כסף וצרכנות

ועדת הכלכלה אישרה את תיקון הסליקה האלקטרונית של שיקים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את בקשת בנק ישראל לתקן את כללי הסליקה האלקטרונית של שיקים והתאמתם לרפורמת ניידות חשבונות הבנק שתיכנס לתוקף בספטמבר לפי בקשת המשטרה
אביחי דלאל | 
מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את בקשת בנק ישראל לתקן את כללי הסליקה האלקטרונית של שיקים, ולהתאימם לרפורמת ניידות חשבונות הבנק שצפויה להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. התיקון, שביקשה המשטרה על מנת למנוע פגיעה ביכולת להציג ראיות בהליך פלילי, נוגע לשמירת שיק בסכום של למעלה מחצי מיליון שקל ואושר פה אחד.
כיום הבנקים נדרשו לשמור את ההמחאות לשנתיים, אולם במידה והההמחאה חזרה והלקוח עבר לבנק חדש הוא יוכל במשך חצי שנה להפקידו שוב, על מנת לאפשר את המעבר התקין אושר התיקון שיחייב את הבנקים לשמור את השיקים הללו לשנתיים וחצי. 
ראש מטה המפקח על הבנקים בבנק ישראל, טל הראל, הזכירה כי מדובר בחקיקה שיצאה לדרך לפני שלוש שנים וחצי, בחוק ההסדרים ב-2018, שנועדה להגביר תחרות, לשפר את השירות של הבנקים ולחזק את יכולת המיקוח של הלקוחות.
הראל אמרה בוועדה כי: "המטרה היא להקל על המעבר בין הבנקים, בצורה קלה ובטוחה, כך שהוא יתבצע תוך 7 ימי עסקים וללא עלות ללקוח. במסגרת זאת הבשורה החשובה היא שירות 'עקוב אחרי' של החיובים והשיקים. השירות יעלה לאוויר ב-22 בספטמבר, אמנם זה נופל על חול המועד סוכות וזה קצת מאתגר, אך אנחנו מוודאים שהתהליך מתנהל כמו שצריך והבנקים ערוכים לכך, וזו מהפכה משמעותית".
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון ביקש לדעת מה נתח השוק של כל בנק וכיצד תימדד השפעת הרפורמה, האם הגדילה את המעברים והוזילה מחירים. הראל השיבה כי המערכת יובאה מאנגליה, ושם לא השתנה אחוז המעבר, אך השירות ללקוחות השתפר, ואמרה כי הפיקוח על הבנקים יבחן זאת.
ביטון תהה האם זה שאחוז המעבר לא השתנה זה בגלל שללקוחות אין סיבה לעבור, כי הבנקים מתנהלים אותו דבר, באופן שדומה לקרטל ואמר: "זה טוב שתהייה ללקוחות אפשרות לעבור בין בנקים תוך שבוע, אבל השאלה האם יש תחרות אמתית. הוועדה תמשיך לעקוב ותוודא שהתכלית של הרפורמה, שהצרכן ישלם פחות ויקבל תמורה יותר טובה לכספו, אכן מתממשת".
ח"כ יעקב מרגי, שעמד בראש ועדת הכלכלה בעת שזו אישרה את התיקון לחוק שנועד למנוע מלקוחות שעוברים בין בנקים להחליף שיקים שנתנו ובכך להקל על המעבר, בירך על השלמת המהלך ביטון שאל האם יש יותר גירושים מעזיבה של בנקים, וח"כ מרגי הוסיף כי מדובר בנדבך נוסף להנגשת התחרות, ואמר: "נמשיך לעקוב ונוודא שזה לא יהיה הצעד האחרון".  בתום הדיון אושר התיקון פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטון וח"כ מרגי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה