קריפטו

בכירי הקריפטו חושפים: מהם הפרויקטים הכי "חמים" בתעשייה?

לאחר שאירוע חציית הביטקוין, לו חיכו משקיעים רבים לא עשה רושם על השוק, הירידות החדות שנראו מאז במחירי המטבעות המרכזיים והמאמצים לביצוע רגולציה לשוק במדינות רבות, בכירי הקריפטו מדברים על הפרויקטים המעניינים בתעשייה
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
שוק הקריפטו התנודתי חווה טלטלות רבות בתקופה האחרונה, מאז הביטקוין חצה במחירו את רף 70,000 הדולרים. ברקע אירוע החצייה הביטקוין שעדיין מהדהד בראשם של המשקיעים, והמאמצים לביצוע רגולציה לשוק במדינות רבות, בכירי הקריפטו מציגים את מה שהם רואים כפרויקטים הכי "חמים" בתעשייה.
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit: "באופן כללי ניתן לראות, בתקופה האחרונה, שתחום הקריפטו הופך לממוסד ומאוסדר יותר, בכל העולם. תהליך המראה שהקריפטו  'פה להישאר'. ברמת העניין, כדאי לשים לב לשתי מטבעות 'חמים':  מטבעות  בתחום ה- RWA (Real World Asset) ומטבעות בתחום הגיימינג. מטבעות RWA, גוף ההשקעות הגדול בעולם BlackRock התייחס לאחרונה לתחום ה RWA  כעתיד  של תחום הפיננסים. בלשונם  מדובר ב"אחת מההזדמנויות הפיננסיות הגדולות בעולם". 
RWA מייצג "Real World Asset" – זהו למעשה סקטור שעוסק בנכסים מהעולם האמיתי שהומרו למטבעות או נכסים דיגיטליים ובכך "חיים" על הבלוקצ'יין. מטבעות אלה מייצגים נכסים פיננסיים פיזיים ומסורתיים, כגון מזומן, סחורות, מניות, אג"ח, יצירות אמנות ואפילו קניין רוחני. 
כל דבר בעל ערך יכול להפוך לאסימון וניתן לתת לו חיים על מערכות הבלוקצ'יין, לפחות בתיאוריה. ענקית הפיננסים בלקרוק  השיקה בחודש האחרון  קרן נכסים דיגיטליים והעבירה 100 מיליון דולר אל רשת האיתריום על מנת לממש את החזון שלה למעבר כללי של נכסים פיננסים אל צורה דיגיטלית ויעילה. 
מבחינת הפרויקטים שהכי בולטים בעולם הזה, Ondo Finance נמצאת בעמדה מצוינת להפיק תועלת מהמהלך של BlackRock. במונחים הפשוטים ביותר, Ondo Finance נותן למשתמשי קריפטו גישה לניירות ערך, כגון מניות, אגח “ים וקרנות באמצעות חוזים חכמים. פרויקט נוסף יהיה Synthetix – הפרויקט התחיל בעולם הזה והוביל אותו לתקופה, אך לאחרונה אנחנו עדים ל pivot (שינוי כיוון) של הפרויקט אל עבר תחומים יותר "בטוחים" בטווח הקרוב, לכן לא בטוח שמדובר באופציה הכי טובה. 
התחום המעניין השני הוא מטבעות גיימינג.  משחקי הקריפטו משתפרים, בקצב מדהים. עולם הגיימינג הוא אולי הנרטיב הכי קל לעיכול עבורו המצטרפים החדשים לשוק שרובם חלק הדור הצעיר חובב הגיימינג. 
במונחים של שווי שוק – שוק משחקי הקריפטו מוערך ב 25 מיליארד דולר לערך. ישנה ציפייה מוצקה שערכו של השוק הזה יוכל להגיע עד ל-100 מיליארדי דולרים, בהתחשב בצמיחה של שוק הגיימינג הכללי והשילוב הטבעי של קריפטו בתוך המשחקים האלו. גם במבט רחוק לעתיד, מטבעות הגיימינג נשארו ששווה להסתכל עליו. 
מבחינת הפרויקטים הבולטים ביותר בתחום,  בסקייל הנוכחי - PRIME, הראה חוזקה למרות מכירה מאסיבית בסקטור. כאשר פרויקטים מפגינים כוח בתקופת ירידות, זה ראוי לציון. כמובן שיש מטבעות מבוססים וותיקים ממנו בתחום הגיימינג החל מ ENJ ועד AXS".

חיים ונציה. צילום: יעל צור
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים: "ישנם כמה פרויקטים ששווה לשים אליהם לב בתקופה הקרובה ולבחון כיצד יתפתחו.
1. ביולי 2023 חברת פייפאל השיקה מטבע יציב צמוד דולר משלה, בשם PYUSD וסללה בעיני את הדרך לעוד מיזמים פרטים של חברות ענק שככל הנראה נשמע עליהם במהלך השנה הקרובה. המטבעות היציבים – מטבעות דיגיטליים שערכם צמוד למטבע פיאט – הם המגמה הבולטת בשנים האחרונות בעולם הקריפטו. מרביתם של המטבעות היציבים בשוק הקריפטו מוצמדים לדולר, הגדול מבניהם ה-USDT – עומד בימים אלו על שווי שוק מצטבר של מעל ל-100 מיליארד דולר.
מטרת ההצמדה היא להקל על המסחר בשוק הקריפטו שסובל מתנודתיות גבוהה. מטבעות אלו, בשל ערכם היציב, לא נועדו למסחר ספקולטיבי שכן הם לא אמורים לייצר כל תשואה. שימוש נוסף בהם הוא לצורכי תשלומים מידיים ללא תלות בגורם מתווך כמו בנק באמצע - כלומר מטבע יציב משלם את היתרונות של הבלוקצ׳יין עם יתרון היציבות של מטבע הדולר. היקפם הגדול בשוק הקריפטו, במיוחד אלו המוצמדים לדולר האמריקאי, הביאו רגולטורים ברחבי העולם לפעול להסדיר שימוש בהם. בישראל אנחנו בביטס אוף גולד התחלנו עבודה על פיילוט, באישור רשות שוק ההון, להנפקת מטבע יציב לשקל בשם BILS. מטבע כזה יחבר מעשית את השקל לעולם הבלוקצ׳יין העולמי ויקדם את הכלכלה הישראלית. 
2. פרויקט יחסית חדש בשם SUI תופס תאוצה ומעורר עניין בתעשייה. הפרויקט הוקם על ידי בכירים לשעבר בפייסבוק שהובילו את הפרויקט של Diem, המטבע המתוכנן של פייסבוק שבוטל, תוך פחות משנה הפך הפרויקט הפך לאחד המדוברים ביותר כשהגיע לטופ 10  פרויקטי  DEFI המובילים בעולם. חברת Mysten Labs, אשר מובילה את הפרויקט גייסה מהקרנות המובילות בעולם, ביניהם גם Andreessen Horowitz.  ה-Sui פועל במנגנון Proof of Stake בדומה ל-Ethereum, אבל מתיימר לעשות זאת בצורה יעילה יותר. Sui מאפשר ליצור נכסים דיגיטליים "חכמים" שניתן לשנות אותם ולהוסיף להם תכונות חדשות בקלות. מעניין יהיה לראות איך תמנף התעשייה את הפרויקט ואם אכן יצליח להתחרות בבלוקצ׳יינים המובילים היום כמו Ethereum ו-Solana.
3.התקדמות אימוץ ה- lightning - הפרויקט שאמור לאפשר לטרנזקציות על רשת הביטקוין להיות זולות ומהירות יותר, מגיע לעוד נקודת ציון חשובה. העבודה על הלייטניג כבר מתקיימת שנים רבות, אך השבוע קיבל דחיפה משמעותית עם הטמעת אפשרות תשלום בלייטנינג אצל הענקית האמריקאית Coinbase. הדבר התאפשר בעזרת חברת Lightspark, המאפשרת לחברות להטמיע לייטנינג בעזרתה. חברה ישראלית דומה היא חברת Breez, אותה מוביל רועי שיינפלד. הפרויקט מקדם בנייה והרחבת תשתית של תשלומים מהירים, זולים ובטוחים יותר דרך רשתות בלוקצ'יין. שיתוף הפעולה של Coinbase עם Lightspark מסמן את המגמה בתעשיה, התמקדות בהפחתת זמני העסקאות והעמלות".

יובל רואש. צילום: יעל צור
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין: "בעיניי, איתריום היה ונשאר הפרויקט והתשתית הכי מעניין. חלק ניכר מהפרויקטים שמצויים היום בפריחה ושגשוג מתבססים על תשתית האיתריום. מלבד זאת הייתי שם עין על הפרויקט קאספה שהעניין סביבו גובר עם טכנולוגיה ייחודית, שאגב מפתחיו הם ישראלים וזו בהחלט גאווה כחול לבן".

גיא סרוסי. צילום: אילן אסייג
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו': "בעיניי, המגמה המעניינת ביותר היום בתחום הבלוקצ'יין והקריפטו היא מגמת הטוקניזציה של נכסים מהעולם האמיתי. אנו עדים לחברות כמו בלקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה בעולם שמנהלת למעלה מ-10 טריליון דולר ללקוחותיה, משיקה קרנות כספיות על גבי רשת את'ריום ומושכת כבר מאות מיליוני דולרים ממשקיעים. אליה מצטרפת פרנקלין טמפלטון, אחד מהגופים המסורתיים המוכרים ביותר בוול סטריט, שהשיקה גם היא קרן שגרפה מאות מיליוני דולרים. לטרנד טוקניזציית הדולר (כנכס מהעולם האמיתי) מצטרפים גם טוקניזציה של זהב, ואף של נדל"ן".

בן סמוחה. צילום: איתמר אריאלי
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey: "תחום הweb3 גדל באופן אקספוננציאלי  כבר 15 שנים, בדיוק כמו היקום שלנו הוא גדל באופן עקבי במגוון כיוונים שונים.  הכנתי פה סקירה זאת של התחומים השונים וכמובן, לא מדובר בהמלצת השקעה. 
 



DeFi- כלכלה פיננסית מבוזרת, בדיוק כמו המוצרים שאנחנו מכירים מבתי ההשקעות והבנקים אשר מעניקים למשקיע תשואה גם ככה בweb3 ישנם מוצרי תחליפי ריבית. אחד הפרויקטים שעשה הרבה רעש לאחרונה הוא Eigen Layer, מוצר פיננסי חדש לחלוטין אשר לא קיים בכלכלה המסורתית ומצליח למקסם את היכולות ליצירת ערך מבוזר ושימושיות בנכסים.

בלוקצ'ייניים חדשים - מאז יציאתו של ביטקוין לשוק קמו מספר רב של פרויקטים אשר מציעים מגוון רחב של שיפורים או יכולות שונות אשר לא קיימות בביטקוין, יש שיגידו שכלל לא צריך אותם, אבל השוק מראה לנו אחרת:
טלגרם- מטבע נייטיב בתוך אפליקציית התקשורת אשר מספקת שירותים ל900 אלף אנשים בעולם. היום ניתן להעביר מטבעות צמודי דולר בקלות של שליחת הודעה. חשוב לציין כי יש מספר פרויקטים ישראלים  חדשים  בתחום הבלוקצ'יין, וגם הם מבטיחים מאוד.  
בתחום האבטחה- ישראל מובילת הסייבר העולמית גם מובילה את התחום הסייבר של ה web3 עם חברות ענק כמו Fireblocks, ForDeFi, Hypernative ואחרים ללא ספק זה תחום ששווה להמשיך ולהסתכל עליו. 
בתחום קריפטוגרפיה העילית- בישראל ישנם מספר פרויקטים בשלב המו״פ אשר הצלחתם יכולה לשנות את עולם הטכנולוגיה . טכנולוגיות כמו: הוכחה באפס ידע, חישוביות עם מספר משתתפים והצפנה מלאה, עליהן ניתן לחשב מידע מבוזר. 
בתחום האנרגיה- מרבית הקשיים המוכרים בתעשיית האנרגיה המסורתית באים לידי ביטוי גם בתחומי ה Web3.  בביטקוין לדוגמא, צריכת האנרגיה כמעט מקבילה באופן ישיר לרמת האבטחה של הרשת. ככה שיותר אנרגיה יביא לרמת אבטחה יותר גבוהה (כבר ממזמן עברנו את רמת האבטחה של מספיק בטוח). ההזדמנויות פה הן זהות לאלו הקיימות בתחום האנרגיה המסורתית, רק שבניגוד למצב בו הלקוחות הם חברות אנרגיה איטיות וישנות - במקרה של עולם הקריפטו.  מדובר על חברות צעירות, גמישות ומהירות 
ונסיים בביטקוין- למסתכלים מהצד  מהצד עלולה להיווצר המחשבה שההזדמנות בביטקוין כבר חלפה. זאת היא  טעות, הביטקוין רק בתחילת הדרך.   הרגולציה שאושרה לאחרונה תביא לכניסת כספים מגופי ענק בשנים הקרובות. שווה לשים לב גם לביטקוין.

שאולי רג'ואן. צילום: יעל צור

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה