מדדים ומחקרים

ישראל בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? אלה הדרישות החדשות מנתניהו

ארצות הברית וסעודיה סיימו 90% מהדיונים בנוגע להקמת ברית הגנה הדדית, אך עדיין לא סיכמו על מספר נקודות. בנוגע לנורמליזציה אפשרית עם ישראל, בערב הסעודית הציבו תנאים קשוחים ודורשים יציאה מיידית מעזה, הפסקת הבנייה בהתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית. ההבנה היא שנתניהו לא פרטנט מתאים להסכם, שככל הנראה ייחתם רק בין האמיריקאים לסעודים
מערכת ice | 
מוחמד בן סלמאן (צילום shutterstock, freepik)
על רקע השיחות לגבי נורמליזציה בין ישראל וסעודיה בהובלת ארצות הברית, תומאס פרידמן, המקורב לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חשף את התנאים החדשים שמציבים בוושינגטון ובריאד לבנימין נתניהו, על מנת לקדם את התהליך, כמו גם את התנאים להסכמים בינם ובין עצמם, כאשר ייתכן מאוד וישראל תישאר מאחור והעסקה תיחתם בשלב הראשוני רק בין וושינגטון לריאד.
פרידמן חשף ב"ניו יורק טיימס" כי ארצות הברית וסעודיה סיימו למעשה 90% מהדיונים בנוגע להקמת ברית הגנה הדדית, אך עדיין לא סיכמו על מספר נקודות אותן הוא חשף לראשונה.
 
אחת מהנקודות עלייה דנים הצדדים מדברת על הדרכים בהן תשלוט ארה"ב בתוכנית האנרגיה הגרעינית האזרחית שתקבל סעודיה כחלק מאותם הסכמים שעשויים להיחתם בין המדינות. נוסף על כך, בבית הלבן דורשים התחייבות ארוכת טווח של סעודיה להמשיך לתמחר נפט בדולר אמריקאי ולא לפי היואן הסיני.
ונעבור לחלק הכי חשוב שנוגע בנו ישירות. ריאד מציבה תנאים חדשים להסכמי נורמליזציה אפשריים עם ישראל. בראש הדרישות של סעודיה: יציאה מיידית של ישראל מעזה, הקפאת הבנייה בהתנחלויות והבטחה לצאת למסלול מסוים במסגרתו בין שלוש עד חמש שנים מהיום תוקם מדינה פלסטינית.
על פי הדיווח, בסעודיה ובארצות הברית מבינים כי בנימין נתניהו הוא אינו הפרטנר המתאים להסכם כזה, והם מוכנים לעשות צעדים דרמטיים, להוציא את ישראל מההסכם ולחתום על הסכם רק בין שתיהן, כאשר על פי פרידמן, סעודיה תנרמל את היחסים עם ישראל ברגע שלישראל תהיה ממשלה שתהיה מוכנה למלא את התנאים שהציבו שתי המדינות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה