פרסום ושיווק

בדרך למהפך בטבלת משרדי הפרסום? אדלר חומסקי סוגר את הפער ממקאן

הפער בין מקאן לאדלר ירד מ-74 מיליון שקל ל-15. LEAD ממשיך בטיפוס אל הצמרת; גיתם נפלט מה-TOP5; ראובני פרידן בזינוק מרשים וליאו ברנט לוהט
משה בנימין |  6
אורי עיני. אדלר חומסקי (צילום גדי דגון)
לפני כשבוע פורסמו הנתונים שסיכמו את ביצועי שוק הפרסום הישראלי לשנת 2013 אשר העידו על אופטימיות זהירה. עוגת הפרסום הישראלית רשמה עלייה קלה של 4% ל-3,646 מיליארד שקלים לעומת 3,492 מיליארד שקלים ב-2012 ונדמה שמשרדי הפרסום הגדולים הם המרוויחים העיקריים מעלייה זו. עם זאת, נתונים אלו עדיין רחוקים מביצועי תעשיית הפרסום ב-2011 אז עמד היקף הפעילות על 3,762 מיליארד שקלים.

על פי דירוג יפעת לשנת 2014 - שלישיית הצמרת שמרה על מקומה, אך ה-TOP5 רשם שינויים במקומות 4 ו-5, לא דבר של מה בכך כשמדובר בשחקני ענק שזזים בתנודות מזעריות. עם עלייה של 2%, מקאן אריקסון שומר שנה נוספת על המקום הראשון בדירוג, אך הנשימות של אנשי אדלר חומסקי (שעלה ב-19%), במקום השני כבר מורגשות בעורפו. באומן בר ריבנאי נותר שנה נוספת במקום ה-3 עם שיפור חיובי של 12%. יהושע TBWA וגליקמן נטלר סמסונוב רשמו בהתאמה עלייה של 13% ו-22%.

בשנה שעברה, בסיכום 2012 עמד היקף הפעילות של 5 המשרדים הראשונים על 1,491 מיליון שקלים. בסיכום 2013, 5 המשרדים המובילים בישראל מחזיקים בידיהם היקף פעילות שעומד על 1,631 מיליון שקלים. היקף הפעילות של 20 המשרדים הגדולים בישראל בסיכום 2013 עלה ב-5% על היקף הפעילות של ה-20 המובילים בסיכום 2012. בשנה שעברה עמד ההיקף על 2,774 מיליארד שקלים ואילו הדירוג הנוכחי משווה ל-20 המשרדים היקף פעילות של 2,914 מיליארד שקלים.

לדירוג השנה הקודמת - לחצו כאן
לעוגת הפרסום ב-2014 - לחצו כאן
לדירוג החציון ה-1 של 2013 - לחצו כאן

בתוך העשירייה הראשונה של הענף 7 משרדים רשמו גידול: מקאן, אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, יהושע TBWA, גליקמן נטלר סמסונוב, ראובני פרידן, והמוביל הוא ליאו ברנט (רגב קויצקי לשעבר) שמשלים שנה חלומית עם זינוק של 74% היישר למקום ה-8 בדירוג. בין אלו שרשמו ירידה נמנים ברוקנר נטע יער עם ירידה של 14%, לפם עם ירידה של 15% וגיתם BBDO עם ירידה של 14% ויציאה, שמספרת את סיפור המשרד בשנה החולפת, מרשימת ה-TOP5 של הענף. המעבר של גיתם למקום ה-6 בדירוג מפנה את המקום ה-5 לגליקמן נטלר סמסונוב שתופס את המשבצת הזו עם נתוני שיא: 225.3 מיליון שקלים ב-2013.

דירוג יפעת 2014: 20 המשרדים המובילים בישראל
דירוג משרדי הפרסום 2014
דירוג משרדי הפרסום 2014


נתונים נוספים שניתן לזקק מהדירוג השנתי מלמדים על צמצום הפערים בין המשרדים המובילים. בשנה שעברה עמד הפער של מקאן מאדלר חומסקי על 74 מיליון שקלים וכעת הוא עומד על 15 מיליון בלבד. הפער בין אדלר לבאומן עמד בשנה שעברה על 19 מיליון שקלים ואילו השנה אדלר חומסקי מראה לבאומן את הגב כשהוא פותח הפרש של 47 מיליון שקלים. במקביל, באומן בר ריבנאי שבשנה שעברה היה במרחק של 92 מיליון שקלים מהמקום הרביעי - אז של גיתם BBDO - הגדיל את הפער ל-107 מיליון שקלים - כעת מיהושע TBWA שטיפס למקום ה-4 בענף.

רמי יהושע ויהושע TBWA מסמנים את הטופ5 מזה שנים ובשנתיים האחרונות, למרות שינויים בקרב ההנהלה הבכירה (וזה ייאמר לזכותו) הא מצליח לתקוע סופית את היתד. המשרד מתמקם במקום ה-4 עם 244.6 מיליון שקלים. באותו האופן, גליקמן נטלר סמסונוב שומר על המומנטום, מנער מעליו את השאלה: \"כמה זמן זה יימשך?\" והופך לאחד השחקנים הגדולים בתעשייה עם היקף פעילות של 225.3 מיליון שקלים.

5 המשרדים המובילים בישראל: מקאן, אדלר, באומן, יהושע וגליקמן


LEAD - ההפתעה המרעננת של השנים האחרונות ממשיך במסע הטיפוס אל עבר הצמרת ומתמקם במקום ה-11 בדירוג, עם עלייה של 34% בהיקף הפעילות, מרחק פסיעה מהטופ 10. זאת במקביל לברוקנר נטע יער עם ירידה של 14%. ליאו ברנט שרשם בסיכום החציון הראשון עלייה של 74% מצליח לשמור על הנתון הזה גם בסיכום השנה וכך שומר גם על המקום ה-8 בדירוג. השנה חזר לדירוג ה-20 המובילים ולמקומו הראוי משרד הפרסום שמעוני פינקלשטיין ברקי - במקום ה-19 עם 41.6 מיליון ועלייה של 11%.

y&r ישראל שהצליח לבלום במעט את הנפילה הגדולה, הוא עדיין המשרד שרושם את הירידה הגדולה של השנה עם איבוד נתח של 46% מהיקף פעילותו וירידה למקום ה-17 בענף לאחר שבדירוג הקודם היה במקום ה-9. בתוך העשירייה השנייה ראוי לציין גם את שטרית מדיה גרופ שרושם את הצמיחה השנייה בגודלה (לאחר LEAD) עם 12% ל-62.3 מיליון שקלים.

ליאו ברנט ו-y&r: העלייה הגדולה והירידה הגדולה


לדברי נתי יעקבי מנכ\"ל יפעת בקרת פרסום: \"אדלר חומסקי המפגין גידול מרשים של כ- 19% ונמצא במקום השני עם פער קטן ממקאן מציג שנה חלומית המקרבת אותו אל הפיסגה בזכות מימוש הזכייה בתקציב המחלבות של שטראוס וההשקה הבולטת של מעדן JOY, קבלת תקציב חברת החשמל, הקמפיין המאסיבי של הגז הטבעי, וקבלת תקציב מחסני חשמל\".

גידול נאה רושם גם משרד הפרסום ראובני פרידן IPG, שעולה בכ-25% ומתייצב במקום השישי עם השקעה של כ-183 מיליוני שקלים בפרסום במהלך שנת 2013. במסגרת הקמפיינים הבולטים של המשרד ניתן למצוא את הקמפיינים המוצלחים של הלקוח החדש הוט, לתוכניות הטריפל והסלולר בכיכובם של כוכבי \"הבורר\" ומחוברים. עוד מפרסם שהשקיע רבות במשרד הוא בנק מזרחי טפחות שמנסה לשכנע את הציבור לעבור אליו בסדרה של קמפיינים משעשעים בכיכובו של דביר בנדק.

המשרדים שבלטו השנה בהיעדרם מדירוג משרדי הפרסום הם זרמון DDB - בד\"כ חבר של קבע ברשימה זו, ופוגל אוגילבי שבתקופה האחרונה מראה סימנים של חזרה למשחק ולימיו היפים יותר. המשרד שסגר חציון שני מוצלח יחכה לסיכום החציון ה-1 של 2014 ומן הסתם ימצא את מקומו ברשימה.

דירוג המפרסמים: חברות המזון מתאוששות

שטראוס ממשיכה להוביל את טבלת המפרסמים עם עלייה של 6% בהוצאה לפרסום, שהם כ-7 מיליון שקלים נוספים במחיר ריאלי שהשקיעה לעומת 2012.
המותג המוביל בפרסום של קבוצת שטראוס הוא תמי 4 (שטראוס מים), הפועל באמצעות משרד הפרסום אדלר חומסקי, ורושם ירידה של כ-19% משנה שעברה ועומד ב-2013 על 21.5 מיליון שקלים במחיר ריאלי. תמי 4 מפרסם השנה באופן בולט את בר מים ה- TOUCH שלו.



החברה המרכזית למשקאות ממוקמת השנה במקום השני בטבלה עם גידול שנה שניה ברצף, של כ- 31% בהוצאה לפרסום שלה. המותגים הבולטים של החברה המרכזית למשקאות הם קוקה קולה עם גידול של כ- 68% במסגרת השקת בקבוקי המיני, השקה של טרה עם הגבינה הצהובה נעם ללא חומרים משמרים והשקת משקה האנרגיה CRANERGY העשוי מחומרים טבעיים.

קבוצת אסם, שהפחיתה 18% מתקציב הפרסום שלה בשנת 2012, מתקנת השנה עם גידול של כ- 20% בהשקעה בפרסום וסוגרת את החמישייה המובילה בטבלת המפרסמים. בזכות HAPPY RIDE מבצע הקיץ של גלידות נסטלה, חטיפי הילדים של אסם: במבה, ביסלי, בייגלה שטוחים וקמפיין מושקע למוצר הפתיתים שמצא עצמו מול תחרות של סוגת. יש לציין גם את כניסתה של אסם לשוק המשקאות עם נסטי, צעד אשר מעורר חששות בקרב יצרני המשקאות המתחרים.

תנובה, שהפחיתה 21% מתקציב הפרסום שלה ב- 2012, רושמת עלייה של 26% וקופצת 8 מקומות בדירוג היישר לעשיריה הראשונה. תנובה העלתה באמצעות מקאן אריקסון, סדרה של קמפיינים עם אוריינטציה בריאותית כמו \"המצפן התזונתי\" ושוקו עם 96% חלב ו30% סוכר פחות. תנובה גם העלתה מאד השנה את תקציב הפרסום לגבינות עמק, תוצאה ישירה של התחרות מול נעם החדשה של טרה.

השנה נרשם שיא מקומי עם 3 יבואני רכב בטבלת ה-20. דלק מוטורס במקום ה- 11 היא יבואנית הרכב המובילה בפרסום שרשמה עליה של 75% בהשקעה לפרסום בגין פרסום בולט לדגמי מאזדה החדשים, ולדגמי השטח של פורד. גם כלמוביל רושמת עליה של 80%, בגין אירועי המכירות של יונדאי, וה- OUTLANDER וה- SPACE STAR החדשים של מיצובישי. דוד לובינסקי שהגדיל את תקציב הפרסום של ב- 33% בשנת 2012, נחלש השנה ומפחית את ההוצאה לפרסום שלו בכ-27%.

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    טבלה שטותית ולא חשובה חוץ מלאגו שלהם (ל"ת)
    קוצי 21/01/2014 20:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    דירוג המשרדים הנצלנים
    אור 21/01/2014 17:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איאפשר להגיע לפסגה בלי להיות חזיר
    סגור
  • 3.
    ומה עם העשירייה השלישית?
    ארז 21/01/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא פחות מעניין!
    סגור
  • 2.
    ומה עם הבנק האדום? (ל"ת)
    הפועל 21/01/2014 16:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    LEAD ?
    ריקה 21/01/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מישהו יכול לספר על איזה משהו קריאטיבי שיצא אי פעם מהמשרד הזה? אילולא אדלר שמטפטף להם לקוחות, LEAD היה פצע שלעולם לא יגליד.
    סגור
  • בבקשה
    עובד LEAD 21/01/2014 21:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קמפיין יד 2 האחרון, קמפיין בנק יהב עם יצפאן, סובארו אמפרזה עם הילד, מודעת נעמ"ת (תשברי את הלופ), רדיו JDATE לסילבסטר, קמפיין אודיו מדיק (קאמבק), תיכנס/י ל"דבר המפרסם" ותראה/י את כולם. אה, וסחטיין על משחק המילים עם LEAD והפצע שלא יגליד. גאוני.
    סגור