מדדים ומחקרים

דוח מבקר המדינה | המשילות בנגב בשפל

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הציג היום את דוח הביקורת השנתי שלו ובין היתר הציג ממצאים מדאיגים שמצביעים על הזנחת פושעת של המשילות בנגב
מערכת ice | 
דוח מבקר המדינה - משילות בנגב (צילום פלאש 90/ דוד כהן, הדס פרוש)
דוח הביקורת השנתי מטעם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פורסם הבוקר (רביעי) ועסק בין היתר במשילות בנגב. תאונות דרכים מרובות שמעידות על נהיגה פרועה, פרוטקשן שלא מטופל, אחוזי אבטלה גבוהים מהממוצע הארצי בקרב האוכלוסייה הלא יהודית, ומעל 1,500 אירועים פליליים בבסיסי צה"ל באזור בשנים האחרונות מעידים על בעיה חמורה בנגב.
המבקר בדק היבטים שונים בחיי אוכלוסייה היהודית והאוכלוסייה הלא יהודית באזור שמצביעים על טיב המשילות בנגב. רוב האוכלוסייה הלא יהודית מורכבת מבדואים שמהווים כ-20% מתושבי האזור כולו.  מבחינת קצבאות הראה המבקר כי התושבים הלא יהודיים בנגב מקבלים פי שניים קצבאות מגודלם באוכלוסייה.  הדבר מתבטא היטב באחוזי האבטלה מול הממוצע הארצי. בשנת 2017 שיעור המובטלים הממוצע שדווח ביישובים לא יהודיים באזור הנגב עמד על 16.6% לעומת הממוצע הארצי שעמד על 5.3% כשהממוצע המחוזי בנגב בלי היישובים הלא יהודיים עמד על 5.2%. 
מבחינת פגיעה בתשתיות ציין המבקר כי חברת מקורות, חברת החשמל ומתקני נפט ודלק סופגים פגיעות וחבלות בהיקפים נרחבים באופן די קבוע בדרום. המבקר גם הצביע על בעיות ביטחוניות כתוצאה מההתיישבות הבדואית סמוך לבסיס נבטים שגורמת נזק לתשתיות בבסיס ועלולה מצד שני לפגוע בבדואים שחיים שם. בנוסף מציין אנגלמן כי  בשנים האחרונות קיימת בנייה בלתי חוקית של כפר ליד בסיס צאלים וזה מגיע יחד עם עבירות פליליות רבות שמבוצעות בבסיס, בהן גניבת תחמושת ונשק. הדבר מתבטא במספרים כאשר בין ינואר 2017 ליולי 2020 היו 1,628 אירועים פליליים בבסיס צאלים, והוקמו בשטחי האש של הבסיס מאות חממות קנאביס. 
מבחינת הטיפול בתופעת הפרוטקשן הנפוצה בדרום נראה כי אין אכיפה מספקת כאשר מינואר 2015 ועד מרץ 2020 נגנזו או הועברו להליכי סגירה רוב תיקי סחיטת דמי חסות במרחב הנגב (67%, שהם 177 מקרים). גם מבחינת מעורבות בתאונות דרכים נראה כי חוסר המשילות מביא לנהיגה פרועה ומסכנת חיים בעיקר מקרב האוכלוסייה הלא יהודית באזור הוא. 62% מהתאונות הקטלניות שהיו באזור הם מאוכלוסייה הזו שהייתה מעורבת ב-45% מהתאונות הקשות במרחב הנגב בין השנים 2019-2016. בנוסף בין השנים 2020-2016 נתפסו במרחב הנגב 399 ילדים (עד גיל 16) שנהגו בכלי רכב בלי שהוציאו רישיון מעולם כש-61% מהם היו מהאוכלוסייה הבדואית. 
מלבד זאת ביישובי הפזורה הבדואית לא מותקנים צופרים מאחר שאין בהם חיבור מסודר לתשתיות חשמל ומבני ציבורי יציבים. במרבית היישובים, האחראים למסגדים סירבו להתקין רמקולים שיתריעו במקרה של ירי רקטות. לכן, האמצעי בפזורה להתרעות הוא האפליקציה של פיקוד העורף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה