שיווק ופרסום

קמפיין הכפיל שהרתיח את נספרסו נוצר בחשאי בחברת המדיה שלה - יוניברסל

על רקע התביעה של נספרסו נגד אספרסו קלאב, מתברר כי מאחורי הקלעים נולד וגובש הרעיון בבית יוניברסל מקאן באמצעות הפרילנסר שרון ברוקנר. יוניברסל: "העובד פעל על דעת עצמו". ברוקנר מסר: "אין קשר ליוניברסל"
קלוני בפרסומת של נספרסו (צילום צילום מסך מתוך פרסומת)
מרגע שעלה לאוויר, ועוד לפני כן, סרטון הפרסומת של אספרסו קלאב שמציג את הכפיל של ג\'ורג\' קלוני ומריץ טייק אוף לגלגני על חברת נספרסו מייצר גלים בתעשיית הפרסום. עוד לפני ששודרה הפרסומת, חברת נספרסו פנתה לרשות השנייה בנסיון למנוע (ללא הצלחה)את שידורה ואתמול קיבלה גם מבית המשפט סירוב על בקשתה לצו מניעה זמני ומיידי כנגד שידורה. הפרסומת העמידה, ובצדק, את אנשי נספרסו על הרגליים האחוריות שלה אך מה שעשוי להעלות את חמתם של אנשי נספרסו היא העובדה שהרעיון נולד, גובש ונבנה בבית יוניברסל מקאן - החברה שמטפלת בתקציב המדיה של נספרסו - על ידי עובד בכיר שלה - שרון ברוקנר .
ממידע שהגיע לידי אייס עולה כי ברוקנר, שהועסק ביוניברסל מקאן כפרילנס, הוא מי שעומד מאחורי הפרסומת, וגם גייס את 2 התסריטאים שכתבו אותה. ברוקנר סיים את דרכו בחברה באופן מפתיע לפני כחודש וחצי, בעת שקמפיין אספרסו קלאב עם הכפיל של קלוני נמצא בשיאו ולקראת הצילום.
מהרדיו והאינטרנט לטלוויזיה
על פי המידע שבידי אייס, הכולל חלופות מיילים בין הצדדים, עולה כי ברוקנר, המייצג את חברת יוניברסל מקאן הוא זה שיזם את הרעיון, קידם והניע אותו מול אנשי אספרסו קלאב ובראשם המנכ\"ל אורן טל.
הרעיון עלה לראשונה בסביבות אפריל 2014, אז הוצע לטל על ידי ברוקנר לעלות בקמפיין טלוויזיה לאחר שבכל התקופה שקדמה לכך, מעל לשנה, חברת אספרסו קלאב רכשה מדיה באמצעות יוניברסל מקאן בתחומי האינטרנט והרדיו בלבד.
ברוקנר, שתכתובות המיילים שלו לאנשי אספרסו קלאב מלווים בחותמת חברת המדיה יוניברסל מקאן, גייס לטובת פרסומת הטלוויזיה 2 תסריטאים: יואב הבל ו אסי זליקוביץ\', בוגרי מקאן תל אביב שמועסקים כפרילנסרים ועובדים עם לקוחות נוספים של משרד הפרסום מקאן תל אביב. לאייס נודע כי הפגישות אף התקיימו בחלקן בבית מקאן ברמת החיל, שם הוצגה לטל, מנכ\"ל אספרסו קלאב, מצגת שכללה 3 כיווני קריאייטיב וביניהם הרעיון לפרסומת שבה מככב כפילו של קלוני באופן שמאזכר את ערכי המותג של נספרסו ושם אותה ללעג על אופיה היוקרתי.
\"מה סוג הקריאייטיב שניתן לקבל ב-100K ומה ניתן לקבל ב-200K\"
באחד המיילים שעברו בין הצדדים כותב ברוקנר ב-27 במאי לתסריטאי יואב הבל: \"אהלן יואב, לאחר חשיבה עם אורן, החלטנו שנרצה לקבל כיוונים ב-2 רמות תקציב. כלומר להבין מה סוג הקריאייטיב שניתן לקבל ב-100K ומה ניתן לקבל ב-200K ובהתאם לזה נתקדם. תודה ועדכנו כמה זמן תצטרכו על מנת לתת שני כיוונים אלו\".
במייל נוסף שהעביר הבל ב-30 בספטמבר אליו כותבו שרון ברוקנר ואורן טל מנכ\"ל אספרסו קלאב, כותב התסריטאי: \"יש כאן תסריטים אחרי תיקונים, כפיל אמריקאי שבחרנו, לוקיישן נבחר ואופציות רפרנסים לשחקן ישראלי שלהם צריך לעשות אודישן\".
על כך השיב ברוקנר במייל: \"היי, לגבי התסריט - צריך למיטב זכרוני לשנות את המילה \'בחינם\' בהקשר של המכונה (גם מבחינת הרגולטור יהיה לנו בעייתי להעביר את זה) ודבר נוסף שחשבתי עליו - בקיצור של ה-15 שניות הוא אומר לו \'לא צריך להתלבש כמו חתן לחנות קפסולות\' אבל בעצם מה שנספרסו משדרים זה לא אנשים שמתלבשים ככה במיוחד לחנות אלא זאת ההופעה היומיומית שלהם ועל הדרך הם ביקרו בחנות...אתם לא חושבים שזה יפספס קצת את הפאנץ?\".
הגשת התסריטים לערוצי הטלוויזיה: על נייר מכתבים של יוניברסל
מאוחר יותר נוספה לתמונה חברת ההפקה סיטימדיה שנבחרה להפיק את קמפיין הטלוויזיה, גויס הכפיל של קלוני, דייויד סיגלר וכן גויס למשימה צלם הפרסומות אופיר לובל. סיטימדיה, יש לציין, היא אחת מספקיה הקבועים של מקאן תל אביב שבין השאר עבדה עם המשרד על פרסומות להונדה, AIG, yes, דומינו\'ס פיצה ועוד.
למרות טענת יוניברסל מקאן כי ברוקנר פעל על דעת עצמו, גורמים טוענים כי הגשת התסריטים לאישור ערוצי הטלוויזיה המסחריים הועברה על גבי מסמכי יוניברסל, כך שקשה שלא להרים גבה ולתהות כיצד ברוקנר ניהל את האופרציה הזו מבלי שאנשי יוניברסל יהיו בתמונה. בנוסף, ביקוריו של מנכ\"ל אספרסו קלאב בבית מקאן גררו תגובות והתייחסויות לקמפיין ההולך ונבנה, מצד אנשי יוניברסל המועסקים במקום, באופן שלכאורה מעיד כי בנוסף לברוקנר, היו גורמים נוספים שהיו מעורים בנושא וחלקם אף נכחו במצגת שהיתה בבית מקאן.
מאוחר יותר, כאשר הדברים החלו להתגבש, הוחלט על ידי ברוקנר כי הפגישות הבאות לא יתקיימו עוד בבית מקאן, והמשך הטיפול בקמפיין נעשה מתחת לרדאר. בכדי לקדם את הנושא, במסגרת ניהול הפרויקט על ידי ברוקנר, נערך ביוזמתו מפגש היכרות בין אורן טל לבכיר בזכיינית ערוץ 2 קשת. במפגש זה ביקש ברוקנר להכין את הקרקע לקראת עליית הקמפיין לאוויר במתכונת של רכש מדיה שדומה להתנהלות של אספרסו קלאב מול יוניברסל בתחום הרדיו. דהיינו, אספרסו קלאב חתומה מול יוניברסל מקאן - רוכשת את המדיה באופן ישיר מקשת, בתעריף של יוניברסל, ולבסוף חברת המדיה מגלגלת לידיה את נתח העמלות שלה.
נספרסו ויוניברסל מקאן: עסקאות מדיה במיליוני שקלים בשנה
החיבור בין אספרסו קלאב ליוניברסל מקאן מתנהל כבר שנתיים, עד לאוקטובר השנה, אז נותק הקשר בין הצדדים עם סיום דרכו של ברוקנר, כאשר המייל האחרון שלו לאנשי אספרסו קלאב היה ב-21 באוקטובר. בתקופה זו, עד ליוזמה הטלוויזיונית, רכשה אספרסו קלאב מדיה במיליוני שקלים באמצעות יוניברסל, ברדיו ובאינטרנט.
רכישת המדיה עבור לקוחות מתחרים היא לא עניין חדש בשוק המדיה הישראלי. יוניברסל מקאן המטפלת בתקציב המדיה של נספרסו קלאב - חברה עולמית שהעלתה בישראל קמפיינים בינ\"ל באדפטציה מקומית - רכשה עבורה מדיה בהיקף של 15-20 מיליון שקל במהלך שנת 2014 בלבד. כל זאת כאשר במקביל, אנשיה, כדוגמת ברוקנר, רוכשים עבור אספרסו קלאב מדיה בהיקף שנתי של כ-6 מיליון שקלים.
יש לציין כי תקציב המדיה של נספרסו ישראל יושב בידי יוניברסל מקאן בהלימה עם שיתוף הפעולה של חברת נספרסו העולמית עם רשת מקאן מסביב לעולם. משרד הפרסום הישראלי מוחזק אף הוא על ידי הרשת הבינ\"ל ויש להניח כי קברניטי הרשת, כמו גם אנשי נספרסו לא יראו את הנושא בעין יפה.
נספרסו היא אחת מלקוחות הדגל של מקאן העולמית ומקבילתה הישראלית, ותגובתה לפרסומת של אספרסו קלאב, בפנייתה לרשות השנייה ומאוחר יותר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ממחישה עד כמה היא רגישה לפגיעה במעמדה ותדמיתה. עצם העובדה שהרעיון נולד וקרם עור וגידים במסדרונות יוניברסל מקאן, מוסיפה שמן למדורה ועשויה להעמיד את מערכת היחסים של נספרסו ויוניברסל בסימן שאלה.
יוניברסל: \"העובד פעל על דעת עצמו בלבד\"
מחברת יוניברסל מקאן נמסר בתגובה: \"יוניברסל מקאן אינה מבצעת את רכש המדיה או אחראית על האסטרטגיה הפרסומית של קמפיין אספרסו קלאב. מבדיקה מעמיקה שערכנו עולה כי העובד, שרון ברוקנר, שהועסק כאיש מכירות במתכונת פרילנס, פעל על דעת עצמו בלבד וללא ידיעת אף גורם ממונה או מקביל ביוניברסל מקאן. נספרסו עובדת מזה מספר שנים ותמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם יוניברסל מקאן\".
תגובת נספרסו ישראל לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה. יש לציין כי לחברה נודע לראשונה על המקרה רק אמש, עם הבקשה לתגובה מצד אייס.
מחברת אספרסו קלאב נמסר: \"הקראייטיב נכתב על ידי צמד כותבים מוכשרים עצמאיים, ומעבר לכך אין תגובה, והעניין נמצא בדיו משפטי\".
לאחר ניסיונות רבים להשיג את תגובתו של שרון ברוקנר ששוהה בחו\"ל בחופשה פרטית, הגיב ברוקנר ומסר כי \"אני, בהיותי פרילנס של יוניברסל מקאן, הייתי בקשר עם חברת אספרסו קלאב, על דעתי וללא כל קשר ליוניברסל מקאן ולא לאנשים מתוכה\".
תגובות לכתבה(46):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    תאגיד עולמי כמקאן
    נועם 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברוקנר נתפס ופתאום הוא לבד במערכה? ממש סרט גימס בונד
    סגור
  • 28.
    הכוכב הבא
    איציק 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שברוקנר שיחק פה מהלך מנצח, פולארד או עזאם עזאם אבל נמצא בתאילנד אז מה רע
    סגור
  • 27.
    יחסית לבחור בחופשה
    שימי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא עושה עבודה לא רעה.
    סגור
  • 26.
    ברוקנר הוא הרפי איתן של תחום הפרסום
    ליאור 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש פרשת ריגול. סוכן כפול, תכתובות, תככים ומזימות. פרשת פולארד של הביצה המקומית. נשכב על הגדר עבור המשיח?! עכשיו אסור לא להיכנס למתחם ראול ולמנברג?
    סגור
  • גם אני פעלתי לבד (ל"ת)
    ג'ונתן פולארד 12/2014/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    מי צריך תחרות ?
    ירון 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם מייצגים גם את אספרסו קלאב גם את לוואצה וגם את נספרסו.
    סגור
  • 24.
    אותי מעניין דווקא
    יוסי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך המיילים האישיים של שרון הגיעו לכתב של אייס? אולי המנכ״ל של אספרסו קלאב החליט לקחת איתו למטה את מי שעבד עבורו ועשה לו את כל המהלך? והוא זה שחשף את כל ההתכתבויות כמו אחרון הפחדנים...? מעניין..
    סגור
  • ויותר מעניין
    אבי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יכול להיות שברוקנר הוא העומד מאחור "ההדלפה" אחרי שהבין כי הוא על הכוונת. או שזאת הדרך הכי טוב בשבילו לצאת בסדר וגם לקבל כותרת? החזירות מניעה את יונברסל ונאמנות ללקוחות לא קיימת אך להדליף החוצה את המידע, לא ממש סביר. מה שבטוח זה שכולם היו בסוד העניינים חוץ מאחד הלקוחות הגדולים של מקאן שלא ממש עניין אותם ולא ממש ספרו אותו.
    סגור
  • שמע
    ירקן 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לא הגמבה הכי אדומה בבסטה אה?
    סגור
  • יותר בקטע של ירוק מתוק (ל"ת)
    אבי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    שרון ברוקנר הוא שקרן ותחמן
    לקוח לשעבר 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אדם לא אמין. שתפסתי אותו בשקר לא פעם. ראוי שהועף ממקאן אחרי שגרם להם נזק. השמרו ממנו!
    סגור
  • מי אתה?
    למה אתה כל כך פחדן!! 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי אתה ??? פחדני?!?!? שרון אחד מהאנשים הכי ישרים שיש בתחום הזה ... שלא לדבר על גאונות !! אתה פשוט לא מבין כלום . . .הקנאה לא יפה לך
    סגור
  • רוצה לספר לנו מי אתה?
    שרון 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי כיף להכפיש אה?
    סגור
  • 22.
    עם כל הקומבינה מגיע שאפו לכולם
    גיתם 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לשרון ברוקנר האלוף שהרים פרוייקט כזה ששנים לא נראה בענף בישראל, לכותבים שהבריקו, ליוניברסל ששיחקו משחק כפול ועצמו עיניים ובטח הזרימו מידע לכל עבר, כל הכבוד לנספרסו שהרימו פה את היח"צ ולאספרסו קלאב שהלכו על כל הקופה.
    סגור
  • 21.
    מהלך גאוני שיכול למנף את שתי החברות
    אסף 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהלך גאוני של השרון הזה שיכל היה לשחק לטובתן של שתי החברות המתחרות, בארה"ב היו עושים מזה ספין אוף וזורמים עם הקטע (כמו קולה ופפסי שעושים את זה עד היום) רק אצלנו במדינה מלאת האגו נספרסו מתנהגים כמו ילד כאפות שבוכה לאמא אחרי שקיבל מכות בגן במקום למנף את זה למקום מקצועי ויצירתי.
    סגור
  • 20.
    מהלך מבריק שעוזר לשתי החברות
    אסף 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מהלך גאוני ומבריק של אותו השרון, בארה"ב היו עושים מזה ספין אוף וממשיכים עם הקטע (כמו קולה ופפסי שעושים את זה כבר שנים) אך מכיוון שאנחנו במדינה עם כ"כ הרבה אגו נספרסו בוחרת להיות הילד כאפות שבוכה אחרי שהרביצו לו בגן במקום למנף את זה למקום מקצועי ויצירתי. בקיצור נמושות
    סגור
  • 19.
    שרון ברוקנר
    מי שמכיר 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שרק קצת מכיר את שרון יודע כמה מקאן הפסידה. הבחור גאון
    סגור
  • 18.
    שאאאארון אתה נסיך!!!
    אחותו הקטנה של שארון 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרון עזב מרצונו האישי את יוניברסל. אחד מהאנשים הכי מוכשרים, הכי מקצועיים ועם לב ענק!! לא היה ולא יהיה כמוך! שמקאן יקחו אחריות על המעשים שלהם ולא יזרקו האשמות על עובדים איכותיים ומקצוענים... יאללה נספרסו, תעברו למדיה קום!!!
    סגור
  • 17.
    אחלה פרסומת
    אנונימי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בולטת, מצחיקה וזכירה
    סגור
  • 16.
    פרסומת גדולה!
    מרינה 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרסומת קריאטיבית בטירוף ומלאת חוש הומור! חבל שדברים מוצאים מהקשרם ללא כל בסיס וניתוק מוחלט מהמציאות! חבל שכתבים מנסים להוציא אייטמים בכל מחיר ומכפישים ברבים עשיה מוצלחת
    סגור
  • 15.
    יישר כל שרון !!!! כל הכבוד ! (ל"ת)
    מוטי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    אייטם
    ניטון 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה שמחפשת להצית אש איפה שלא ניתן ולא צריך... מיותרת וחתרנית..
    סגור
  • אתה דביל
    חביבי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואם אתה פרסומאי אז אתה גם אידיוט שלא מבין כמה הכל מושחת בחסות חברות כמו יוניברסל מקאן
    סגור
  • לא דביל. עובד במקאן (ל"ת)
    יואב 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הי חביבי
    אלון 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כיף לעבוד כל היום על מודעות לכלבו סנטר הכל בדולר בנס ציונה ואח״כ בזמנך הפנוי לרדת על מהלכים שהיית חולם להיות חלק מהם..
    סגור
  • חביבי
    אין קשר למהלך אידיוט 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצם העובדה שחברה משרתת מישהו ומתעשרת על חשבונו בכל שנה ואז מאחורי הגב תוקעת לו סכין בגס, שוכבת עם האויב, מרימה קמפיין מתחרה שצוחק עליו - שמה בצד את כל הדיון על איכות הקריאייטיב ואם אתה לא רואה את זה אז יש לך בעיה גדולה. ולצורך העניין עדיף לטפל ב-BTL של חנות חשמל באום אל פאחם מאשר להיות זבל של פרסומאי ששם זין על הנאנמנות ללקוח
    סגור
  • 13.
    למה כלב מללק ת'ביצים"? (ל"ת)
    אלי 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    עוד נוכל פישר.....נהיה פרסומאי עלאק
    שרון ברוקנר 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קמפיין כיתה ו ..לא ייזכרו אותו עוד שבועיים ואנשי מקאן החזירים ...עד לאן אתם רוצים למרוח את גבולות האתיקה העלובים שלכם? בושה
    סגור
  • דווקא פרסומת ענקית(: (ל"ת)
    מפרסמת 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • גיבורי מקלדת
    כי אתה פרסומאי דגול 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תרשום תגובה עם השם שלך, פחדני..
    סגור
  • 11.
    ממש סוכן כפול
    ג'יימס בונד 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת יש דבר כזה פעל על דעת עצמו? תגובה מביכה
    סגור
  • 10.
    ברוקנר תותח בתחומו, מקצוען, שאפו (ל"ת)
    מכר 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    גאונות
    לא דובים ולא יער 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא היה ולא יהיה אדם קראיטיב מספר אחת בארץ כמו שרון!!! עשה עבורנו לא מעט ותמיד ידו על העליונה
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד שרון
    דויד 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחלה פרסומת ... אחת הגאונות!!! גועל שמקאן ככה מפקירה עובדים טובים ומוצלחים
    סגור
  • 7.
    שרוני
    גיא 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חולה עליך יא מלך
    סגור
  • 6.
    שרון התותח!! (ל"ת)
    דליה 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שרון תעשה לי ילד!! (ל"ת)
    ע 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שרון תעשה לי 2!! (ל"ת)
    פ 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ברור שאלון שטיינפלד לא ידע על זה... ברור (ל"ת)
    עומר 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    שרון תחמן, תמיד היה.... לא פלא מקאן העיפו אות (ל"ת)
    ריצ'ריצ' 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • העיפו אותו??
    אמיר 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי הדביל שכתב את זה..? עזב בעצמו אחרי למעלה משלוש שנים פוריות ומוצלחות.
    סגור
  • שרון עזב בכלל לפני ומבחירה
    מגיבה 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קנאה עושה קמטים
    סגור
  • אתה נשמע סתם קנאי (ל"ת)
    היי 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    יוניברסל לא קנו את המדיה..זה הפרילאנסר קנה על
    חחח....על דעת עצמו-) 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דעת עצמו... איכס.....
    סגור
  • 1.
    על דעת עצמו....
    אלון 12/2014/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזו תגובה הזויה ומיתממת. איציק צאיג, משה מרי אפשר לקבל את תגובתכם שנדע האם היריקה היא סתם גשם
    סגור
  • פעל על דעת עצמו??????
    סוכן כפול 12/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החזיק משרד במקאן, כרטיס ביקור של מקאן, מייל של מקאן וגבה עמלות בשם מקאן מלקוחות של מקאן, אז איך בדיוק הוא פעל על דעת עצמו? מה קורה אצלך בבית ריצ׳י האנטר? הרסת את שופרסל ובאת להרוס את מקאן? במקום נספרסו הייתי בועט לך בתחת.
    סגור