מדדים ומחקרים

דוח מבקר המדינה | שירות מסורבל של משרדי הממשלה מונע זכויות

דוח מבקר המדינה הציג נתונים המראים כי שירות לקוי ומבולבל של משרדי הממשלה השונים פוגעים בזכויות האזרחים בישראל ובכסף המגיע להם מהמדינה
מערכת ice | 
דו"ח מבקר המדינה - שירות מסורבל מונע זכויות (צילום פלאש 90/דוד כהן, Magma Images)
האם זה מכוון? דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן ששוחרר הבוקר (רביעי) לציבור חושף כי משרדי הממשלה השונים פועלים באופן מסורבל ולא יעיל, שמקשה על אזרחים להתמודד מולם ולקבל את זכויותיהם. הדבר גורם אי הגעת כספים המגיעים לחלק מהציבור מהמדינה. 
הדבר נראה בעיקר למשל מבחינת שירות המילואים. צה"ל ומשרד הביטחון לא הגיעו להסכמות בנוגע לתגמול על ימי המילואים, והביטוח הלאומי עדיין לא העביר לזכאים תשלום עבור ימי מילואים שביצעו. מדובר כאמור גפם על שכירים וגם על עצמאיים שעדיין מחכים לכספים. 
גם מבחינת החזרת כספים מציין המבקר כי הביטוח הלאומי לא השיב את כל הכספים לשכירים שנגבו מהם דמי ביטוח לאומי גבוהים יותר, למרות שהיו זכאים לתשלום מופחת או פטור בין השנים 2012-2009. בנוסף אנגלמן מציין בדוח כי הביטוח הלאומי שולח למבוטחים יותר מ-1,000 נוסחים שונים של מכתבים, שמבלבלים את האזרח ולמעשה מקשים על הבנת את החובות והזכויות השונות.
מלבד הזאת נתון מדאיג מאוד מצביע בדוח המבקר כי מספר תחנות השירות לאזרח של משרד הרווחה גדל ב-28%, אך התחנות עצמן הוקמו בעיקר ברשויות בעלות דירוג כלכלי-חברתי בינוני-גבוה. במגזר הערבי המבקר מראה על בעיה חמורה במיוחד כאשר  לא הוקמה אף לא תחנת שירות אחת.
הסרבול של משרדי הממשלה עולים לה גם גם לא מעט כסף. על פי הדוח פרק מיוחד שהוקדש לאכיפה האזרחית שמבצעת המדינה כדי לגבות חובות מראה כי נכון ל-2019 סכום החובות למדינה עמד על כ-67 מיליארד שקלים, כשבשנים 2017 עד יוני 2020 אושרו בקשות למחיקת חובות בהיקף של כ-7 מיליארד שקלים. 
סוגיה נוספת שמעידה על השירות המסורבל של המדינה הוא המעבר של שירותי המדינה לדיגיטציה. המבקר בחן את המעבר של משרדי הממשלה לשימוש בשירותי ענן שמאפשרים כידוע אחסון והעברת מידע בין משתמשים שונים. מהדוח עולה כי אף גורם ממשלתי לא ביצע מיפוי מלא ועדכני של כל המערכות הממשלתיות שכבר יושמו בענן, כך שלא ניתן לקבל תמונת מצב מלאה בנושא להבין אם המשרדים פועלים בהתאם להנחיות. חלק מהסרבול של השירותים הציבוריים שמקשים על האזרח נובעים בין היתר מאי מעבר מלא לשירותים דיגיטליים לצד הסברים מפורטים ומלאים על כך.
המבקר אף מראה כי שיעור הניצול השנתי הממוצע בשנת 2018 של תשתיות המחשוב של משרדים ממשלתיים עמד על 2% בלבד. בנוסף הראה המבקר כי גם לאחר מתקפות ההאקרים הגדולות בשנה האחרונה אין בקרה על יישום ההנחיות של מערך הסייבר בידי גופים שונים. למערך הסייבר למעשה אין סמכויות לקיים פיקוח ובקרה על יישום הנחיותיו בנושא הענן וכך נוצרת עוד בעיה שמקשה על המעבר לדיגיטליות במשרדים השונים כי מי שיפקח עליהם מבחינה בטיחותית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה