תרבות ופנאי

צביקה פיק מת - ואיתו גם ישראל הישנה והמאוחדת

מותו של צביקה פיק הוא לא רק מותו של האדם והיוצר שהיה המאסטרו, אלא גם מותה של תקופה, מותה של ישראל הישנה והמאוחדת. פיק היה קונצנזוס ומותו שוחק עוד חלק משותף שחיבר את כל העם. הגעגוע הישראלי הוצת היום בכל ישראלי בקשר לאחדות בעם, אך הימים ההם, כנראה מת חומם
אלעד ליפשיץ |  8
צביקה פיק (צילום אינסטגרם)
אפשר לשמוע אותו שבוע שלם ברציפות, וזה עדיין לא יספיק. מדובר בפסקול. צביקה פיק הוא תקופה. הוא פרק בישראליות. הוא אפילו לא צביקה פיק, אלא "צביקה פיק" - מושג, מותג, סמל של שנים רחוקות, תמימות, בתוליות. ומנגד, ישראל של העת הנוכחית, ובכן, היא כבר לא תמימה.
רבים בישראל מפנים כיום עורף לתקופה ההיא, מזמן כבר חלה התנערות. סוף שנות ה-70, שנות ה-80, תחילת ה-90, ישראל הייתה אז בתקופת ה"צביקה פיק" שלה. הפופ הישראלי ברא את עצמו, התפתח, יצר שירים שממגנטים את האוזן גם אחרי 40 שנה. לאיזה שיר ברדיו תנבאו עתיד כזה היום?
ובכן, כנראה שאין שיר ברדיו שייצא היום ויושמע גם בעוד 40 שנה. אבל זה לא בגלל הזמרים, אלא בגלל המדינה. ישראל הייתה אחת, ובימים האלה ישנן לפחות שתי ישראל. ויכוח פוליטי הפך לקרע בין מחנות. קשה מאוד יהיה להצמיח "צביקה פיק" משותף לשניהם. אולי זה יקרה פה ושם בממד הצר של שיר, אך לא בממד של החוויה, של התרבות. יש פיצול. ולכן שני חלקי ישראל המפוצלת עצבו היום. כש"צביקה פיק" מת, עוד חלק משותף מת.  
עולם נדיר שהולך ונעלם: הקונצנזוס, הכיף הגדול, הנימים שנפרטים היום לכולם. אי אפשר לא להיזכר בכל שיר ושיר, בשורות, במילים. נוכחותם בחיינו של ענקים כגון "צביקה פיק" נתנה לכולם תזכורת שעדיין יש פה משהו מאוחד. מותו, כמו גם מותם של ענקים אחרים, מסמל קשר שנפרם. ישראל ההיא, של פעם, היא בדיוק כמו תשרי - גם נאספת ומתה עמם.
 
מה שנוגע הוא סיפור של ילד שלא התבגר. הוא שר בתשוקה אינסופית, היה מלחין מבריק, רקדן אוטומטי, נשם רק את המוזיקה - ללא מחשבות על ניהול מותג, זמר שחזר והתעקש לנסות ולנצח בקדם האירוויזיון, תמיד אותו חלום. "צביקה פיק" הצית בכל אחד ואחת רוח שובבות. רוח של שמחת חיים, של כיף, של שטויות, בדיוק כשאין ראש למילים ארוכות. פיסה משמחת החיים נתלשה היום. שירים יושמעו, והם כבר לא יהיו רק כיף. הם יהיו גם זיכרון.
 
לא בטוח שישראל הכפולה - זו שמחולקת כיום לשתי מדינות - עוד תתגעגע באופן עקבי לימים ההם. זהו רגש שהתעורר היום רגעית, אך ספק אם מחר לא יחזור לתנומה. תקופת ה"צביקה פיק" תלך ותתרחק. ישראל עברה דרך, התפצלה, נקרעה, הפכה מסוכסכת, מקוטבת, כנראה בלתי ניתנת לגישור, אחדות היא סיסמת בחירות של פוליטיקאים הנואשים להמציא את עצמם מחדש. לכן, לרגע אחד בודד היום הוצת הגעגוע בכל ישראלי, בכל מה שמכונה עם אחד. אך הימים ההם, כנראה מת חומם.    
 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ממש לא
    לטיפשות אין סוף 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם כל הכבוד לזמר שהיה ,לא צריך להגזים ,כאשר אריק איינשטיין נפטר ,אפשר היה לומר שארץ ישראל הישנה הלכה איתו ,מאוחדת ממש לא ,אבל בעניין צביקה הגזמת גזם גזמונים
    סגור
  • 7.
    לדעתי המצאת תיאוריה שאין לה קשר למציאות.
    נש 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון - בעבר הייתה תחושה של יותר סולידריות בארץ. אבל אין לזה שום קשר עם צביקה פיק, שדווקא היה שנוי במחלוקת כל ימיו כשרבים זלזלו בו בגלל אישיותו ומה ששידר (להבדיל מאריק איינשטיין, למשל, שרק מעטים מאוד לא אהבו אותו ותמיד היה בלב הקונצנזוס). נכון, שנות ה-70 היו שנים נפלאות, פוריות ויצירתיות במוזיקה הישראלית, שהשאירו לנו המון קלסיקות. אבל אין לזה קשר עם מידת הסולידריות או חוסר הסולידריות. בעולם המערבי כולו המוזיקה של שני העשורים האחרונים הרבה פחות מעניינת מהמוזיקה של שנות ה-70 וה-80. למה? מכל מיני סיבות של השפעות תרבותיות ומוזיקליות, יש תקופות יצירתיות יותר ופחות. לא קשור במיוחד לסולידריות ישראלית.
    סגור
  • 6.
    ישראל הייתה מאוחדת כי השתיקו חצי עם וכשהוא התחיל לבטא א
    ...... 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    את עצמו קמה מהומה שלא שככה עד היום . שיתביישו להם עדות המזרח איך הם העיזו להצליח ?
    סגור
  • 5.
    הכסף שיגע את העולם
    תקופה מכוערת 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יוקר המחיה גרם פה לכל הבעיות
    סגור
  • 4.
    נוקב ונפלא
    אבישי 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שאפו עעעעעננננקקקק וכל מילה נוספת מיותרת!
    סגור
  • 3.
    "מותה של ישראל ישנה והמאוחדת.." לא נסחפת.. סה"כ זמר.
    אני 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    די להערצה המטופשת של 'מפורסמים' וזמרים. זה מקצוע. כמו כל מקצוע. אדם נבחן על פי מעשיו, ליבו,אמונתו,תרומתו לעולם,צדיקותו.. וכמובן כיסו,כוסו וכעסו. לא כמה יפה הוא שר או הלחין להיטים. ישראל לא מתה ולא תמות כי זמר נפטר.
    סגור
  • 2.
    צביקה פיק
    פנינה 08/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למשפחה תנחמו משמיים. העם איבד גאון מוזיקאלי ענק. כולם שרים אותו. ילדים סבים סבתות, הצעירים כווולם מכירים מוקירים ומעריכים את גודל העוצמה ביצירות המוזיקליות. הדמות האישיות האופנה הכול הביא צביקה למוזיקה וכולם למדו ממנו. אבדה גדולה. צביקה פיק היה תמיד בהשוואה לאלטון גו'ן . יהי זכרו לעד השאיר מורשת לדורות.
    סגור
  • 1.
    צביקה לא היה רק
    לרון 08/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ישראל הישנה,הוא גישר בין הישנה לחדשה,היה למעשה צעיר נצחי בוודאי בהלחנתו,תמיד התאים עצמו למודרני
    סגור