע מהמילים 'המגזין פורבס מדרג' בציוץ של נתניהו, שכן לא מדובר בקביעה של המערכת". 
מיותר לציין שהפרשה עוררה הדים רבים בטוויטר - בעיקר נגד ראש הממשלה וסביבתו. כתב ידיעות אחרונות עמיחי אתאלי דירג, "מטעם פורבס", את יאיר נתניהו במקום הראשון ב"דירוג העובדים הכי חרוצים במשק": 
 
ואילו עיתונאי הארץ חיים לוינסון דווקא השתלח בפורבס: 
 
"הבעיה היא שזה אף פעם לא נשמע מספיק חזק כמו הפרסום הראשוני ולא מהודהד כמוהו", התלוננה פסיכולוגית קלינית בשם אורלי בור שגב, "יש לנתניהו אינסוף דרכים להפיץ את הפייק וכל תיקון נתפס כקטנוני - עד כדי כך שיש לי הרגשה שאנשים חיים בזרמי תודעה ממש שונים. הם לא מבינים איך אנחנו מאמינים לשקרים ואנחנו לא מבינים איך הם מאמינים". "אתם חוזרים על המילה "מאמר" שוב ושוב", צייץ צלם העיתונות הבינלאומי בועז ארד, "זה לא מאמר, זו מודעה פרסומית". 
 
בינתיים, אגב, הורדה מהאוויר ידיעה של N12 אודות ה"מחקר" המעודד. סביר להניח שגופי תקשורת נוספים ילכו בעקבותיהם. 

צילום מסך של N12

מלכודת דבש
אין זו הפעם הראשונה שנתניהו ממהר לשתף נתונים שאמינותם מוטלת בספק. הוא התגאה בכך לראשונה ב-31 במרץ, כששיתף ציוץ של ערוץ 20 תחת הכותרת "ישראל במקום הראשון בדירוג המדינות הבטוחות" ולצדו כתב "ממשיכים להילחם ולנצח": 
 
למחרת, נתניהו הכריז בתדרוך לעיתונאים ולציבור כי "חברה מכובדת בהונג קונג דירגה את ישראל במקום הראשון בעולם בהתמודדות עם התפשטות הקורונה". הגאווה הלאומית התעוררת, אולם זה נשמע טוב מכדי להיות נכון.
ואכן, זמן קצר לאחר מכן גילה יו"ר סוכנות החלל בישראל וראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב, האלוף במיל' פרופ' יצחק בן ישראל, כי אותה "חברה מכובדת בהונג קונג" היא למעשה קרן הון סיכון אנונימית, אזוטרית, שמעסיקה, כאמור, 10 עובדים בלבד. את ההכרזה של נתניהו, הוא כינה "האמא של הפייק ניוז". 
הקרן העלומה והקטנטנה הזאת נקראת (DKG (Digital Knowledge Group וייסד אותה אוליגרך בשם דימיטרי קמינסקי - אדם שעל פי פרסומים שונים מקדיש את מרבית זמנו והונו לפרויקטים שקשורים ל"הארכת חיים". לפני כמה שנים הוא אף הציע פרס של מיליון דולר למי שיחצה את גיל 123. 
נתניהו עצמו הודה בטעות בעקיפין, כשצייץ מעין "תיקון" להכרזתו, לפיו ישראל היא "מהמדינות הבטוחות בעולם" (כלומר, לא הבטוחה ביותר, אלא מהבטוחות ביותר) וכדי לחזק את הטענה, ואולי גם להשכיח את הטענה הקודמת, צירף לציוץ סרטון תדמית מושקע: 
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה