ויראלי

ערכים או כסף? הצעד שיכול לשנות את מאזן הכוחות בתעשיית הספורט

מה תפקידם של גיבורי תרבות? שחקני ה-NBA עושים את הלא ייאמן ומנצלים את מעמדם לטובת קידום הערכים בהם הם מאמינים, גם במחיר של חריקת בלמים למכונה העסקית המשומנת של ליגת ה-NBA

ניר קומם | 
שחקני ה-NBA עם הכיתוב "Black Lives Matter" (צילום פייסבוק/Black Lives Matter UNLV)
אמש (רביעי) החרימו שחקני ה-NBA את משחקי הפלייאוף בבועה באורלנדו כמחאה על הירי בג'ייקוב בלייק לעיני משפחתו על ידי משטרת וויסקונסין. ב-NBA הוציאו תגובה רפה, בה נאמר שיקבעו מועד חדש עבור המשחקים שבוטלו. ההחרמה ההיסטורית שאירעה אמש מייצגת מאבק בין עובדים לתאגידים באשר לסוגיות של אחריות ציבורית והזכות להביע מחאה, וצפויה לשנות את היחסים בין ליברליזם לקפיטליזם.
ענף הספורט, כמו ענפי תרבות אחרים, קרוע בין הרוח לחומר. מחד, ספורט הוא בראש ובראשונה ערכים – הסיפורים האישיים של המתחרים, שאיפה להישגיות, מחויבות לקבוצה ודבקות במטרה. מאידך, חוקי הביזנס קובעים שההצגה חייבת להימשך עבור מאות מיליוני צופים ברחבי העולם, שצופים עונה אחר עונה בקבוצות העל. ליגת ה-NBA מגלגלת מחזור של למעלה מ-9 מיליארד דולר בעונה, ובעסק שכזה אין מקום לטעויות או שינויים.
מבין כלל העוסקים באימפריית הכדורסל האמריקנית – הבעלים, אנשי הפרסום והמכירות, עובדי המגרש וכתבי הספורט – בסופו של יום, הליגה שייכת לשחקנים. הם ליבו של הקסם, ואליהם נושאים הצופים את עיניהם. המעמד המיוחד מקנה להם כוח אדיר להשפיע ולשנות מציאות, כוח לו רבים מייחלים אך מעטים בלבד זוכים בו.
מהונג קונג ל- Black Lives Matter
לפני 9 חודשים, בשיאן של המחאות בהונג קונג כנגד המשטר הסיני הדכאני, צייץ דריל מורי, הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס מליגת ה-NBA, הבעת תמיכה במוחאים: "הילחמו עבור החופש. עמדו עם הונג קונג". הציוץ הבודד עורר סערה בקרב הצופים הסינים, המהווים כ-10-15% מכלל הצופים בליגה, שקראו להחרמה של משחקי הליגה. רשתות השידור הסיניות הודיעו כי יפסיקו לשדר את המשחקים. הליגה, שחששה מהפסדי ענק בשווי מיליארדי דולרים בשל אובדן הקהל הסיני, מיהרה לתקן את הבלאגן: מורי מחק את הציוץ והביע התנצלות, ואפילו שחקן העל לברון ג'יימס גויס כדי להביע עמדה כי אינו תומך בעמדתו של מורי, וכי הוא לא מתנגד לפעולות המשטר הסיני.
האירוע הנקודתי הזה הדגים כי הקו האדום עובר היכן שההכנסות מתחילות להיפגע. על אף הקו הערכי המוביל בליגה, המקדש ליברליות – אג'נדה לחוד וכסף לחוד.
אך נראה שעניי עירך קודמים, והפעם – כשמדובר בקהילת השחורים בארה"ב, השחקנים בחרו שלא לשתוק ולעמוד על הרגליים האחוריות. ללא התחשבות בהשלכות הכלכליות, החליטו שחקני ה-NBA להחרים את משחקי הפלייאוף כאות מחאה על האלימות המשטרתית בארה"ב. השחקנים מקשיבים לקהל שלהם ולהלך הרוח הציבורי, והשתמשו במעמדם כגיבורי תרבות וכמשפיענים ברשתות החברתיות כדי לקדם את ערכי ומטרות מחאת ה-"BlackLivesMatter". האירוע האחרון משנה את חוקי המשחק העתידיים בין השחקנים, שלכודים בחוזים שמנים אך כובלים, לבין תאגידי הענק של הקבוצות בליגה בכל הקשור לזכות למחות. במה זה כוח - תשתמשו בו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה