ויראלי

הסטורי של 2020: סוגרים שנה מהפכנית בדיגיטל

ממהפכות שהתחילו בטיקטוק ועד לטירוף השופינג באינסטגרם, 2020 ומשבר הקורונה האיצו את התהליכים הדיגיטליים בעולם - והמרוויחות הגדולות הן פלטפורמות הסושיאל, ענקיות הגיימינג וכוכבי הרשת. מסכמים את השנה הגדולה של הדיגיטל
דולב משה |  1
בנימין נתניהו, טיקטוק (צילום פלאש 90, unsplash)
כולם מדברים על טיקטוק. 2020 הייתה שנת הפריצה של טיקטוק ובחודשים האחרונים כולם כבר הבינו שהיא לא רק אפליקציה, אלא תרבות שלמה שמשפיעה על כל זירה אפשרית- מקניות ועד פיננסים, בישול, בריאות ופוליטיקה. אז מה קרה השנה ברשת החברתית הסינית שהשתלטה על העולם?
מעבר לשליטתה האבסולוטית בראש טבלת ההורדות, הפכה טיקטוק לפלטפורמה אקטיביסטית שהניעה מהפכות ענק באמצעות תכנים שליבו את מחאת Black lives matter, הביכו את טראמפ ודחפו את ביידן לנשיאות. האיום של טראמפ בדבר חסימה של טיקטוק בארה"ב רק יצר סביבה אהדה נוספת ומשך אליה שיתופי פעולה גלובליים עם חברות ענק כמו וולמארט, אורקל ושופיפיי. 
טיקטוק לא עצרה במהפכות חברתיות, וחוללה שינוי גם בעולם המוזיקה ובתרבות הפופ-
להיטים ויראליים של מוזיקאים שחלקם אנונימיים כבשו לחלוטין את מצעד הבילבורד ואת MTV ויוצרות כמו צ'ארלי דמיליו בת ה-16 הפכו למגה-סלבס עם יותר מ-100 מיליון עוקבים, משקה על שמה בדאנקין דונאטס וסדרה על חייה ב-HULU.  

צילום מסך מתוך ערוץ הטיקטוק של צ'ארלי דמיליו
האלגוריתם של טיקטוק ידע לייצר לנו השנה גם סיפורי סינדרלה כמו הסיפור של נייתן אפוקדה, עובד במחסן תפוחי אדמה שהפך לתופעה ויראלית בינלאומית ועל הדרך החזיר לתודעה גם את מותג אושן ספריי ולהקת פליטווד מק.
לשכפל את ההצלחה
ענקיות הסושיאל הבחינו במהפכה שיצרה טיקטוק והחליטו להשיק פיצ'רים מתחרים- אינסטגרם השיקה השנה את REELS, שמאפשר צילום ועריכה של תכנים מוזיקליים קצרים בפיד ייעודי, יוטיוב התחילה לבחון את פיצ'ר ה-SHORTS שלה ופייסבוק השיקה בהודו את אזור ה-Short videos שכולל גם הוא פיד גלילה של סרטונים קצרים וטרנדיים.
מעבר לגוגל ופייסבוק, מי שטיפסה לסירוגין לראש מצעד ההורדות הייתה TRILLER, אפליקציית סרטונים קצרים מבוססי מוזיקה ותיקה, שנסקה בשנה האחרונה והופכת לאט לאט למתחרה ראויה לענקית הסינית.
העולם שייך למשפיענים?
חלק ניכר מתקציבי השיווק עבר השנה מערוצי המדיה המסורתיים והפבלישרים למשפיענים, לפי דו"ח עדכני של חברת המחקר KLEAR, התפוצה של תכנים בשיתוף משפיענים עלתה השנה ב-57%. ההשפעה של משפיענים נותנת את אותותיה ברמה השיווקית וגם ברמה העסקית, אחת מהדוגמאות הבולטות היא מניית עדיקה, שזינקה ב-40% בתוך שלושה ימים בלבד בעקבות פוסט מפרגן ששיתפה צ'ארלי דמיליו בטיקטוק.
גם בארץ גופי תוכן מיישרים קו עם המגמה, HOT לדוגמה השיקה השנה את fresh, ספריית VOD ראשונה מסוגה, שכולה על טהרת תכנים בשיתוף כוכבי רשת. 

מתוך ערוץ היוטיוב של HOT VOD young
מה מגדיר סלב? השנה שטשטשה את הגבולות
משבר הקורונה דחק גם את הסלבס, השחקנים והמוזיקאים למצוא דרכים יצירתיות להמציא את עצמם מחדש, ואלה פנו להקמת ערוצי יוטיוב וטיקטוק, תוך שהם חוברים לכוכבי הרשת ומשפיענים שסייעו להם להגיע לקהלים חדשים ולהבין את הפלטפורמות.
מערוץ היוטיוב של יעל בר זוהר, הטיקטוק של מיה דגן והדואט של רותם כהן עם היוטיובר קווין רובין, שהגיע השנה למקום הראשון בדירוג הסרטונים החמים של יוטיוב ישראל, מעל לשמות כמו עומר אדם. 

צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של קווין רובין
משפיענים וירטואליים
אם חשבתם שמשפיענים זה טרנד ב-2020, חכו שתשמעו על המשפיענים הוירטואליים.
לאורך השנה ובזמן שמשפיענים בשר ודם נמצאים תחת סגר, יוצרים שונים פיתחו פרסונות וירטואליות שמייצרות תוכן ומבלות בלוקיישנים אקזוטיים, יוצרות אינטראקציות אחת עם השניה ואפילו משיקות שיתופי פעולה מסחריים עם מותגים, הבולטת שבהן היא ליל מיקיילה, שהספיקה לצבור קרוב ל-3 מיליון עוקבים. 

צילום מסך מתוך עמוד האינסטגרם של lil miquela
ואם זה לא מספיק- השנה הושקו גם מיזמים כמו Happy99, מותג איקומרס שרוצה למכור לכם בגדים ונעליים וירטואליים. העתיד כבר כאן?
הגיימינג מגיע למיינסטרים
השנה נשברו שיאים חדשים בעולם הגיימינג, מיליוני שחקנים חדשים נהרו למשחקי אונליין, חברות ציוד קצה דיווחו על סולד-אאוט, השקת PS5 יצרה היסטריה עולמית ואפילו XBOX השיקה קונסולה חדשה באירוע דיגיטלי ראשון מסוגו עם שני הגיימרים-יוטיוברים הגדולים בישראל.
הכוכב של 2020 בעולם הגיימינג הוא ללא ספק AMONG US, משחק האונליין המחתרתי שתפס תאוצה ברחבי העולם והפך בן רגע לתרבות רשת שלמה, עם מיליוני סרטונים, ממים ומחוות שעולים סביבו ביום. 
המשחק הקליל, שבמבט ראשון נראה כאילו נשלף מהניינטיז, הוא כנראה התחליף הכי קרוב למשחק קבוצתי של כל החבר'ה בתקופת הקורונה ודווקא בדינמיקה שהוא מייצר בין אנשים טמון הקסם שלו.

Immersive experiences   - מבלים גרסת 2020
נפתח בהגדרה תחילה- השתקעות\Immersion הוא מצב תודעה בו האדם תופש את קיומו המוחשי בעולם שאינו פיזי, במהלך חשיפתו לסביבה שמקיפה את כל חושיו, המושג נמצא בשימוש רב בתיאור מצב המשתמש במציאות מדומה, במשחקי וידאו ובקולנוע.
ההשבתה של המופעים, ההשקות והקניונים, יחד עם החיפוש המתמיד אחר חדשנות הביא השנה את החוויות האימרסיביות לשיא חדש.
בין האירועים הבולטים השנה ראינו את המופע של הראפר הפופולארי טראוויס סקוט בפורטנייט שהצליח למשוך יותר מ־12 מיליון משתתפים שלקחו בו חלק בזמן אמת, מופע ה-AR של The Weekend בטיקטוק שהתקיים באוגוסט, והמופע של ליל נאס במשחק הרשת רובלוקס. קטגוריית בידור חדשה רקמה עור וגידים, האם היא תישאר כאן גם אחרי הקורונה?

מתוך חשבון הטוויטר של פורטנייט
ומה עושים כשהקניונים סגורים? בעולם שלפני הקורונה, חנויות הפופ-אפ היוו לעתים חוויה פיזית אלטרנטיבית לרכישה באונליין, בצעד כמעט אבסורדי- השיקה Lancome  חנות פופ-אפ דיגיטלית.
החוויה החדשנית הציעה לגולשות חוויה אימרסיבית שכללה המלצות טיפוח פרסונליות, מבוססות בינה מלאכותית, צ'אטבוטים ששימשו כיועצות מכירה ושידורים חיים עם משפיעניות מעולם הביוטי במתחם אחד.
סושיאל קומרס
ואם כבר בקניונים עסקנו, השנה נראה שהרשתות החברתיות הציבו לעצמן יעד חדש- להשתלט על עולם המסחר האלקטרוני. אחרי שהשנה כולם למדו לעשות שופינג אונליין, בקרוב השופינג הזה ייעשה בקליק אחד מתוך פוסט באינסטגרם, סרטון של יוטיוברית או שידור חי בטיקטוק.
אינסטגרם שופס – פייסבוק הכריזה על פתיחת פיצ'ר השופס שלה לכלל העמודים העסקיים, מחנות קטנה ועד למותג גדול, כולם יוכלו מעכשיו להקים חנות באינסטגרם ולמכור אונליין.
המכירה תעשה דרך הקמת קטלוג ותיוג מוצרים בפוסטים, בסטורי'ז ובעתיד גם מתוך וידאו ב-IGTV ואפילו ב-REELS. מנגנון הרכישה יתבצע באמצעות שירות התשלומים של פייסבוק FACEBOOK PAY מבלי לעזוב את אינסטגרם.
נראה שיוטיוב הבחינה בהתקדמות של פייסבוק והחליטה לבחון את האפשרות להפוך את יוטיוב לקניון וידאו ענק, שיתכן ויאפשר בעתיד רכישה ישירה מתוך תכנים של אותם ערוצים. מדובר בGAME CHANGER - שיכול לשנות את עולם השופינג אונליין.
ענקית הקמעונאות וולמארט נמצאת בתהליכים מתקדמים לשותפות עם טיקטוק, לאחר שיצאו במהלך לייב-שופינג, וולמארט הבינה את הפוטנציאל של טיקטוק בנושא השופינג אונליין ואחת הסיבות היא Douyin הגרסה הסינית של טיקטוק, שכבר בימים אלה כוללת בתוכה אופציית רכישה ישירה, לפי אתר Social Media Today הכנסות החברה שעיקרן מפעילות האיקומרס בשנה שעברה נאמדות במעל ל-122 מיליון דולר.
עם הפנים ל-2021
לסיכום, אין לדעת מה השנה הבאה תביא איתה, מה שבטוח זה שאת גלגלי הדיגיטל אי אפשר לעצור ושהמהפכות של 2020 ישפיעו על הדרך שבה נחיה, האנשים שנעריץ והמקומות שבהם נקנה ב-2021.
הכותב: דולב משה, מומחה בשיווק לצעירים ומנכ"ל בית התוכן fresh
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סוף סוף טור מעניין.
    גילה 01/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עולם הרשתות החברתיות מסקרן תמיד והתוכן כאן היה באמת מרענן ומעניין. כיף לקרוא. תודה לך מר דולב משה
    סגור