דיגיטל וטק

זה העונש האכזרי של אפל לחברה שהעזה לתבוע אותה

אפל מענישה את אחד המשחקים הפופולאריים בעולם ומחרימה אותו בחנות האפליקציות שלה – תוך הפרת הבטחה של עצמה. ואז היא קוראת לחברה השנייה "דו-פרצופית"
יאיר מור |  13
טים קוק מנכ"ל אפל (צילום ויקיפדיה, pixabay)
"פורטנייט", אחד המשחקים הפופולאריים בעולם בשנים האחרונות, יישאר חסום בפני משתמשי מכשירי אייפון, אייפד ומק של אפל למשך שנים, כך מסתמן לפי מכתב ששלחה השבוע אפל לחברת Epic Games, מפתחת המשחק.
המשחק הוסר מהחנות של אפל באוגוסט 2020, לאחר שאפיק הוסיפה לו מאחורי גבה של אפל אפשרות לרכוש את הכסף הווירטואלי המשמש לשדרוג דמויות ונשקים בתשלום ישיר, שעליו אפל לא יכולה לגבות עמלה בסך 30% כפי שהיא גובה מכל תשלום שנעשה דרך המערכת שלה. אפל טענה שהדבר מפר את החוזה בינה לבין אפיק וחסמה את חשבון המפתח של האחרונה, ואפיק מיהרה לתבוע אותה ולטעון כי מדובר בהתנהלות מונופוליסטית.
מאז נגרר העניין בבית המשפט המחוזי בקליפורניה, שפסק בתחילת החודש כי מצד אחד אפיק אכן הפרה את ההסכם עם אפל ועליה לשלם לה את העמלות ש"העלימה" מפניה, אך מצד שני דרש מאפל לאפשר לאפיק ולכל שאר המפתחים בחנות להשתמש במערכות תשלום חיצוניות עם עמלות נמוכות יותר מאלו שגובה אפל עצמה.
אתמול חשף טים סוויני, מייסד ומנכ"ל אפיק, מייל שכתב לפיל שילר, סגן נשיא לשיווק באפל, לאחר הפסיקה, ובו הודיע כי אפיק קיימה את פסק הדין על ידי כיבוי מערכת התשלומים העצמאית שלה והעבירה לאפל תשלום בגובה 6 מיליון דולר, ולכן היא מבקשת מאפל להחזיר את המשחק – וחשבון המפתח של ענקית המשחקים – לאפ-סטור.
 
התשובה של אפל, שהגיעה מעורך דינה השבוע, הרתיחה את סוויני, וצריכה להדאיג כל מפתח ששמח על פסק הדין. לדבריו, "בהחלטתו הכיר בית המשפט בכך ש'לאפל היו הזכויות החוזיות לנהוג כפי שנהגה. היא בסך הכל אכפה את זכויות אלו, כפי שהמסמכים הפנימיים של אפיק עצמה מראים שהיא ציפתה שיקרה". הוא הוסיף שסוויני הצהיר כי אפל לא תתפשר על הוספת מערכת תשלום עצמאית, גם אם הדבר אומר שלא תחזור לחנות. יחד עם "ההתנהלות הדו-פרצופית של אפיק בעבר, אפל נהגה לפי שיקול דעתה, לפיה אין להחזיר את חשבון המפתחים של אפיק בזמן זה. מעבר לכך, אפל לא תשקול כל בקשות להחזרת החשבון עד שפסיקת בית המשפט המחוזי תהפוך לסופית ובלתי ניתנת לערעור".
לדברי סוויני, "אפל שיקרה. אפל בזבזה שנה בהצהרה לעולם, לבית המשפט ולעיתונות שהיא 'תקבל את אפיק בחזרה בזרועות פתוחות לאפ-סטור אם תסכים לשחק לפי אותם חוקים כמו כולם'. אפיק הסכימה, ועכשיו אפל מתנערת (מההתחייבות שלה) בניצול נוסף של כוחה המונופוליסטי על מיליארד משתמשים".
בעוד ששני הצדדים צודקים משפטית, התשובה של אפל מטרידה מאוד: בניגוד להבטחותיה הקודמות, להחזיר את המשחק לאחר שאפיק תקיים את התחייבויותיה החוזיות, עתה טוענת אפל כי תשקול את החזרת המשחק רק לאחר שכל אפשרות משפטית בתיק הזה תמוצה – תהליך שיכול לקחת להערכת סוויני 5 שנים. מדובר באיתות לכל מפתח אחר שאולי רוצה לתבוע את אפל על התנהלות כזו או אחרת, כי החברה תתנקם על כל תביעה במשיכת זמן אינסופית, שתפגע קשות בהכנסות האפליקציה.
למזלה של אפיק, בניגוד לרוב המפתחים בחנות של אפל, לה יש מספיק כסף: לפי הנתונים שלה, בשנת 2020 היא הכניסה מ"פורטנייט" לבדו 5.1 מיליארד דולר, ונהנתה מקהל ענק של 350 מיליון רשומים וכ-80 מיליון שחקנים פעילים מדי חודש בכל הפלטפורמות – החל מקונסולות טלוויזיה, דרך מחשבים ועד מכשירים ניידים.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אפל מונופול דורסני
    יוסי 09/2021/26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ברגע שאתה רוכש מוצר של אפל אתה כבול בשלשלאות לכל החיים, הכול חייב לעבור דרכם ובאישור שלהם. האם ידעתם שאם אתם רוצים להעביר תמונות מהמכשיר שלכם למחשב אתם חייבים להשתמש ב icloud, ולא יכולים להעביר ישירות. הבריונות הזו חייבת להיפסק.
    סגור
  • 6.
    הם צודקים
    עומר 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    7 4
    אין לי מה לומר חוץ מזה שאפל צודקים. אפיק החליטה לעשות בלאגן ועכשיו הם מתחרטים על זה אז הם בוכים לתקשורת כמו בני שלוש. הם אלו שהחליטו להפר את הכללים של חנות האפליקציות (במודע) וכשהענישו אותם על זה (כמו שהם ציפו) הם התחילו לתבוע על התנהגות אנטי תחרותית דרך קמפיין מתוכנן מראש (כי הם ידעו שהם עומדים להיות מוסרים מהחנות) כאילו לא הבנתי מה הם עושים ברצינות עכשיו גם אין להם משחק באייפדים של בני השמונה וגם אין להם תקווה לחזור לחנות. ואני באמת שבצד של אפל על זה כאילו אם לדוגמא אני מכניס מישהו לבית שלי ואז הוא בא ושובר לי דברים בכוונה ואז כשאני מגרש אותו הוא עושה מחאות ותובע אותי שזה לא הוגן שהוצאתי אותו כי הוא שבר לי דברים אז ברור שאני לא אכניס אותו שוב לבית שלי! אפיק באו, עשו בלאגן, והתחילו לבכות כשהם קלטו שהם נענשים על מה שהם עשו. באמת זה בול ההתנהגות של בן שלוש.
    סגור
  • 5.
    אפל רכיבים ישנים במחיר מופקע
    אורי 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    12 10
    אפל כמו שאר החברות מרגלות אחריכם, אני מצידי לא אכפת לי שירגלו באמת שאני לא כזה מעניין ומאמין שרובכם כך, אז ממליץ על שיואמי טלפון בשליש מחיר מאפל רכיבים אלקטרונים חדשניים ותכונות יותר טובות אייפון וגם תוכלו לשחק פרוטנייט...
    סגור
  • 4.
    לא צריך טובות!!
    אורח לרגע 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    10 1
    רוב העולם משתמש באנדרואיד אז הרווחים יהיו קצת יותר נמוכים....הפסד של לקוחות אפל.
    סגור
  • 3.
    להשתמש במוצרים של אפל זה לעודד טרור
    עם הארץ 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    21 5
    להשתמש במוצרים של אפל זה לעודד טרור. זה מה שבית משפט אמריקאי קבע. שאפל מפעילה טרור משפט יבמכוון. חברה קטנה יותר מאפיק שהייתה פועלת כך מול אפל, היו מוצאים את האנשים שלה מתים מסיבות טבעיות מהר מאד. מפחיד להתעסק עם אפל.
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    להפריד בין החנות למכשירים
    מנחם 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    11 3
    עד שלא יווצרו 2 חברות, האחת מוכרת מכשירים והשניה פלטפורמה הבריונות לא תיפסק.
    סגור
  • לא חובה-שייחנקו עם המכשירים שלהם!
    אורח לרגע 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    8 2
    לעבור לאנדרואיד-פשוט וקל.
    סגור
  • 1.
    אפל זה לפריירים עם אפס הבנה טכנולוגית (ל"ת)
    ישראל 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    35 9
    סגור
  • אפל זה קודם כל תרבות ורק אחרכך טכנולוגיה
    חמורבי 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    7 16
    גם אני לא מתחבר ל"סביבה הסגורה" של אפל, אבל בכל מה שקשור לטכנולוגיה הם מובילים בפער ניכר על שאר השוק
    סגור
  • מובילים בפער ניכר ??
    יוסי 09/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש לא
    סגור
  • תרבות השופוני
    אורח לרגע 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    7 2
    רוב העולם משתמש באנדרואיד וזאת עובדה שלא ניתנת לערעור....אייפון זה כמו שעון רולקס לעומת שעון אחר זול בהרבה ושניהם מראים את אותה השעה...רוב העולם מעוניין לדעת את השעה(אנדרואיד) לעומת המיעוט שרוצה להשוויץ התכשיט(אייפון)...לא תרבות ולא בטיח.
    סגור
  • תרבות של מה?
    רוברט 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אנחנו הכי טובים וכל השאר תת-רמה?
    סגור
  • תרבות של מוצרים פנומנליים, חדשנות וחלוצי טכנולוגיה
    חמורבי 09/2021/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רוב אנשי המקצוע שצריכים סביבת עבודה חזקה ואמינה בוחרים אפל.
    סגור