טלוויזיה

"הקהל הישראלי צמא לקומדיה - והוא הוכיח את זה בקופות"

האם הקולנוע הישראלי בדרך יחזור לימיו הגדולים, והאם ענקיות הסטרימינג שנכנסות לישראל יעזרו לתוכן המקומי או ידחקו החוצה את היצירה המקומית? ריאיון עם מנכ"ל גרין פרודקשנס ומנהלת מחלקת הטלוויזיה והקולנוע של החברה
איתן לויטס |  1
מאיה פישר, רועי קורלנד (צילום עמית אופק/גרין פרודקשנס)
כשישראלי שומע את המילה "סרטים ישראלים" הוא מיד חושב על השוטר אזולאי, אסקימו לימון או צ'רלי וחצי - סרטים שיצאו לפני 40 ו-50 שנה. לא סתם זה כך, הקולנוע הישראלי לא מצא את מקומו בעשורים האחרונים, וזה התבטא בקופות - מתוך 50 הסרטים הישראלים הנצפים בכל הזמנים, 5 בלבד יצאו אחרי שנת 2000. על הטלוויזיה המקומית אין כמעט מה לדבר, מאחר והריאליטי לוקח את הקופה ומשאיר מעט מאוד תוכן מקורי.
בשנה שעברה הגיע בהפתעה "לשחרר את שולי" ושבר את הבצורת כשמכר מעל מיליון כרטיסים, ושוחחנו עם רועי קורלנד, בעלים ומנכ"ל גרין פרודקשנס, ועם מאיה פישר, מפיקה ומנהלת מחלקת הטלוויזיה והקולנוע בחברה, על מנת לקבל קצת מושג על תעשיית הטלוויזיה והקולנוע בישראל, ומה צופה לה העתיד.
גרין פרודקשנס היא חברת הפקות המתמחה בפיתוח והפקת תוכן לטלוויזיה ולקולנוע, עם סניפים בישראל, אוסטרליה וניו-זילנד. הם מלווים את הפרויקטים ואת היוצרים שעובדים איתם מהשלבים הראשוניים ביותר של תהליך הפיתוח, ועד להפצה בארץ ובעולם. הם הפיקו עד כה כ-28 סרטים וסדרות, וביניהם "פיגומים", "הסיפור שלנו", "אחד על אחד", וגם כמובן "לשחרר את שולי", שהופק בשיתוף עם יונייטד קינג.
 
אז איך יוצרים סרט בישראל? האם רק מי שיש לו כסף יכול?
"זה בהחלט לא קל להפיק סרט", מקדים קורלנד ואומר, "שתי הדרכים העיקריות הן קרנות הקולנוע בארץ, או מימון מחו"ל כמו תאגידי הסטרימינג הגדולים או גם כל מיני קרנות. וגם אם מישהו מצליח להפיק סרט, התקציב בישראל הוא כ-1.5 מיליון שקל לסרט פשוט, ועד 5-6 מיליון שקל לסרט מושקע. מיותר לציין שבחו"ל זה תקציב פחות ממינימלי במונחים של היום."
אז בעצם זה טוב שיגיעו לכאן גופים גדולים מחו"ל?
פישר אומרת שכמובן, שזה טוב אך בתנאי שההפקות משקיעות בהפקה מקומית. "אין עניין להביא שירותי הזרמת תוכן ענקיים שישתלטו כאן על התעשייה ויעלימו את היצירה הישראלית. להפך, שיגיעו וירימו את התעשייה המקומית." היא אומרת ומוסיפה, "זה כמובן לא רק בישראל, ישנם המון מדינות שמחייבות את החברות החיצוניות שמגיעות להשקיע בתוכן מקומי, כך למשל זה באוסטרליה שם אנחנו עובדים – המדינה מטילה אחוז מסוים שהחברה מחויבת להשקיע בתוכן מקומי."
כזכור, שר התקשורת יועז הנדל ניסה לקדם רפורמה בה יחויבו ספקיות התוכן הגדולות מחו"ל להשקיע אחוז מסוים מהרווחים בתוכן מקומי. מנכ"ל נטפליקס אף הגיע לארץ כדי לדון איתו בעניין. הרפורמה בינתיים לא עברה ולא ברור מה יקרה איתה כעת.
אוקיי, אז נטפליקס ודיסני יגיעו וייצרו תוכן ישראלי, אך האם זה לא ידחוק את חברות ההפקה המקומיות?
"ממש לא, להפך" אומר קורלנד, "משום שהחברות האלו יפיקו סדרות וסרטים בישראל עם חברות ההפקה המקומיות. כך זה עובד. בינתיים החברות הללו, כמו אפל TV ונטפליקס, שכמעט ולא משקיעה בתוכן ישראלי, דוחקות את היצירה המקומית הצידה."
פישר מוסיפה, "מי שעוד דוחק את התעשייה המקומית הן החברות המקומיות כמו סלקום TV ופרטנר TV, שקונות זכויות על תוכן מהארץ ומהעולם, אך לא משקיעות בתוכן מקורי משלהן. על פי דו"ח מועצת הכבלים והלוויין גילינו לאחרונה שבשנים 2018-2020, 30 מיליון שקל – לא פחות – היו יכולים להיות מושקעים על ידי החברות הללו בתוכן מקומי, אך הן לא עשו זאת כי הן לא מחויבות."
כזכור, בשבוע שעבר מועצת הכבלים והלווין ומועצת הרשות השנייה אישרו שתיהן את הפעלת מיזם FREETV החדש של קשת ו-RGE, שיציג פלטפורמת טלוויזיה רב-ערוצית חדשה. המיזם אושר במגבלות שהטילה הרשות, להשקיע 8% מההכנסות בהפקות מקור. קורלנד מברך על יציאת המיזם בתנאים הללו, ואומר כי הוא "חיזוק ליצירה הישראלית המקורית".
 
בואו נדבר קצת יצירה תכלס. לפני כשנה יצא בהפקתכם הסרט 'לשחרר את שולי', בכיכובם של שלשיית מה קשור. הסרט הביא מעל מיליון אנשים לקולנוע, מספר שלא נראה בישראל מאז שנת 1978(!). איך מצליחים להביא הישג כזה בקופות?
"קודם כל שלישיית מה קשור", אומר קורלנד, "הם מותג ישראל חזק ואהוב מאוד, וכמעט על כל הקהלים שזה לא נפוץ. שנית, היה כמובן את העניין של אחרי הקורונה. הישראלים, ולא רק הם, הבינו שסרט זו לא חוויית צפייה בודדת, במיוחד אם מדובר בקומדיה. שירותי הסטרימינג מביאים לך את הסרט עד הבית, אבל קולנוע כבילוי, כאירוע תרבותי – הסתבר שאין לו תחליף."
 
פישר מסכימה אך שמה את הדגש על נקודה אחרת, "הקהל הישראלי אמר את דברו – הוא צמא לקומדיה, וזה הוכח בקופות. הוא רוצה לראות סרט לצחוק ממנו ולהנות. כמובן שצריך את הסרטים העמוקים והרציניים, אבל אותם, כמו שרועי אמר, אפשר לראות בבית לבד. בשביל לחוות באמת קולנוע יוצאים עם חברים ויושבים יחד בקולנוע ונקרעים מצחוק – זו החוויה האמיתית"
הקיץ גרין פרודקשנס חוזרים עם קומדיה נוספת בהפקתם, "עולה לראש" בכיכובם של שלישיית ערוץ הכיבוד, שיעלה לאקרנים ב-7.7
אפשר להגיד שהסרט הזה עם החבורה של ערוץ הכיבוד הוא קצת יותר הימור מהקודם.
"ערוץ הכיבוד הם מוכשרים ומצחיקים ברמות, וברור שהיה צריך להביא אותם אל המסך הגדול." אומרת פישר, "מבחינה קומית הם נונסנס, בסגנון שהוא לא בדיוק המיינסטרים כמו 'מה קשור', ולכן הסרט מורכב מקאסט שלם של קומיקאים, ויחד עם ערן זרחוביץ', תום יער, רותם סלע ואבי דנגור, יש כאן סרט ישראלי מעולה ואני בטוחה שהקהל יאהב אותו ויהנה."
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הקולנוע הישראלי בהחלט חוזר (ל"ת)
    נתן 06/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור